Indretning og arbejdsgang i skyllerum

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedspersonale på døgnafsnit på Psykiatrisk Center Nordsjælland

Tilbage til top

Definitioner

Arbejdet i skyllerum foretages efter hygiejniske principper, så spredning af mikroorganismer undgås.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

  • Skyllerummet skal være indrettet, så ren og uren arbejdsgang er adskilt (marker evt. med gul markeringsstreg og/eller opsæt skilte med rent og urent)
  • Udfør en grundig håndhygiejne
  • Der skal være værnemidler til rådighed (plastikforklæde og handsker), som skal anvendes ved urent arbejde.
  • Affald og snavsetøj skal straks anbringes i de dertil indrettede poser
  • Snavsetøjskurve skal stå i skyllerum/vaskerum
  • Opbevar så vidt muligt alt rent i lukkede skabe og undgå at placere noget på gulvet, anvend evt. møbelhunde med hjul og væg ophæng
  • Urtepotter, som ikke er i brug, må ikke stå i skyllerum, men skal sættes i depot rum efter rengøring
  • Vaskemaskinen skal tjekkes en gang ugentlig, noteres i logbog
  • Tørretumlerens filter skal rengøres efter brug hver gang
  • Skyllerummet kan stå uaflåst, såfremt det skal fungere som vaskerum for patienter. I perioder med behov for adskillelse af rent/urent skal døren aflåses, så der kun er personaleadgang.
  • Hold orden
  • Logbog til vaskemaskeskine, tørretumler og tøjstativer ligger som bilag i Vask og tørring af patienters personlige tøj i RHP

Tilbage til top

Ansvar og organisering

 Det er afsnitsledelsens ansvar, at instruksen følges.

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Akkrediteringsstandarder

 

Bilag