Generelt
APUs personale skal bære overfaldsalarm, når de opholder sig i APU.
Daglig alarm-afprøvning / Opbevaring af personalarmer
Når personalarmer ikke er i brug, opbevares disse ved alarmenheden, placeret for enden af APU’s gangareal. Batteritest af personalarmer foretages ved at lægge alarmen på testboksen. Dette gøres dagligt, inden alarmen tages i brug.
Defekte personalealarmer afleveres til APU sekretariatet.
Aktivering af alarmen
- Alarmen anvendes ved behov for akut hjælp
- Når der trykkes på alarmen, et langt tryk (3 sek.), vil alarmmodtageren aktives og der lyder en høj lyd
Når alarmen lyder
- Alle medarbejdere forlader deres kontor/grupperum og løber ud på gangen og lader deres dør stå åben
- Alle tjekker tekst i display'et
###TABEL_1###
- Alle orienterer sig om, hvor der ikke kommer nogle ud af kontorer/grupperum
- Ved konstatering af hvor alarmen er gået kaldes "Her er der alarm" og alle bevæger sig mod alarmen og alle går ind i rummet
- Lederen -> den første der ankommer til rummet, hvor alarmen er gået - danner sig overblik og fordeler flg. roller blandt de tilløbne:
- Omsorgsperson -> taler til patienten
- Gangvagten -> slukker alarmlyden på en af kontakterne på gangen og beroliger de øvrige patienter og fører dem i sikkerhed
- Lederen afgør om der skal tilkaldes "Politi-assistance" eller "mand amok" og giver besked til sekretær, der ringer 112
- Efterfølgende nulstiller lederen alarmenheden
- Efterfølgende afholder lederen debriefing af teamet (psykisk førstehjælp)
Hvornår udløses alarmen
- Alarmen udløses ved akut og umiddelbar fare for personale eller patienter. Dette indbefatter akutte situationer som udadreagerende aggressiv adfærd, selvmordsforsøg og andre situationer, hvor der er behov for hurtig hjælp
- Hvis man står alene i en situation, som tilspidses, er det vigtigt at hæve stemmeføringen. Dette for at tydeliggøre overfor kollegaer, at en situation er under opsejling
- Ved mere forudsigelig uro – så som: modtagelse af ny urolig patient, svære samtaler, tilbagekomst af urolig patient, gentagende indbyrdes patientkontroverser m.v. kontaktes naboafsnittet, så de kan stille med personale til genoprettelse af ro og orden i afsnittet
Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, trykkes alarmen.
Ved fejltryk af alarm
Den pågældende medarbejder råber "FEJL" på gangen og deaktiverer lyd og alarm.
Batteri-skift
Batteri skiftes efter følgende retningslinjer:
TRACAlarm - batteri
Skiftes når batteriet selv melder det i systemet
OBS: Disse batterier må kun skiftes af instrueret personale
Tilbage til top