Denne vejledning beskriver den interne proces for håndtering af den løbende logopfølgning og kontrol af opslag i Sundhedsplatformen (SP).
CIMT danner ugentligt en lograpport (liste) over formodede uberettiget opslag. Rapporten screenes for opslag, der åbenbart ikke er uberettigede f.eks. fejlopslag. Læs FAQ og mere information på intranettet REGI her.
Vejledningen henvender sig til både Sekretariatet og den generelle interne håndtering i RHP i centrene - centerledelser og lokale ledere - og retter sig først og fremmest til de ledere, der har ansvaret for at håndtere rapporternes hændelser.
Den nye metode til opfølgning på opslag i SP medfører ikke i sig selv nye krav til dokumentation af opslag.
CIMT sender listerne i ugentlige rapporter til fællespostkassen RHP-FP-ADM-logopfølgning (###EMAIL###).
Sundhedsjuristerne i sekretariatet screener listerne for opslag, der åbenbart ikke er uberettigede. Eventuelle forbedringer i parametrene for målingerne sendes løbende af sundhedsjuristerne til CIMT.
Sekretariatet sender ugentligt listerne til centrenes fællespostkasser, fortrinsvist om fredagen.
Centrene fastlægger deres interne arbejdsgang for håndtering af listerne, der f.eks. sendes til administrationschefen eller anden relevant leder på det pågældende center.
NB! Filerne med listerne skal slettes efter brug og ikke journaliseres i WorkZone - hverken i stabene eller på centerniveau.
Den lokale leder skal vurdere, om der er tale om et uberettiget opslag.
Hvert center sender svar retur til postkassen RHP-FP-ADM-logopfølgning om, hvorvidt opslagene på listen er berettiget eller uberettiget, og på hvilken baggrund opslag er foretaget.
Denne orientering sendes retur uden personoplysninger – dvs. uden vedhæftning af filerne og uden angivelse af den pågældende medarbejder. Dette er til brug for indsamling af data og statistik, og til eventuelle yderligere indsatser.
Uberettigede opslag skal vurderes ift. om der er sket databrud, og om dette skal meldes til CIMT igennem CIMT Service. Lokal leder skal melde eventuelle databrud. Se intranettet her om vejledning til anmeldelse af databrud. CIMT vurderer, om opslaget skal meldes til Datatilsynet, og om der skal ske eventuel underretning til den pågældende patient, hvis personoplysninger er tilgået.
Hvis opslaget er uberettiget, skal der vurderes, om der skal indkaldes til en tjenstlig samtale med medarbejderen, der har foretaget opslaget. Lederen kan inddrage HR-afdelingen, hvis der er brug for vejledning om eventuelle efterfølgende handlinger i forbindelse med opslaget. Vejledningen vil tage udgangspunkt i følgende principper:
Det er en konkret ledelsesmæssig vurdering, om et uberettiget opslag skal have ansættelsesmæssige konsekvenser, og hvad disse i givet fald skal være.
Ved vurdering af, om et opslag er berettiget eller ej, vil der være fokus på, om opslaget er foretaget i:
Der vil desuden være fokus på, i hvilken egenskab man som medarbejder har foretaget opslaget.
Visse personalegrupper har videre adgang til at foretage opslag på baggrund af deres arbejdsopgaver. Det drejer sig om receptionister, lægesekretærer, visitation og andre funktioner på tværs af enheder.
Opmærksomheden henledes på når personalegrupper foretager opslag på vegne af en sundhedsperson eller personalegrupper, der skal have tilladelse fra hospitalsledelsen.
Udarbejdelse af intern proces, fremsendelse, statistik, rådgivning: Sekretariatsafdelingen, sundhedsjuristerne og HR-afdelingen.
Lokal håndtering: centerledelser.
FAQ og information på intranettet REGI her.
Brud på persondatasikkerheden - psykintra
VIP Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke