At understøtte hospitalets nedetids-system og at personalet har kendskab til nedetids-systemet og nedetidsrapporter.
Hospitalets beredskabsorganisation og den udpegede nedetids-koordinator samt afdelingsledelser.
SP: Sundhedsplatformen
SP Nedetids-systemerne: SP Nedetids-Læs, SP Nedetids-Web, SP Nedetids-PC
Nedetids-koordinator: En eller flere personer udpeget af hospitalet, som fungerer som bindeled mellem SP Nedetids-systemer og hospitalet. Nedetids-koordinatoren er forankret i hospitalets beredskabskomité/beredskabsudvalg.
Nedetids-rapport: Rapporter med kliniske data.
Det er hospitalsdirektionen, hospitalets kriseledelse eller AKC (Akut Koordinations Center), der beslutter om hospitalet er i en nedetids-situation, hvor man skal anvende Sundhedsplatformens nedetids-systemer.
Hospitalet er i en nedetids-situation, hvis der ikke er stabil adgang til Sundhedsplatformens funktionaliteter. En nedetids-situation kan berøre hele eller dele af hospitalet, og derfor kan det besluttes, at hele eller kun dele af hospitalet skal anvende nedetids-systemerne.
Beslutning om at gå på nedetids-systemer sker i dialog med CIMT.
Under nedetid kan personalet orientere sig i Action card - se Action cards ved nedetid i Sundhedsplatformen- LINKS til, der vejleder ift.
Forud for planlagte nedetids-perioder bliver hospitalet informeret af CIMT/SP. Informationen vil indeholde opfordring om at personalet forud for nedetids-perioden tjekker efter, hvordan man tilgår Nedetids-systemerne.
Hospitalet skal sikre, at personalet har kendskab til Sundhedsplatformens nedetids-systemer, således at personalet i en varslet og uvarslet nedetids-situation kan reagere hensigtsmæssigt.
Herunder:
Hospitalet skal:
Afsnittet hvorpå nedetids-pc’er er placeret gennemfører kontrollen mindst en gang i kvartalet.
Det er hospitalets ansvar at sikre, at denne kontrol bliver gennemført.
Til kontrol kan anvendes audit-skemaet - se bilag 2.
Ved fejl på Nedetids-PC oprettes sag til CIMT.
CIMT overvåger løbende om server leverer data fra Sundhedsplatformen til nedetids-systemerne, og om Nedetids-PC’erne modtager rapporter.
Hospitalet skal planlægge egentlige beredskabsøvelser for at sikre, at systemer og processer ved en nedetids-situation fungerer tilfredsstillende. Beredskabsøvelser gennemføres med 6 måneders interval eller 6 måneder efter seneste virkelig nedetids-periode. Virkelige nedetids-perioder kan erstatte beredskabsøvelser, hvis disse evalueres.
Designet af beredskabsøvelsen og tidspunkt for gennemførelsen sker sammen med CIMT og andre relevante aktører.
Hospitalet er ansvarlig for, at
Hospitalet varetager selv dokumentstyring af alle action cards således, at det er de sidst opdaterede, der er tilgængelige.
Hospitalet distribuerer action cards på eget hospital således, at der er printede versioner af action cards på alle afsnit.
Det er ikke tilladt at ændre design af eller indholdet i action cards, med undtagelse af de action cards, hvor det er præciseret, at der skal være lokale tilføjelser.
Ved ændringer i fællesindhold i action cards vil hospitalets beredskabskomite blive orienteret. Regionale action cards er tilgængelige i en lukket fællesmappe på det regionale R-drev med titlen ”SP-Nedetidssystem”. Hospitalets beredskabsudvalg/nedetids-koordinator har adgang til mappen. Ændringer i hvem der skal have adgang til mappen, sker ved oprettelse af sag til CIMT.
Hospitalsdirektionen er ansvarlig for at:
Nedetids-skemaer er tilgængelige på VIP, og kan også rekvireres via regionens bestillingssystem - se Nedetidsskemaer - ved nedetid i Sundhedsplatformen
I nedetidssystemerne Nedetids-web (SP2, orange) og Nedetids-PC (SP3, rød) er der adgang til nedetids-rapporter med udvalgte kliniske data.
Der er forskellige nedetids-rapporter alt afhængig hvilke afsnit man tilgår. Nedetids-rapporterne opdateres vanligvis én gang i timen – hyppigere for akutmodtagelser og sjældnere for ambulatorier. Se Action Card K.2.4.
Ved fejl i nedetids-rapporterne oprettes en sag til CIMT. Ved forslag til forbedringer skal oprettes en sag til CIMT med beskrivelse af ændringsønsket.
Detaljeret beskrivelse af indholdet i nedetids-rapporterne fremgår af bilag 5-15.
Ønske om at oprette Nedetids-PC skal godkendes af hospitalets direktion.
Kravene til Nedetids-PC'er fremgår af dokumentet "Krav til Nedetid-PC'er".
Ved udpegning af ny Nedetids-PC kan CIMT OnSite inddrages mhp. sikring af at pc'en overholder tekniske krav.
Hospitalets samlede antal Nedetids-PC’er må ikke overstige 150 pr. matrikel. For Rigshospitalet, Blegdamsvej dog max 300.
Store ændringer i antallet af Nedetids-PC’ere skal ske med inddragelse af CIMT.
Ved oprettelse af Nedetids-PC oprettes sag til CIMT, der indeholder information om:
Ønske om nedlæggelse af Nedetids-PC skal godkendes af hospitalets direktion.
Inden nedlæggelsen skal man sikre at afsnittet, hvor pc’en der skal nedlægges, er opsat, er dækket ind af mindst en anden Nedetids-PC. Hvis ikke, skal der oprettes en ny Nedetids-PC forinden.
Ved nedlæggelse af Nedetids-PC oprettes sag til CIMT, der indeholder information om:
Hospitalet skal sikre tilstrækkeligt med konvolutter med nedetids-log in og -password.
Antallet skal dække 24 timers forbrug således, at hver medarbejder kan få eget nedetids-log in og -password.
Hospitalet skal sikre at distribuere nedetids-kuverter således, at de er tilgængelige for personalet.
Hospitalet har ansvar for at sikre, at kuverterne opbevares forsvarligt, således at de ikke bortkommer.
Efter brug skal passwords destrueres forsvarligt.
Password må kun anvendes i situationer, hvor afsnittet/hospitalet er i en nedetids-situation eller ved planlagte øvelser og test.
Med faste intervaller laver CIMT udtræk af log og sikrer, at anvendte brugernavne/passwords bliver deaktiveret.
Nye nedetids-kuverter med passwords rekvireres ved oprettelse af sag til CIMT. Det er kun hospitalets beredskabsudvalg/nedetids-koordinator eller personer, der arbejder med deres samtykke, der kan rekvirere nedetids-kuverter med passwords.
I sagen skal oplyses om:
Ved udlevering af nedetids-kuverter med password skal modtageren signere for modtagelse. Signeringslisterne, der opbevares sammen med nedetids-kuverterne, skal opbevares af hospitalet i mindst 6 måneder efter sidste login-dato.
Listerne udfyldes lokalt og indsamles centralt, hvor de opbevares. Af kvitteringslisterne fremgår stedet for opbevaringen på hospitalet.
Ved flytning af enkelte eller flere nedetidspc’er, se venligst bilag 3, som er en beskrivelse af flytningsproceduren.
Det er kun hospitalets beredskabsudvalg/nedetids-koordinator eller personer, der arbejder med deres samtykke, der kan aktivere processen for flytning af nedetidspc’erne.
Ved flytning af nedetidspc'er indenfor samme afsnit (fra et rum til et andet), kan brugeren oprette en sag uden inddragelse af nedetidskoordinator.
Bilag 1 Lokale tilføjelser til Action Cards
Bilag 2 Kontrol af nedetids-system Nedetids-web og Nedetids-pc - Word
Bilag 2 Kontrol af nedetids-system Nedetids-web og Nedetids-pc - pfd
Bilag 3 Nedetids-pcere - proces ift. flytning med påvirkning af SP konfiguration
Bilag 4 Nedetids-koordinators opgaver
Bilag 5 Afsnittets patientliste - Nedetidsrapport - Sengeafsnit og Akutmodt
Bilag 6 Ambulatoriets aftaler - Nedetidsrapport
Bilag 7 Ambulatorie - Medicinering - Nedetidsrapport
Bilag 8 Journal - akut - Nedetidsrapport
Bilag 9 Journal - amb - Nedetidsrapport
Bilag 10 Journal - sengeafsnit - Nedetidsrapport
Bilag 11 Kard Lab Dagsprogram - Nedetidsrapport
Bilag 12 Medicinering - Nedetidsrapport
Bilag 13 Obstetrik - Nedetidsrapport
Bilag 14 Operationsprogram - Nedetidsrapport