Ressourcepatienter, instruks for

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppe for instruksen: Alt klinisk personale i 2121, 2122, 2320, 2422 samt bostedsteamet i psykiatrisk ambulatorium Helsingør.

Anvendelsesområde: Instruksen omhandler komplekse patientforløb, hvor afsnitsledelsen på det pågældende afsnit, hvor patienten er indlagt, vurderer et behov for øgede ressourcer til at håndtere et patientforløb og hvor der er en øget risiko for tvang under indlæggelse. Derudover gælder instruksen patienter, der er blevet bæltefikseret mindst to gange under aktuelle indlæggelse. De komplicerede patientforløb vil typisk kræve et tæt samarbejde på tværs af Psykiatrisk Center Nordsjælland, bosteder og politi. 

Tilbage til top

Definitioner

Ressourcepatienter: patienter med erkendt kompliceret forløb, hvor der er øget risiko for, at der opstår tvang under nuværende indlæggelse og hvor der afsættes øget ressourcer af i den tvangsforebyggende indsats. Der vil være en historik fra enten tidligere indlæggelser eller eksisterende indlæggelse med fastholdelse og/eller bæltefiksering.

Risikofaktorer for at tvang opstår ved ressourcepatienter: 

  • Når politiet impliceres i forhold til farekriteriet
  • Voldelig historik
  • Historik med selvskade
  • Tidligere eller aktuel retslig status
  • Patienter med massivt behov for støtte
  • Højt konflikt niveau
  • Højt støjniveau
  • Højt aggressionsniveau og udadreagerende adfærd
  • Vold og trusler mod personale og medpatienter
  • Patientforløb hvor behandling og tilgang til patienten er fastlåst
  • Angst og frygt for patienten 
  • BRØSET-score over 2

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Visitation til et ressoucepatientforløb

Afsnitsledelsen indstiller en potentiel ressourcepatient til arbejdsgruppen for ressourcepatienter. Arbejdsgruppen for ressourcepatienter består af afsnitledelser/kliniske sygeplejespecialister fra de intensive afsnit, botilbudsteam, centerledelse, socialrådgiver og kvalitetsenheden. Arbejdsgruppen mødes x 1 månedeligt, hvor indstillinger drøftes.

Fremgangsmåde i et ressourcepatientforløb

For patienter, der er indstillet til at være ressoucepatient, skal der udarbejdes en handleplan. Handleplanen indeholder en problemstilling med tilhørende indsatser, som anvendes under indlæggelse og som anvendes ambulant eller på bostedet (Bilag 1). Afsnitsledelser og de kliniske sygeplejespecialister på det afsnit hvor patienten er indlagt, har ansvaret for, at udarbejde og revurdere handleplanen. 

Der dokumenteres i FYI, når patienten har et ressourcepatientforløb. FYI skal indeholde en plan for den enkelte ressourcepatients modtagelse og forløb de første dage efter indlæggelse. Afsnitsledelserne og de kliniske specialister hvor patienten er indlagt, har ansvaret for at udarbejde og revurdere en plan senest ved udskrivelse.  

Indlæggelse af ressourcepatienter:

Ressourcepatienter, som indlægges akut (patienten henvender sig selv eller bliver bragt ind af politi), skal altid modtages og oprettes i SP i slusen som alle andre akutte patienter. Lægen ser patienten i slusen eller hurtigst muligt på afsnittet, da der skal ordineres observationsniveau, akutplan m.m. Ressourcepatienter triageres højt, rød, orange eller gul, afhængig af tilstanden. Efterfølgende skal der laves en Best./Ord til indlæggelse på et døgnafsnit, i disse tilfælde ikke til 2121, men i stedet til det døgnafsnit, hvor patienten er ressourcepatient, hvis der er plads. Personale fra det afsnit, hvor patienten skal indlægges, er behjælpelig med visitering i slusen og følger patienten til stationært afsnit. Hvis der ikke er plads på stationære afsnit til modtagelse af ressourcepatienter, og er der overvejelse om at flytte en anden patient fra stationært afsnit, for at kunne modtage ressourcepatienten, er dette en klinikchefbeslutning.   

Har en ressourcepatient en planlagt indlæggelse på det afsnit som patienten er tilknyttet, kan man med fordel have patienten præindlagt og patienten kan indlægges direkte i afsnittet.  

​​​​​​Løbende evaluering og justering af plan:

Det er vigtigt, at teamet inddrager patienten i evaluering og justering af planen. I nogle tilfælde er det nødvendigt, at behandlingsteamet tager styringen på indsatsen i en periode, og patienten først inddrages senere. Det afhænger af patientens aktuelle tilstand og psyko-sociale problemstillinger. Samtidig kan det i de forløb, hvor tvangen er eskaleret til gentagne fikseringer som er svære at bryde give mening, at der maksimalt ændres i planerne én gang om ugen. Dels for at opretholde struktur, sikre den nødvendige observation til vurdering af effekten af igangsatte interventioner, og for at kunne realisere, at planen følges. Afsnitsledelsen har sammen med udviklingschef og klinikchef en opgave med at sikre ledelsesmæssig koordination og forankring af indsatsen og sparre omkring patientforløbet. 

Organisering

Etablering af team: Alle ressourcepatienter tildeles et fast team, bestående af kontaktpersoner, med særligt fokus på at inddrage tværfaglighed og personalets viden og kompetencer. Afsnitsledelsen kan vurdere det ikke vil være hensigtsmæssig for patienten at blive tilknyttet et fast team.

Fremmødeprofil: Der stræbes efter at opnå en kompetencefordeling på tværs af vagterne, som sikrer de rette kompetencer og tilstrækkelige personaleressourcer til patientens aktuelle behov. I de tilfælde hvor patienten tilknyttes et team er det afgørende at teamet består af personale fra alle tre vagtlag med henblik på at skabe forudsigelighed og kontinuitet. Ved etablering af ressourceteamets koordinerende møder, lægges hovedvægten på at teammedlemmer fra dag- og aften deltager. Men der er klare fordele ved at inddrage nattevagterne i teamstrukturen.  

Tilbage til top

Ansvar og organisering

 

Centerledelsen og afsnitsledelserne i afsnit 2121, 2122, 2320 ,2420 samt bostedsteamet i psykiatrisk ambulatorium Helsingør er ansvarlige for at instruksen implementeres og efterleves.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag