Vejledninger og instrukser i VIP, indhold i - Instruks 2

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale ansat i Region Hovedstaden, som skriver dokumenter til VIP.

Definitioner

Dokumentstyring: Systematisk dokumenteret sikring af, at gældende dokumenter er tilgængelige, godkendte, opdaterede og forfattet af relevante personer, og at dokumenterne kan identificeres entydigt.

Region Hovedstadens dokumentstyringssystem (VIP): Et system, der understøtter publicering, fremsøgning, versionsstyring, revision og arkivering af dokumenter.

Metadata: Dokumentegenskaber/informationer, der knyttes til det enkelte dokument for at sikre oplysninger om målgruppe, revisionsdato, dokumenttype, versionsnummer, godkendelsesdato mv.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Nedenfor følger en beskrivelse af, hvad der forventes anført under de fastsatte overskrifter i dokumenter af typen instrukser og vejledninger i VIP.

Titel

  • Skal være informationsrig, men så kort som mulig.
  • De betydningsbærende ord sættes forrest, f.eks. ”Patientidentifikation ved sundhedsfaglige procedurer”. En uhensigtsmæssig titel er ”Vejledning om krav til sundhedspersonalets identifikation af patienter i forbindelse med sundhedsfaglige procedurer”.
  • Skal give læseren de rigtige forventninger til dokumentets indhold og fremme sandsynligheden for, at dokumentet kan fremsøges ved indtastning af søgeord, der ligger tæt på indholdet.
  • Titlen kan også indeholde en præcisering af indholdet, hvis dokumentet er målrettet en særlig målgruppe, f.eks. voksne, børn, demente osv., ved tilføjelse af dette ord i titlen.

Genvej til indhold

  • Kan benyttes som underoverskrift, hvis dokumentet er omfattende både i indhold og længde.
  • Her indsættes overskrifter på dokumentets afsnit og evt. titler på bilag. Ifm. publicering i VIP indsættes link fra disse overskrifter direkte ned i teksten, så læseren kan hoppe direkte til de enkelte afsnit (bemærk at der ikke er tale om en indholds- og sidefortegnelse).

Formål

Formålet skal kort besvare spørgsmålet: ”Hvorfor er denne instruks/vejledning udfærdiget, og hvad ønsker forfatterne at opnå med den?"

Eksempel: Vejledningen skal understøtte en ensartet og korrekt identifikation af patienter forud for enhver sundhedsfaglig procedure og forebygge forveksling af patienter.

Målgruppe og anvendelsesområde

Målgruppen refererer til:

  • Hvilke personalegrupper dokumentet henvender sig til.
  • Hvor relevant, hvilken patientmålgruppe der er tale om.

Anvendelsesområde refererer til:

  • Hvilke patientgrupper/diagnoser eller tilstande, vejledningen omfatter.
  • Hvilke processer eller procedurer, dokumentet evt. omfatter.
  • Hvilke, hvis ikke alle, virksomheder, afdelinger eller funktioner, vejledningen omfatter.

Eksempel: Vejledningen omfatter sundhedspersonale med patientkontakt i alle kliniske afdelinger i Region Hovedstaden og for tværregionale dokumenter i Region Sjælland.

Afgrænsning

Afgrænsningen er en mulig underoverskrift til afsnittet ’Målgruppe og anvendelsesområde’, hvor forfatterne kan beskrive hvad dokumentet ikke indeholder.

Eksempelvis:  

  • Vejledningen omfatter ikke forløb for raske fødende.
  • Vejledningen omfatter ikke journalføring i akutmodtagelser og akutklinikker.
  • Vejledningen omfatter ikke diætisters indledende vurdering.

Definitioner

Speciale- eller procedurespecifikke fagudtryk og begreber, der har betydning for læserens forståelse af tekstens indhold, skal defineres. Der skal så vidt muligt kun anvendes generelt accepterede forkortelser i dokumenter for at sikre mod misforståelser eller forvekslinger. Forkortelser skal forklares der, hvor de forekommer første gang i teksten.

Fremgangsmåde

Dette afsnit skal indeholde hovedinformationen i dokumentet, herunder:

  • Der anføres en konkret beskrivelse af, hvad der skal udføres, observeres, dokumenteres af hvem og hvis relevant, hvornår i forløbet/processen.
  • Indholdet skal forsøges opbygget i den rækkefølge en given procedure eller aktivitet ønskes udført, i forhold til kronologiske faser i den arbejdsproces/det forløb, der beskrives.
  • Hvis teksten er lang eller kompleks, anvendes underoverskrifter, f.eks. ”1. Diagnosticering og differentialdiagnoser”, ”2. Monitorering af patient”, ”3. Klargøring af patient til operation” osv.
  • Relevante steder i teksten henvises - ved indsættelse af links - til evt. bilag (se nedenfor) eller til andre direkte relevante dokumenter.
  • Tabeller, skemaer, forløbsdiagrammer, billeder og action cards, der kan opstille anvisningerne på en hensigtsmæssig måde og øge overblikket for læserne, kan indsættes i dokumenttypen ”Skemaer og tjeklister” eller ”Lommekort” eller som bilag (se nedenfor).
  • Der må IKKE indsættes referencer i teksten på samme måde som i artikler, dvs. indsætte numre i parentes, der henviser til nummeret på en artikel eller vejledning, som er anført i ”referencefeltet”.
  • Tværregionale dokumenter: Hvor der er og skal bevares regionale forskelle indskrives disse markeret med ”For Region Hovedstaden gælder…" og ”For Region Sjælland gælder...”. Når dokumentet udgives i VIP vises dog kun de forholdsregler, der gælder for Region Hovedstaden og tilsvarende i Region Sjællands dokumentstyringssystem.

Ansvar og organisering

Teksten præciserer kort hvilke ledelsesniveauer, der har et ansvar ifm. implementering og efterlevelse af dokumentets anvisninger – altså hvem, der skal gøre/er ansvarlig for hvad.

Eksempel:

  • Hospitalsdirektioner har ansvaret for at distribuere dokumentet til alle ledelser/funktioner.
  • Center-, afdelings- og klinikledelser har ansvaret for at sikre, at alle ansatte medarbejdere har en stillingsbeskrivelse.
  • Personaleafdelingen har ansvaret for, at der foreligger en stillingsbeskrivelse i alle personalesager.

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Dette afsnit må som hovedregel ikke fylde mere end ½ - 1 side.

  • De allervigtigste faglige referencer, dog maks. 8, f.eks. til faglige artikler - gerne med direkte links.
  • Links eller henvisning til lovgivning eller centrale bekendtgørelser, der direkte har indflydelse på eller regulerer processer, som instruksen eller vejledningen adresserer. Love/bekendtgørelser: Titel, nummer og dato anføres.
  • Henvisninger til andre VIP-dokumenter der har snitflader til dette dokument. Der indsættes interne links.
  • Links til nationale eksterne dokumenter.

Evidensvurdering skal ikke anføres.

Bilag

Der er ikke krav om bilag. Er der ikke bilag, skrives blot ”Ingen” i dette felt.

For at dokumenterne kan fastholdes så korte som muligt, anføres detaljeret og sammenhængende tekst hvis muligt i selvstændige bilag til hoveddokumentet.

Dette gøres hvis:

  • Indholdet i bilaget ikke er relevant for hele dokumentets målgruppe.
  • Det er en fordel, at teksten i bilaget samles separat (kan eksempelvis printes ifm. en særlig arbejdsproces).
  • Indholdet i bilaget er en lang opremsning, eksempelvis prøver, der skal tages ifm. diagnosticering af en særlig lidelse.
  • Indholdet i bilaget er meget omfattende og derfor forstyrrende for læserens overblik over det samlede indhold i dokumentet.

Bilag skal bære eller henvise til hoveddokumentets titel og desuden påføres ”Bilag nr.” samt titlen på bilaget.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Virksomhedsdirektioner, centerdirektører, center-, afdelings- og klinikledelser er ansvarlige for udbredelse og implementering af denne instruks.

Det regionale Udvalg for Kvalitetsdokumenter har godkendelseskompetence for regionale og tværregionale kvalitetsdokumenter.

Samlet har Det regionale Udvalg for Kvalitetsdokumenter ansvar for at:

  • Godkende nye og reviderede regionale/tværregionale kvalitetsdokumenter.
  • Træffe beslutning om udarbejdelse af regionale og tværregionale dokumenter for kvalitetsområdet.
  • Godkende kommissorium og sammensætning for ad hoc udvalg, der får til opgave at udarbejde et regionalt/tværregionalt kvalitetsdokument.

Enhed for Kvalitet og Patientsikkerhed i Sundhedsvæsenet er ansvarlig for til stadighed at sikre, at regionens kvalitetsdokumenter vedligeholdes samt for at sikre, at processer for udarbejdelse, høring, godkendelse, revision, publicering og arkivering forløber iht. nærværende instruks, herunder at:

  • Udarbejde kommissorier for forfattergrupper, herunder forslag til gruppens sammensætning og faglig ansvarlig.
  • Iværksætte hørings- og revisionsprocesser i samarbejde med den fagligt ansvarlige.
  • Indstille regionale/tværregionalekvalitetsdokumenter til godkendelse i Det regionale Udvalg for Kvalitetsdokumenter.
  • Publicere godkendte regionale/tværregionale kvalitetsdokumenter i VIP.
  • Sikre arkivering af forældede regionale/tværregionale dokumenter.
  • Drifte VIP.

Virksomhedsdirektioner og centerdirektionen har ansvar for at:

  • Sikre en proces for formidling og implementering af kvalitetsdokumenter.
  • Fastlægge en proces, som understøtter dokumentstyring i virksomheden i overensstemmelse med nærværende instruks principper.
  • Formulere forslag til udarbejdelse af dokumenter for kvalitetsområdet.
  • Godkende kommissorium for og sammensætning af lokale ad hoc udvalg, der får til opgave at udarbejde kvalitetsdokumenter i virksomheder, decentrale enheder eller centre.
  • Godkende nye og reviderede kvalitetsdokumenter i virksomheder, decentrale enheder eller centre.

Den fagligt ansvarlige har ansvar for - i forhold til egne dokumenter - at holde sig opdateret med ændringer på områder, som har relevans for dokumentindholdet. Evt. ændringer indføjes løbende eller ved revision, alt efter vigtighed.

SFR og komitéer har ansvaret for at tage stilling til og vurdere indholdet i nationale guidelines udfærdiget af forskellige faglige fora indenfor specialet/området mhp., om rekommandationer skal følges eller justeres.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag