Tværgående, tværsektorielle og tværregionale patientsikkerhedsanalyser

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At sikre en velfungerende, hurtig og ensartet proces for igangsætning og gennemførelse af tværgående, tværsektorielle og tværregionale patientsikkerhedsanalyser, hvor flere aktører er involveret f.eks. flere hospitaler, virksomheder, praksissektor, kommuner eller andre regioner.

Målgrupper og anvendelsesområde

Hospitalsdirektioner, kvalitetschefer og risikomanagere i Region Hovedstaden.

Vejledningen anvendes, når der ønskes en analyse, der skal fremme patientsikkerheden, hvor hændelsen omfatter flere organisationer, herunder hospitaler, virksomheder, kommune, praksissektor eller andre regioner.

Definitioner

Patientsikkerhedsanalyse: Systematisk analyse af et patientsikkerhedsproblem med henblik på læring og dermed forbedring af patientsikkerheden fremadrettet. Som eksempler på patientsikkerhedsanalyse kan nævnes hændelsesanalyse, kerneårsagsanalyse (KÅA), FRAM analyse og fejlkildeanalyse.

Tværgående patientsikkerhedsanalyse: Analyse af et patientsikkerhedsproblem, der er opstået på tværs af hospitaler, virksomheder, kommuner, praksissektor eller mellem regioner.

Lokal Risikomanager i virksomhederne:  Den medarbejder, der har til opgave at fremme og koordinere arbejdet med patientsikkerhed inden for egen organisation.

Regional risikomanager: Risikomanager i Enhed for Patientsikkerhed og Patientjura (EPP), der har til opgave at fremme og koordinere arbejdet med patientsikkerhed på tværs af hospitaler, virksomheder, sektorer og regioner.

Enhed for Patientsikkerhed og Patientjura (EPP) har lokal risikomanagerfunktion for praksissektoren.

Fremgangsmåde

Beslutning om igangsætning en af tværgående patientsikkerhedsanalyse vurderes ud fra Patientsikkerhed - Dialogredskab til beslutningstagning om dyberegående patientsikkerhedsanalyse

For at iværksætte en tværgående patientsikkerhedsanalyse skal dette godkendes af de involveredes direktioner samt af enhedschef i EPP, hvis EPP skal facilitere analysen. Se Patientsikkerhed - Proces for igangsættelse af tværgående analyser - flowchart

Anmodning om analyse

Identificeres en alvorlig utilsigtet hændelse, hvor flere parter er involveret, og der på den baggrund ønskes iværksættelse af en tværgående patientsikkerhedsanalyse, kan der tages kontakt til EPP med henblik på facilitering af analysen. Kontakten kan ske telefonisk, men skal altid følges op af en skriftlig henvendelse til ###EMAIL###

Henvendelsen skal indeholde:

  • Sagsnummer. til den rapporterede hændelse i DPSD.
  • Hændelsesbeskrivelse.
  • Beskrivelse af det tværgående aspekt og læringspotentiale.
  • Involverede parter.
  • Foreløbig undring.

Empiriindsamling

EPP kan tage kontakt til hospitalsdirektion, risikomanager i kommune, praksissektor eller andre regioner, hvorfra hændelsen er rapporteret, og anmode om en lokal stillingtagen til relevansen af en patientsikkerhedsanalyse.

Inden endelig vurdering af hvorvidt analysen skal foretage, indhenter EPP hændelsesforløb fra involverede parter samt afklarer, hvorvidt de involverede parter er interesseret i at indgå i en tværgående patientsikkerhedsanalyse. Det tilstræbes at beslutning om igangsættelse af patientsikkerhedsanalysen foretages inden for max. 10 dage, fra anmodningen er modtaget – se Patientsikkerhed - Proces for igangsættelse af tværgående analyser - flowchart.

Vurdering af det tværgående perspektiv

  1. På baggrund af anmodning vurderer EPP læringspotentialet for en tværgående patientsikkerhedsanalyse, den alvorlige utilsigtede hændelse, hændelsesbeskrivelser, tidligere analyser, allerede igangsatte handlingsplaner vedrørende problemfeltet samt øvrig viden. Se Patientsikkerhed - Dialogredskab til beslutningstagning om dyberegående patientsikkerhedsanalyse
  2. Vurderes det relevant at igangsætte en tværgående analyse, udpeges en regional risikomanager som facilitator for analysen. Den regionale risikomanager kontakter direktionen på andet hospital/de andre involverede organisationer, sektorer eller regioner med henblik på afklaring af, hvorvidt man ønsker at deltage i analysen.
  3. Efter henvendelse fra EPP afklarer direktionen hurtigst muligt indenfor egen organisation, om hospitalet/organisationen ønsker at deltage i analysen. Vurderingen sker på baggrund af Patientsikkerhed - Dialogredskab til beslutningstagning om dyberegående patientsikkerhedsanalyse. Direktionen sikrer, at der bliver givet besked til den regionale risikomanager, hvorvidt man ønsker at deltage i en tværgående analyse.
  4. Når der er accept fra alle parter om igangsættelse af patientsikkerhedsanalyse, tager den regionale risikomanager kontakt til enhedschef i EPP med henblik på godkendelse af igangsætning af analysen og udpegning af formand for analysen. Formanden for analysen vil som oftest være en vicedirektør, kommunal leder eller centerdirektør fra den organisation, hvor den utilsigtede hændelse er rapporteret, eller hvor det forventes, at de fleste handlingsplaner skal løftes - der kan dog fraviges herfra.

