Sundhedspersonalets kvalifikationer - autorisation og uddannelsesbeviser

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet med vejledningen er at understøtte en proces, der sikrer, at sundhedspersonale ved ansættelsen har den relevante og påkrævede autorisation og uddannelse til at udføre deres opgaver på hospitalet i henhold til deres stillingsbeskrivelse.

Vejledningen omfatter procedurer for vurdering af sundhedspersonales kvalifikationer, som sikrer at:

  • Aktuel autorisationsstatus kontrolleres ved nyansættelse og ved skift i stillingskategori.
  • Relevante uddannelsesbeviser dokumenteres på personalesagen.
  • Udenlandsk sundhedspersonale opfylder betingelserne for at opnå autorisation ved Styrelsen for Patientsikkerhed.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen omfatter sundhedspersonale ansat ved Region Hovedstadens hospitaler (inkl. Psykiatrien og Steno Diabetes Center Copenhagen) samt ved Akutberedskabet, Den Sociale Virksomhed og Region Hovedstadens Apotek (herefter virksomhederne).

Vejledningen henvender sig til ledelser, de lokale HR-funktioner på virksomhederne og til Center for HR og Uddannelse.

Tilbage til top

Definitioner

Autorisation: Formel godkendelse som viser, at en medarbejder er kvalificeret og bemyndiget til at udøve en bestemt form for virksomhed.

Nyansættelse: Første gang medarbejderen ansættes i Region Hovedstaden.

Skift i stillingskategori: Når en medarbejder skifter stillingskategori, f.eks. fra at være social- og sundhedsassistent til at være sygeplejerske.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

I forbindelse med ansættelse af sundhedspersonale skal det sikres, at den pågældende medarbejder har gyldig autorisation og uddannelse til at udføre de opgaver, som denne ansættes til at varetage og som fremgår af den konkrete stillingsbeskrivelse.

Det er kun de autorisationer og uddannelser, der er en forudsætning for ansættelsen og for at bestride den pågældende stilling, der skal dokumenteres på personalesagen.

Nedenfor gennemgås procedurerne for følgende grupper:

  1. Autoriseret sundhedspersonale uddannet i Danmark.
  2. Ikke-autoriseret sundhedspersonale uddannet i Danmark.
  3. Sundhedspersonale uddannet udenfor Danmark.

1. Autoriseret sundhedspersonale uddannet i Danmark

Kontrol af autorisation

  • Center for HR og Uddannelse har forud for ansættelsen ansvaret for at kontrollere aktuel autorisationsstatus i Styrelsen for Patientsikkerheds autorisationsregister for følgende personalegrupper:
    • bandagister
    • bioanalytikere
    • ergoterapeuter
    • fodterapeuter
    • fysioterapeuter
    • jordemødre
    • kiropraktorer
    • kliniske diætister
    • kliniske tandteknikere
    • læger
    • optikere, kontaktlinseoptikere og optometrister
    • radiografer
    • social- og sundhedsassistenter
    • sygeplejersker
    • tandlæger
    • tandplejere.
  • Dokumentation for kontrol af gyldig autorisation tilføjes personalesagen (Personalesagen)
  • Center for HR og Uddannelse følger løbende op på, om der er sket fratagelse/indskrænkning i medarbejdernes autorisationer. Dette sikres ved et løbende samarbejde med Embedslægeinstitutionen samt kontrol af mails vedr. autorisationsindskrænkninger m.v. fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
    Se "Procedure for tjek af autorisationer".

Registreringer i autorisationsregisteret er baseret på uddannelsesinstitutionernes rapportering af personer, der har gennemført og bestået relevante eksaminer, og er således en garanti for gennemført uddannelse og tildeling af autorisation til at praktisere indenfor faget. Autorisationsregisteret omfatter alle autoriserede sundhedspersoner.

Særligt vedr. autorisationskontrol for læger, jordemødre, tandlæger og kiropraktorer

Opslaget i autorisationsregisteret vedrører:

  • Opnået autorisation/midlertidig autorisation.
  • Ret til selvstændigt virke.
  • Evt. speciallægeanerkendelse.

Generel information vedr. autorisationer og læger

  • Nyuddannede læger, der ansættes i forskningsprojekter som kliniske assistenter, reservelæger, ph.d.-studerende m.m., har ikke nødvendigvis gennemført den kliniske basisuddannelse, og har derfor heller ikke tilladelse til selvstændigt virke.
  • Læger, der ikke har speciallægeanerkendelse eller læger, der ikke ansættes umiddelbart i forlængelse af deres kandidateksamen, skal have tilladelse til selvstændigt virke. Tilladelse til selvstændigt virke indhentes via Styrelsen for Patientsikkerheds autorisationsregister og dokumenteres i personalesagen.
  • For så vidt angår anviste læger (uddannelsessøgende læger) skal dokumentation for autorisation forefindes, inden den uddannelsessøgende læge kan påbegynde sit arbejde. Udskrift af autorisationsbekræftelsen fra autorisationsregisteret skal dokumenteres i personalesagen.

Øvrig dokumentation

Ansøgere skal desuden aflevere dokumentation for videreuddannelse og ansættelser, der er en forudsætning for at bestride den pågældende stilling. Dette indgår i personalesagen ved ansættelse.

2. Ikke-autoriseret sundhedspersonale uddannet i Danmark

I forbindelse med ansættelse af ikke-autoriseret sundhedspersonale skal der ske en kontrol af ansøgerens uddannelsesbaggrund ift. det, der har relevans for stillingsbeskrivelsen. Dette skal først ske ved beslutning om at ansætte ansøgeren.  

  •  Uddannelsespapirer skal tilføjes personalesagen ved ansættelsen.

Dokumentation for øvrig uddannelse

  • Ansøgere skal desuden forevise dokumentation for videreuddannelse og ansættelser der er en forudsætning for at bestride den pågældende stilling. Dette indgår i personalesagen ved ansættelse.

3. Sundhedspersonale og andet personale, der er uddannet udenfor Danmark

Fremgangsmåden under pkt. 1 og 2 følges. Herudover følges følgende fremgangsmåde.

Uddannelser, der kræver autorisation

  • Sundhedspersonale og læger, hvis uddannelse kræver autorisation til at praktisere, skal selv rette henvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed, som gennemfører en verifikationsproces forud for optagelse i autorisationsregistret.  
  • Center for HR og Uddannelse foretager opslag i autorisationsdatabasen for at sikre, at autorisation er bevilget inden ansættelsen kan effektueres.
  • Om processen for autorisation af visse udenlandske sundhedspersoner, herunder evalueringsansættelser, (ikke læger) henvises til Bilag 1 og om processen for autorisation af udenlandske læger, herunder evalueringsansættelser, henvises til Bilag 2.

Uddannelser, der ikke kræver autorisation

Hvis der er tvivl om ansøgerens udenlandske, uddannelsesmæssige niveau kan medarbejderen kontakte Uddannelses- og Forskningsministeriet for en vurdering af dette. Dette er ligeledes vigtigt ift. korrekt overenskomstmæssig indplacering (specielt ift. akademisk personale). Se "turbovurdering".

  •  Uddannelsespapirer skal tilføjes personalesagen ved ansættelsen.

Dokumentation for øvrig uddannelse

  • Ansøgere skal desuden forevise dokumentation for videreuddannelse og ansættelser der er en forudsætning for at bestride den pågældende stilling. Dette indgår i personalesagen ved ansættelse.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Hospitalsdirektioner, center- afdelings- og klinikledelser har ansvaret for:

  • At denne vejledning distribueres og følges, herunder:
    • At relevante uddannelsesbeviser tilføjes personalesagen.
    • At sikre, at der tilrettelægges en lokal proces for evaluering af udenlandsk sundhedspersonale (læger hhv. ikke-læger) læger i forbindelse med evalueringsansættelse.
    • At foretage vurdering af udenlandske uddannelser ved tvivl om det uddannelsesmæssige niveau, herunder korrekt overenskomstindplacering.

Center for HR og Uddannelse har ansvaret for:

  • At kontrollere og dokumentere autorisationer på personalesagen ved ansættelser.
  • Løbende at følge op på, om der er sket fratagelse/indskrænkning i medarbejdernes autorisationer.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag