Alarmtilkald - "Løbe til alarm" på APU, PC Stolpegård

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Medarbejdere ved Ambulatorie for Psykoterapeutisk Udvikling, APU, placeret på PC Stolpegård, RHP.

Instruksen skal sikre, at medarbejderne ved APU

  • har kendskab til, hvorledes der tilkaldes hjælp
  • ved, hvordan de skal forholde sig ved alarmering/løbe til alarm situationer 
  • kan vurdere situationen, så rollefordeling og handling bliver så præcis som mulig
  • deltager i den efterfølgende debriefing/psykisk førstehjælp

Tilbage til top

Definitioner

Leder af alarmsituation: Leder/medarbejder, der har påtaget sig et entydigt ansvar for den akutte situation.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Generelt

APUs personale skal bære overfaldsalarm, når de opholder sig i APU.

Daglig alarm-afprøvning / Opbevaring af personalarmer

Når personalarmer ikke er i brug, opbevares disse ved alarmenheden, placeret for enden af APU’s gangareal. Batteritest af personalarmer foretages ved at lægge alarmen på testboksen. Dette gøres dagligt, inden alarmen tages i brug.

Defekte personalealarmer afleveres til APU sekretariatet.

Aktivering af alarmen

  • Alarmen anvendes ved behov for akut hjælp
  • Når der trykkes på alarmen, et langt tryk (3 sek.), vil alarmmodtageren aktives og der lyder en høj lyd

Når alarmen lyder

  • Alle medarbejdere forlader deres kontor/grupperum og løber ud på gangen og lader deres dør stå åben
  • Alle tjekker tekst i display'et
     
###TABEL_1###
  • Alle orienterer sig om, hvor der ikke kommer nogle ud af kontorer/grupperum
  • Ved konstatering af hvor alarmen er gået kaldes "Her er der alarm" og alle bevæger sig mod alarmen og alle går ind i rummet
  • Lederen -> den første der ankommer til rummet, hvor alarmen er gået - danner sig overblik og fordeler flg. roller blandt de tilløbne:
    • Omsorgsperson -> taler til patienten
    • Gangvagten -> slukker alarmlyden på en af kontakterne på gangen og beroliger de øvrige patienter og fører dem i sikkerhed
    • Lederen afgør om der skal tilkaldes "Politi-assistance" eller "mand amok" og giver besked til sekretær, der ringer 112
  • Efterfølgende nulstiller lederen alarmenheden
  • Efterfølgende afholder lederen debriefing af teamet (psykisk førstehjælp)

 

Hvornår udløses alarmen

  • Alarmen udløses ved akut og umiddelbar fare for personale eller patienter. Dette indbefatter akutte situationer som udadreagerende aggressiv adfærd, selvmordsforsøg og andre situationer, hvor der er behov for hurtig hjælp
  • Hvis man står alene i en situation, som tilspidses, er det vigtigt at hæve stemmeføringen. Dette for at tydeliggøre overfor kollegaer, at en situation er under opsejling
  • Ved mere forudsigelig uro – så som: modtagelse af ny urolig patient, svære samtaler, tilbagekomst af urolig patient, gentagende indbyrdes patientkontroverser m.v. kontaktes naboafsnittet, så de kan stille med personale til genoprettelse af ro og orden i afsnittet

Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, trykkes alarmen.

 

Ved fejltryk af alarm

Den pågældende medarbejder råber "FEJL" på gangen og deaktiverer lyd og alarm.

 

Batteri-skift

Batteri skiftes efter følgende retningslinjer:

TRACAlarm - batteri

Skiftes når batteriet selv melder det i systemet

OBS: Disse batterier må kun skiftes af instrueret personale

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Lederen af APU er ansvarlig for, at medarbejdere ved APU er fortrolige med denne instruks.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag

Der henvises desuden til disse APU VIP-vejledninger ”Løbe til alarm” og ”Psykisk førstehjælp

Tilbage til top