Målet er at forebygge ulykker og skader, og at opretholde sikre og betryggende fysiske forhold for patienter, pårørende, personale og besøgende, samt at reducere og kontrollere farer og risici.
CEJ :
Center for Ejendome
Psykiatrien:
Region Hovedstaden Psykiatri, alle Centre og distrikter = ”hospitalet”
Centre:
Alle Psykiatriske centre/enheder placeret på hhv. egen matrikel og på værtshospital
Distrikter:
Distriktspsykiatriske, opsøgende psykiatriske enheder, ambulatorier placeret udenfor centre, men
organisatorisk er placeret under centre.
Værtshospital eller CEJ:
Hvis et center er placeret på et værtshospital, skal der foreligge en samarbejdsaftale mellem værtshospital og Region Hovedstadens Psykiatri,
Projekt- og Driftsafdelingen:
Stabsfunktion i Psykiatrien. ”PD”
Denne vejledning omhandler de generelle sikkerhedsforhold vedrørende psykiatriens bygninger, arealer og infrastruktur.
Inspektion og dokumentation:
Der udføres periodiske sikkerhedsinspektioner og -gennemgange af bygninger, udearealer, inventar.
Dette dokumenteres, og anvendes til at planlægge og udføre forbedringer for at reducere risici.
Ud fra dette kan der også fastlægges et budget for langsigtede forbedringer eller ændringer.
Egnethed til patientbehandling vurderes ved og under byggeri, ombygning og renovering
Risikostyring:
Projekt- og Driftsafdelingen i Psykiatrien foretager overordnet, tværgående risikovurdering baseret på centrenes risikovurdering og rapporteringer.
Risiko vurderes også under byggeri / ombygning / renovering
Centre foretager risikovurdering ud fra følgende model:
1) Identifikation
Centerledelsen identificerer de forhold, der kan udgøre en risiko for patienter, pårørende, personale, besøgende o.a. med henblik på forsvarlighed og sikkerhed.
Identifikationen af risici er f.eks. :
2) Risikoanalyse
Generel risikovurdering på center:
Centerledelsen vurderer, prioriterer og minimerer risici ved identificerede punkter, og opdaterer denne årligt
Se skema under bilag: Risikoanalyse
CEJ:
Risikovurdering lokalt lige før et byggeri og renovering går i gang:
Ombygninger, renoveringer og byggerier kan ændre på forudsætninger og den generelle risikovurdering er måske ikke dækkende. Derfor skal risikoen for det berørte sted vurderes sammen med de berørte afsnit.
CEJ Projektansvarlig skal i samarbejde med afsnittet, hygiejnesygeplejerske, driftsansvarlig m.fl. samt entreprenør vurdere risici. Byggemødereferat og følgende risikoskema kan anvendes:
Se skema under bilag: Risikoanalyse Bygning-Patient
3) Sikring, implementering og afprøvning
Centeret har arbejdsmiljøorganisation i henhold til reglerne herfor.
Centret udpeger sikkerhedsansvarlige personer.
Registrering og opsamling:
Centeret generelt:
Månedlig kontrol af sikkerhedspunkter jf. ”månedlig checkskema”.
Daglig sikkerhedsopfølgning på afsnit.
Centrene sikrer, at der én gang årligt, eller løbende gennem året, foretages gennemgang af samtlige bygningsafsnit i samarbejde med arbejdsmiljø- /sikkerhedsansvarlig og de ansvarlige for hvert afsnit, og med deltagelse af CEJ.
Fællesområder og udearealer gennemgås sammen med daglig sikkerhedsleder.
Alle afdelinger og medarbejdere har pligt til at indberette fejl og mangler, som kan udgøre en alvorlig risiko, til ledelsen.
Metoder til forebyggelse af patienters selvmord, eller personskader i øvrigt, skal medtages i vurdering af og forbedring af bygninger og installationer.
Centerledelsen sørger for, at de ansvarlige på alle afsnit opretholder sikkerheden i forhold til de risici, som er blevet identificeret.
Patienter skal kunne identificeres. Jf. Regional Vejledning:Identifikation af patienter,
Personalet og eksternt ansatte personer med fast arbejde på et center skal kunne identificeres med navneskilt eller ID-kort.
Alarmer og sikring
Bygninger og afsnit skal om nødvendigt være sikrede med nøglesystemer eller adgangskontrol, som modsvarer patientgruppen.
Personalet på centre sikres med overfaldsalarmer. Se Retningslinjer for personalarmanlæg (link nederst)
Undtagelser: Børne & Ungdompsykiatriens ambulatorier og småbørnsområde.
Administrativt personale kan undtages efter begrundet vurdering.
Distrikspsykiatrien kan sikres enten med rumalarm eller med personalarm.
Forsyninger
I tilfælde af forsyningssvigt beskytter og sikrer Centeret patienter, personale og pårørende, og CEJ sørger for nødforsyning hvor det er muligt.
Hvis et center ikke har nødforsyning af el, vand eller varme kan det, efter nogen tid, være nødvendigt, at foretage en overflytning eller evakuering af patienter. Se Beredskab og Evakuering.
Centrenes distrikter og eksterne adresser har ikke sengepladser, og patienter kan hjemsendes ved forsyningssvigt.
Ved vandforurening, skal aftapningssteder afspærres og skiltes. Det vurderes om kogning af drikkevand er hensigtsmæssig, hvis dette er tilladt ifølge myndighederne.
Overfaldsalarmer skal altid virke og er nødforsynet.
Centrenes beredskab fremgår af Alarmeringsinstruks eller Beredskabsinstruks.
Ved større hændelser kan en koordineret indsats være nødvendig, og PC København Akutmodtagelsen skal kontaktes, således at kriseledelsen kan etableres. Se Beredskab og Evakuering.
4) Dokumentation
Center:
###TABEL_1###
Det er CEJ, der leverer tilsyn, sikkerhedssystemer, vedligehold mv
Centeret skal have adgang til den nødvendige dokumentation.
Psykiatriens direktion er ansvarlig for ressourcetildeling til centre.
Projekt- og Driftsafdelingen er ansvarlig for overordnede vurderinger af data fra Centre.
Centerledelsen er ansvarlig for implementering af vejledningen på center og distrikter, samt at udarbejde de nødvendige lokale instrukser.
Centerledelsen er ansvarlig for at ansatte og vikarer er uddannet og instrueret.
Omfang og gyldighedsområde
Region Hovedstaden Psykiatri
CEJ
Se også gældende Bygningsreglement
og følgende, som er under udfasning:BEK nr 212 af 27/03/2008, Bekendtgørelse om driftsmæssige forskrifter for hoteller m.v., plejeinstitutioner, forsamlingslokaler, undervisningslokaler, daginstitutioner og butikker
Se også: Straffeloven om nøværge og nødret
Infoside: www.patientsikkerhed.dk
Region Hovedstadens Vejledninger:
Personsikkerhed og adgangsforhold
Personalarmer:
Retningslinje for personalarmanlæg maj 2020.doc
Risikoanalyse
Bilag, Risikoanalyse rev 3.xls
Bilag, Risikoanalyse Bygning-Patient 2011-04.xls (ved byggeri og renovering)
Månedlig checkskema
Bilag, Månedlig checkskema rev 2013-1.doc
Kvartalsrapport