Planlægning af analysemøder

  1. Den regionale risikomanager koordinerer i samarbejde med den lokale risikomanager og formand planlægningen af møder. Typisk sker koordinationen mellem lokal og regional risikomanager og formandens sekretær. Der aftales typisk to møder af to timers varighed med 2-3 uger mellemrum.
  2. Den regionale risikomanager vurderer i samarbejde med formanden behovet for regional repræsentation i analyse (f.eks. fra Center for IT, Medico og Telefoni eller Indkøbsfunktionen).
  3. Formandens opgave er at lede analysemøderne, således at alle kommer til orde i en ligeværdig dialog, sætte rammen for møderne, understøtte et fortroligt læringsrum samt sikre en opsummering med videre plan ved mødets afslutning.
  4. Risikomanagerne eller PSK’erne på de involverede hospitaler/virksomheder/sektorer har ansvaret for:
    1. Identifikation af medlemmer (frontlinjepersoner og afdelingsledelse), der skal deltage i analysen. Navn, stilling og mailadresse sendes til regional risikomanager hurtigst muligt.
    2. Indsamling af dokumentation vedrørende den utilsigtede hændelse (læge- og sygeplejedokumentation, prøvesvar, medicinlister, observationsark mv.) samt evt. interview af frontlinjepersoner, patienter og pårørende.
  5. Senest 3 hverdage før første møde sendes – af den regionale risikomanager - dagsorden og udkast til det faktuelle forløb i analysen til analyseteamet, samt risikomanagerne på de involverede virksomheder.

Rapportskrivning

Den lokale risikomanager tager under analysen enten noter på plancher opsat på væggen eller på papir. Processen aftales med regional risikomanager, inden analyse påbegyndes. Regional risikomanager skriver rapporten og sender den til godkendelse. Se Patientsikkerhed - Skabelon til Kerneårsagsanalyse/Hændelsesanalyse.

Godkendelse af rapport

Det til stræbes at analyserapporten udfærdiges inden 14 dage, hvorefter der vil være 2 uger til kommentering. Analysen tilrettes indenfor 3 dage og sendes herefter til godkendelse i analyseteamet og direktioner, som besvarer indenfor 7 dage.

Analyserapport

Korrespondance vedr. analysen skal så vidt muligt holdes i DPSD, idet databasen er tillagt særskilt fortrolighed i lovgivningen.

Den endelige analyserapport anonymiseres jf. Patientsikkerhed - Skabelon til Kerneårsagsanalyse/Hændelsesanalyse og gemmes på L-drev og derudover lægges handleplanerne i DPSD på sagen.

Opfølgning og videndeling

Lokale handleplaner implementeres af hospitaler og virksomheder, og regionale handleplaner fremlægges i relevant regionale fora. På analysemøderne aftales konkrete rammer for opfølgning. Dette skrives ind i rapporten.

Spredningsguiden benyttes til vidensdeling i aftalte fora f.eks.:

  • Tværsektoriel Styregruppe (TSS).
  • Sundhedsfaglige Råd (SFR).
  • Komiteer.
  • Politiske udvalg.
  • Chefmøder.
  • Risikomanagernetværk.
  • Tværregional tovholdergruppe for patientsikkerhed.

Hospitaler, virksomheder eller kommuner samt Center for Sundhed har i samarbejde ansvar for at dele viden fra analyserne.

Afvisning af igangsættelse af tværgående patientsikkerhedsanalyse

Såfremt direktionen i en af de involverede organisationer afviser at deltage i analysen, skal lokal risikomanager fra organisationen hvorfra analysen afvises, skriftligt begrunde afvisningen samt fremsende denne til den regionale, risikomanager. Se - Patientsikkerhed - Dialogredskab til beslutningstagning om dyberegående patientsikkerhedsanalyse

Begrundelse dokumenteres på sagen i Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD) af risikomanageren i den organisation, hvorfra hændelsen er rapporteret.

Såfremt igangsættelsen af analysen afvises af EPP ud fra Patientsikkerhed - Dialogredskab til beslutningstagning om dyberegående patientsikkerhedsanalyse dokumenterer lokal risikomanager ligeledes begrundelsen på sagen i DPSD.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Direktioner, centerledelser og afdelingsledelser er ansvarlige for at vejledningen implementeres.
  • Risikomanagere på regionens hospitaler, virksomheder og i EPP skal sikre anvendelse af vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag