Læger, lægesekretærer og plejepersonale i ambulante enheder ved Psykiatrisk Center Nordsjælland, herunder også ved varetagelse af ambulante forløb i tilknytning til døgnafsnit
Instruksen finder anvendelse i forhold til 1) klinisk vurdering, 2) registrering samt 3) afsendelse af standardbreve, når patienter udebliver op til eller undervejs i ambulante forløb
Formålet er at sikre et afvejet hensyn til den enkelte patient i forhold til brug af ressourcer
Ved ambulante forløb forstås en til oftest flere ambulante kontakter - som kan omfatte afklaring (evt. viderevisitation), udredning og/eller behandling
Alle ambulante forløb indledes med en førstesamtale
Ved udeblivelse forstås manglende fremmøde uden forudgående besked (mundtligt eller skriftligt)
Der er to udeblivelsessituationer i relation til ambulante forløb: A) Udeblivelse til førstesamtale - ukendt patient samt B) Udeblivelse undervejs i forløb - kendt patient
Såfremt patienten udebliver fra første samtale (1. udeblivelse), skal kontakten afsluttes, hvis det i øvrigt vurderes lægeligt forsvarligt - alternativt sendes et brev, hvor pt. indenfor 14 dage skal tilkendegive, hvorvidt de ønsker en første samtale, og at de ellers vil blive afsluttet.
Såfremt patienten ikke reagerer på dette brev, afsluttes vedkommende og der sendes besked til henvisende instans.
Vurderingen af, om det er lægeligt forsvarligt at afslutte kontakten allerede ved 1. udeblivelse er alene en papirvurdering, hvor man må lægge vægt på oplysninger om eksempelvis graviditet, suicidalrisiko etc.
Ved udeblivelse undervejs i forløb (efter første kontakt) afsluttes patienten som hovedregel efter to udeblivelser i træk.
Hvis det vurderes hensigtsmæssigt, kan patienten kontaktes inden første møde.
Ved udeblivelse efter 1. indkaldelse forsøges i første omgang patienten, dernæst henvisende instans kontaktet via telefon/sms/mail/brev.
Ved udeblivelse efter 2. indkaldelse foretages på konference en klinisk vurdering baseret på journaloplysninger – hvorefter patienten enten afsluttes med besked om mulighed for genhenvisning, jf. ovenstående, eller overgår til fortsat forsøg på opfølgning med hjemmebesøg via Psykiatrisk Ambulatorium Afsnit 2025, 2723 eller 5241 (FACT).
Ved udeblivelse undervejs i forløb foretages ligeledes en klinisk vurdering – som under a.
Forsøg på telefonisk kontakt inden første møde ved lægesekretær.
Ved udeblivelse fra 1. samtale forsøg på telefonisk opkald til patienten – alternativt tilskrives patienten med tilbud om ny tid.
Hjemmebesøg ved 2. udeblivelse, hvis der er grund til bekymring – alternativt afslutning med brev til henviser og patient om mulighed for genhenvisning.
Ved fortsat udeblivelse eller udeblivelse undervejs i forløb foretages ligeledes en klinisk vurdering. Afhængig heraf foretages yderligere forsøg på kontakt, evt. opsøgende arbejde – evt. under involvering af tværsektorielle samarbejdspartnere – men ved fortsat manglende (ønske om) kontakt afsluttes patienten, og ”stafetten” sendes tilbage til henvisende instans (gælder også for internt viderehenviste OPUS-patienter, jf. ovenstående).
d. Ældrepsykiatrisk ambulatorium
Første samtale
Følgende patienter afsluttes efter første samtale:
Afdelingsledelsen har overordnet ansvar for, at denne instruks efterleves
Den enkelte afsnitsledelse har ansvar for, at der foretages klinisk vurdering, som anført.
Den enkelte afsnitsledelse har i samråd med ledende lægesekretær ansvar for, at der foretages korrekt registrering samt afsendelse af standardbrev
Visitation ved Psykiatrisk Center Nordsjælland