1.2.1 Fremgangsmåde for rapportering
1.2.3 Information og omsorg for patient og personale
At understøtte:
Ledere, risikomanagere (RM), patientsikkerhedskoordinatorer (PSK) samt alle personalegrupper i Region Hovedstaden med patientkontakt eller opgaver, der direkte eller indirekte kan medføre patientskade
Alvorlighedskategori: I Dansk Patientsikkerheds Database (DPSD) anvendes en skala til at kategorisere konsekvenser af utilsigtede hændelser. Dette gælder både den faktiske konsekvens og den mulige konsekvens.
Se i øvrigt skalaen i afsnit 1.2.2
Lokal Risikomanager (RM) i virksomhederne: Den medarbejder, der har til opgave at fremme og koordinere arbejdet med patientsikkerhed inden for egen organisation.
Nærhændelse: En utilsigtede hændelse (UTH), der blev forhindret ved en tilfældig indgriben eller på grund af andre omstændigheder ikke indtraf, og som derfor ikke havde nogen skadevoldende effekt.
Patientsikkerhedsanalyse: Systematisk analyse af et patientsikkerhedsproblem med henblik på læring og dermed forbedring af patientsikkerheden fremadrettet. Som eksempler på patientsikkerhedsanalyse kan nævnes hændelsesanalyse, kerneårsagsanalyse (KÅA), FRAM-analyse og fejlkildeanalyse.
Patientsikkerhedskoordinator (PSK): Medarbejder i en virksomhed, der har til opgave at koordinere arbejdet med patientsikkerhed lokalt i eget afsnit/ afdeling/center.
Patientsikkerhedskritisk situation: En patientsikkerhedskritisk situation er et brist i patientsikkerheden, som kan indebære en betydelig risiko for et ukendt antal eller potentielt stort antal patienter. Situationen kan involvere flere matrikler. Eksempler på brist, som kan påvirke patientsikkerheden: Lægemidler med fejl, medicinsk udstyr, strømsvigt, IT-fejl i systemer, smitsomme sygdomme.
Regional risikomanager (RM): Risikomanager i Enhed for Kvalitet, Forskning og Patientsikkerhed (KFP), der har til opgave at fremme og koordinere arbejdet med patientsikkerhed på tværs af hospitaler, virksomheder, sektorer og regioner.
Enhed for Kvalitet, Forskning og Patientsikkerhed (KFP) har lokal risikomanagerfunktion for praksissektoren.
Risikovurdering: Formålet med en risikovurdering er at sikre, at en akut og alvorlig opstået patientsikkerhedskritisk situation håndteres hurtigt og sikkert hele døgnet alle dage. Risikovurderingen skal understøtte en god beslutningstagning og indeholder handlingsanvisning.
Risikostyring: Risikostyring er en proaktiv tilgang til patientsikkerhed, der handler om at optimere organisering og arbejdsgange for at mindske risiko og fejlmuligheder. Nærhændelser, dvs. hændelser som ved tilfældighed blev stoppet, inden de nåede patienten, kan pege på risici og fejlmuligheder.
Skade: En skade er en følge af en UTH, som i kortere eller længere tid har negativ indflydelse på patientens sundhedstilstand.
Utilsigtet hændelse (UTH): Ved en UTH forstås en begivenhed, der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af andre omstændigheder.
Tværgående UTH: En UTH, der er opstået i samarbejdet mellem afdelinger, hospitaler eller virksomheder, og som skal løses med de involverede parter.
Tværsektoriel UTH: En UTH, der er opstået i samarbejdet mellem sektorer f.eks. hospital og kommune eller hospital og praksissektoren (praktiserende læge, speciallæger, tandlæger, psykologer, fodterapeuter, apoteker, fysioterapeuter og kiropraktorer), og som skal løses med de involverede sektorer.
Når en patientkritisk situation bliver opdaget, er første skridt at vurdere situationens alvor og begrænse den fysiske skade på patienten. Dernæst skal man forhindre, at andre patienter bliver skadet af samme begivenhed. Herefter skal behovet for information og omsorg for patient og personale vurderes. Endelig skal situationen rapporteres og analyseres, hvorefter læring kan blive spredt for at forebygge at samme situation sker igen. For at foretage en systematisk risikovurdering af konsekvens og sandsynlighed - se Patientsikkerhed - Risikovurdering og beslutningsstøtte ved akutte og alvorlige patientsikkerhedskritiske situationer
I det følgende beskrives:
1.2.1 Fremgangsmåde for rapportering
1.2.3 Information og omsorg for patient og personale
Hændelser, der er omfattet af rapporteringspligt
En person, der udfører sundhedsfaglige opgaver har pligt til at rapportere hændelser som:
UTH’er skal rapporteres i Dansk Patientsikkerheds Database (DPSD) via Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside: Rapporter en utilsigtet hændelse. Rapportering skal ske snarest muligt, og helst senest 7 dage efter personen er blevet opmærksom på hændelsen.
Patienter og pårørende har også mulighed for at rapportere en UTH – enten direkte til DPSD eller evt. med hjælp fra en patientvejleder. Rapporterne sagsbehandles ligesom øvrige rapporter. Der gælder ingen tidsfrist for rapporteringer fra patienter eller deres pårørende. Se pjecen fra Styrelsen for Patientsikkerhed: Hjælp os med at blive endnu bedre
Hændelser, der skal rapporteres til andre instanser (sideløbende med DPSD)
Når hændelsen er rapporteret, er den tilgængelig i DPSD i den lokale patientsikkerhedsorganisation. Hændelsen bør sagsbehandles lokalt og administrativt indenfor 90 dage.
Lokal sagsbehandling:
Oplysninger fra DPSD og rapporterede hændelser mister fortroligheden, når de tages ud af DPSD. Oplysninger må kun sendes eksternt med digital/krypteret post og aldrig til en privat mailadresse. Oplysninger hentet fra DPSD, som bliver sendt eksternt er undergivet aktindsigt, idet de mister deres interne fortrolige karakter.
Det skal derfor tilstræbes, at alt korrespondance holdes i DPSD, idet databasen er tillagt en særskilt fortrolighed i lovgivningen, og der ikke kan gives aktindsigt i rapporterne eller oplysninger i disse, så længe de ligger i den lukkede database.
Afslutning af sagsbehandling:
Inden en sag afsluttes i DPSD bør risikomanager eller PSK udføre følgende administrativ sagsbehandling:
Analyseresultat:
Sagsopfølgningen sammenfattes og resumeres kort i ”Analyseresultat” under feltet ”Beskrivelse af sagsopfølgningen”. På hændelser med alvorlig og dødelig konsekvens, listes kerneårsager og handlingsplaner i stikordsform.
Ud over, at vi deler læringen i analysen ved indsendelse til STPS, kan analyseresultaterne trækkes ud som data.
Patientovergang:
Tjek om disse er anført. Hvis ikke og det er relevant ud fra hændelsesbeskrivelsen, tilføj da patientovergang/opdagelsessted. Det er specielt vigtigt ift. datatræk af tværsektorielle hændelser.
Alvorlighedskategori:
Vurdér om alvorlighedskategorien på hændelsen er korrekt. Dette gælder både i forhold til den faktiske konsekvens og den mulige konsekvens. Hvis hændelsen nedscores, begrundes dette under feltet ’Beskrivelse af sagsopfølgningen’.
DPSD-klassifikation:
Vurdér om DPSD-klassifikationen er i overensstemmelse med hændelsesbeskrivelsen. Anvend DPSD-klassifikationen systematisk, så du sikrer dig at kunne fremsøge de relevante hændelser i efterfølgende søgninger/statistikker.
Emneord:
Hvis der er fokus på et bestemt område, som ikke er dækket af DPSD-klassifikationen, kan et emneord anføres. Et emneord gør det efterfølgende lettere at finde relevante rapporter.
Anonymisering:
Alle personhenførbare oplysninger i de tre fritekst-felter (”Hændelsesbeskrivelse”, ”Konsekvens af hændelsen”, ”Forslag til forebyggelse” og ”Overskrift”) skal anonymiseres. Øvrige felter bliver automatisk anonymiseret.
Vedhæftede dokumenter, der indeholder personfølsomme data skal slettes inden indsendelse til STPS.
Andet:
Anfør så vidt muligt medicin eller medicoteknisk udstyr, hvis rapportøren ikke har gjort det, og om hvorvidt selve præparatet eller udstyret har haft betydning for hændelsen.
Hvis man har bemærkninger til STPS f.eks. en handleplan, som er relevant i et nationalt perspektiv, anføres dette i feltet nederst på siden. Derudover anvendes dette felt ikke.
Region Hovedstaden afviser generelt ikke rapporterede UTH, da der bag enhver rapportering er en bekymring for noget, der er gået galt for patienten eller kunne været gået galt. Ved individuelle vurderinger af rapporterede UTH, kan der forekomme undtagelser:
Når en rapporteret UTH afvises, vælges ”Afvist status” eller ”Slettet status”. Begrundelsen for afvisningen skal uddybes i kommentarfeltet. Der kan, hvis muligt, henvises til rette instans f.eks. arbejdsmiljøorganisation.
Hændelserne alvorsscores i første omgang af rapportøren. Herefter scores hændelserne endeligt af sagsbehandleren, som enten er hospitalets/virksomhedens risikomanager eller afdelingens PSK.
Hændelserne scores ud fra alvorlighedskategorier fra Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS). Hændelserne scores både ud fra den faktiske konsekvens, den mulige konsekvens som følge af hændelsen samt samlet patientsikkerhedsrisiko. Vurderingen baseres på bedste faglige skøn. Se endvidere Overblik til rapportører, sagsbehandlere og initialmodtagere - Nye alvorlighedskategorier i DPSD og samlet patientsikkerhedsrisiko
###TABEL_1###Vandtætte skotter mellem det lærende og det sanktionerende system
Det skal understreges, at der findes vandtætte skotter mellem det lærende og det sanktionerende system. Der foregår ikke udveksling af oplysninger fra UTH til de sanktionerende systemer f.eks. de sundhedsfaglige tilsyn.
Ifølge sundhedsloven kan personer eller klinikker som indgår i en UTH-rapportering ikke, som følge af denne rapportering, underkastes disciplinære undersøgelser og foranstaltninger af ansættelsesmyndigheden, tilsynsmæssige reaktioner fra STPS eller strafferetslige sanktioner. Det vil sige, at oplysninger fra rapporterede utilsigtede hændelser ikke må indgå i personale-, klage- og tilsynssager m.v.
Styrelsen for Patientklager kan heller ikke oprette klagesager på baggrund af rapporterede utilsigtede hændelser.
På baggrund af dette anbefales det, at ledelsespersoner ikke sagsbehandler i DPSD. Dertil at ledelser ikke modtager autogenerede rapporter fra DPSD om f.eks. gårsdagens hændelser, da disse hændelser endnu ikke er anonymiserede.
Der skal tages hånd om patienter og personale, som er direkte berørte af en UTH. Ved hændelser, der ikke medfører skade f.eks. nærhændelser eller fordi patienten er robust, kan der også være behov for omsorg for patient og/eller personale. Det vil i den konkrete situation bero på et skøn.
Information til patienter og/eller pårørende efter en UTH:
Herudover kan personalet henvise patienter og pårørende til at opsøge egen læge. I epikrisen til egen læge kan gøres opmærksom på patientens situation. Der ydes tilskud til psykologbehandling via sygesikringen til psykologbehandling i praksissektoren for særligt udsatte persongrupper.
Information til patienter/pårørende, der rapporterer en UTH:
Ved Second Victim forstås et personale, der er involveret i et uhensigtsmæssigt patientforløb eller patientskade, og som oplever belastningssymptomer som følge af situationen. Involverede personaler kan føle sig personlig ansvarlig for situationen og de kan føle skyld og tvivle på egne faglige kompetencer. Personale, der har været involveret i en UTH, skal derfor have mulighed for at bearbejde hændelsen. Deres behov for omsorg og støtte skal vurderes af afdelingsledelsen. Intentionen er, at personen kan opretholde eller genvinde trivsel, faglig tryghed og arbejdsevne.
Metoder:
Afhængig af hændelsen og alvorsscoren analyseres hændelsen via følgende analysemetoder:
Analysemetoden skal understøtte, at der sker den relevante og nødvendige læring af de utilsigtede hændelser. For uddybende beskrivelse af analysemetoder - se Patientsikkerhed - Metodekatalog
Der skal gennemføres dybdegående patientsikkerhedsanalyse ved hændelsesforløb med faktiske alvorlige og dødelige konsekvenser, med mindre væsentlige forhold taler imod, f.eks. hvis der for nyligt er udført analyse herom og handlingsplanerne endnu ikke er gennemført, eller hændelsen med sikkerhed og entydigt kan forklares med én medarbejders grove brud på alment kendte og accepterede regler.
Ved alvorlige og dødelige hændelser er man lokalt forpligtet til at tage de nødvendige forholdsregler, der kan forhindre lignende hændelser uanset om der gennemføres dybdegående analyse eller ej. Begrundelse for fravigelse af at foretage dybdegående analyse dokumenteres i sagsopfølgningen i DPSD.
Dybdegående patientsikkerhedsanalyse kan også gennemføres ved hændelser med mindre alvorlighedskategori eller nærhændelser, hvor den mulige konsekvens er alvorlig, og det vurderes, at der er et læringspotentiale.
Der er udarbejdet en Procesbeskrivelse for analyse af alvorlige utilsigtede hændelser med tilhørende redskaber – se Patientsikkerhed - Procesbeskrivelse for analyse af alvorlige utilsigtede hændelser samt til hørende værktøjer - se
Dyberegående patientsikkerhedsanalyser udføres lokalt på de forskellige hospitaler og virksomheder. Hvis flere hospitaler, sektorer eller regioner er involverede, foretages tværgående analyser.
Se Patientsikkerhed - Skabelon til Kerneårsagsanalyse/Hændelsesanalyse
Tværgående patientsikkerhedsanalyser
Ved tværgående hændelser mellem hospitaler eller regioner kan KFP kontaktes på ###EMAIL### mhp. at varetage risikomanagerfunktionen og facilitere en dybdegående analyse.
Tværgående analyser godkendes af sektionschef i KFP og direktionerne hos de involverede parter. Se endvidere vejledning for: Tværgående, tværsektorielle og tværregionale patientsikkerhedsanalyser
Se Patientsikkerhed - Skabelon til Kerneårsagsanalyse/Hændelsesanalyse
Tværsektorielle patientsikkerhedsanalyser - se vejledning for Tværgående, tværsektorielle og tværregionale patientsikkerhedsanalyser
KFP kan varetage risikomanagerfunktionen og facilitere en tværsektoriel analyse på anmodning af hospitaler, virksomheder og kommuner. Det relevante samordningsudvalg kan informeres og inddrages evt. i analysen. Opfølgning på handleplaner varetages af ledelsessystemet i den respektive sektor, som handlingsplanen vedrører. Det relevante kommunale ledelsesforum godkender tilsvarende de kommunale handleplaner.
Se Patientsikkerhed - Skabelon til Kerneårsagsanalyse/Hændelsesanalyse
Se i øvrigt Patientsikkerhed - Ramme for samarbejdet om det tværsektorielle patientsikkerhedsarbejde
Tværregionale patientsikkerhedsanalyser - se vejledning for Tværgående, tværsektorielle og tværregionale patientsikkerhedsanalyser
Ved analyser, der går på tværs af flere regioner, kan KFP varetage risikomanagerfunktionen og facilitere en tværregional analyse. Opfølgning på handleplaner varetages af parterne med ansvar for handleplaner i hver region.
Se Patientsikkerhed - Skabelon til Kerneårsagsanalyse/Hændelsesanalyse
Det er en forudsætning for læring i organisationen, at der sker en målrettet vidensdeling af læringsudbyttet fra en analyse til de relevante parter. Læringsudbyttet fra analyserne bliver spredt og flere får gavn af læringen ved at dele og genbruge viden fra analyser på tværs i regionen.
Opfølgning og spredning ved lokale analyser
Når et lokalt anonymiseret analyseresume er færdigbearbejdet, sendes det til de involverede afdelingsledelser og evt. andre, som indgår i handlingsplanen efter hospitalsdirektionens skøn.
Anonymiseret resumé sendes af risikomanageren til KFP på ###EMAIL###.
Resumeet lægges i regionens oversigt over patientsikkerhedsanalyser mhp. deling af læring. Alle risikomanagere har adgang til denne oversigt på R-drevet.
Opfølgning og spredning af tværgående og tværsektorielle analyser
Resumeet fra tværgående analyser lægges i regionens oversigt over patientsikkerhedsanalyser mhp. deling af læring. Tværsektorielle analyser kan formidles til den tværsektorielle styregruppe. Kommunen sørger selv for intern formidling. For praksissektor vil formidling foregå via KAP-H og Enhed for Kvalitet, Forskning og Patientsikkerhed (KFP) og Samarbejdsudvalgene.
Der er etableret en kontaktpersonmodel mellem KFP og lokale risikomanagere, der skal understøtte den tværgående læring på patientsikkerhedsområdet.
Det er en grundlæggende antagelse i patientsikkerhedsarbejdet, at man målrettet skal tilstræbe at forebygge utilsigtede hændelser – ikke kun gennem ændringer på baggrund af rapporterede utilsigtede hændelser – men også gennem ændringer som følge af observation af risiko for utilsigtede hændelser. Det er derfor vigtigt at have fokus på en bred tilgang, hvor systematisk vurdering af risiko for fremtidige utilsigtede hændelser faciliteres.
Metoder – risikoanalyse metoder der kan understøtte en proaktiv risikovurdering:
Patientsikkerhedskultur er den sikkerhedsrelaterede adfærd, som findes på arbejdspladsen og som formes af personalets grundlæggende antagelser, fælles værdier og holdninger i samspil med kollegaer, patienter, deres pårørende, organisationens struktur, processer og kontrolinstanser.
Kulturen kommer til udtryk i, hvordan vi arbejder, hvordan vi kommunikerer, hvordan vi håndterer konflikter, hvordan vi afholder møder, hvordan vi løser problemer, og hvordan vi giver og modtager feedback.
Udvikling af en god patientsikkerhedskultur er et centralt element i forebyggelse og håndtering af utilsigtede hændelser. Forskning viser at der er sammenhæng mellem patientsikkerhedskultur og patientsikkerhed.
Patientsikkerhedskultur kan måles med en valideret metode i dansk kontekst Safety Attitudes Questionnaire (SAQ), hvor der måles på samarbejdsklima, sikkerhedsklima, jobtilfredshed, stresserkendelse, ledelse af patientsikkerhed og arbejdsbetingelser.
Måling af kulturen kan belyse medarbejdere og lederes oplevelser af patientsikkerhedskulturen, forbedre læringskulturen og patientsikkerheden og måle udvikling og resultater af indsatser.
Målingen gør det muligt at reflektere over og tale om, hvad der konkret kan gøres for at understøtte en kultur, der gør det endnu mere sikkert at være patient. Der er i 2019 foretaget en måling på alle hospitaler og akutberedskab.
SAQ Spørgsmål er indarbejdet i kataloget for de løbende trivselsmålinger, så afdelinger selv kan vælge spørgsmål ud til at måle fokuserede indsatser for patientsikkerhedskulturen.
Fordeling af opgaver og ansvar for arbejdet med patientsikkerhed, UTH og analyser.
Hospitals- og virksomhedsdirektion har ansvar for:
Afdelings-, afsnits- og centerledelser har i egen afdeling/eget center ansvar for:
Risikomanager har ansvar for:
Der er udarbejdet en generisk funktionsbeskrivelse for risikomanagere i Region Hovedstaden – se bilag 1.
Patientsikkerhedskoordinatorer har ansvar for:
Der er udarbejdet en generisk funktionsbeskrivelse for PSK'er i Region Hovedstaden – se bilag 2.
Enhed for Kvalitet, Forskning og Patientsikkerhed har ansvar for:
Dansk lovgivning
Regionale vejledninger