Det fremgår af Region Hovedstadens personalepolitik, at alle ledere og medarbejdere i Region Hovedstaden skal have en årlig udviklingssamtale - se Personalepolitik for Region Hovedstaden
Vejledningen fastsætter krav til indhold i og gennemførelse af en årlig medarbejderudviklingssamtale (herefter MUS), anvendelse af stillingsbeskrivelser samt kvalifikationsevaluering for de nedenfor omtalte målgrupper.
Formålet med MUS er – gennem en åben og kvalificeret dialog mellem medarbejder og leder – at:
Vejledningen er gældende for ledere og medarbejdere på alle Region Hovedstadens hospitaler (inkl. psykiatrien) og Akutberedskabet.
Studerende og elever: Der skal ikke afholdes MUS med studerende og elever i regionens virksomheder, såfremt de i forvejen er dækket af deres uddannelsesordning og vejledersystem. For studerende og elever kan uddannelsesprogrammet erstatte stillingsbeskrivelsen.
Læger i uddannelsesstillinger: Der skal ikke afholdes MUS med læger i uddannelsesstillinger, da de løbende har evalueringssamtaler under uddannelsesforløbet, der erstatter MUS. Stillingsbeskrivelse skal ikke udarbejdes for læger i uddannelsesstillinger.
MUS: En planlagt og målrettet samtale mellem leder og medarbejder om nuværende og fremtidige karrieremål, herunder kompetenceudvikling og arbejdsopgaver. MUS tager udgangspunkt i virksomhedens strategier og mål samt medarbejderens udviklingsbehov og ønsker.
Funktionsbeskrivelse: Betegnelsen anvendes i denne sammenhæng i forbindelse med frivillige, der ikke har en stilling ved Region Hovedstaden, men som varetager en funktion. Funktionsbeskrivelsen fastlægger de opgaver og funktioner mv. som frivillige må varetage.
Stillingsbeskrivelse: Fastlæggelse af en stillings indhold. Den beskriver de obligatoriske, ønskede og øvrige kvalifikationer og kompetencer samt opgaver og ansvarsforhold, der er knyttet til stillingen.
Kvalifikationsevalueringen: Evaluering af medarbejderens kvalifikationer og kompetencer i relation til den aktuelle stillingsbeskrivelse.
Ledelsesevaluering (LUS): Evaluering af den enkelte leder på baggrund af indsamlede data fra respektive medarbejdere, nærmeste chef og eventuelt chefkollegaer.
Personalesag: En sag, som oprettes ved ansættelsen, og på hvilken der løbende lægges oplysninger om den enkelte medarbejders ansættelsesforhold, kvalifikationer, resultater af evalueringer, beskrivelse af karriereforløb m.v. Personalesagen er elektronisk.
MUS afholdes årligt og er et væsentligt redskab i forhold til udvikling af den enkelte medarbejder og af hele medarbejderstaben i relation til virksomhedens strategi og mål. Der skal afholdes MUS med alle ledere og medarbejdere.
Det er lederens ansvar at indkalde til samtalen og sikre, at den bliver gennemført minimum én gang om året. Den enkelte leders opgave vedrørende personaleledelse og personalevurdering i det daglige erstattes ikke ved afholdelse af en MUS.
En MUS kan forberedes og gennemføres på flere forskellige måder. De enkelte virksomheders administrative enheder kan være behjælpelig med rådgivning og materiale.
Den enkelte virksomhed udarbejder materiale til brug for leders og medarbejders forberedelse til og afholdelse af MUS.
Indholdet af MUS er fortroligt.
Gennemførelsen af MUS dokumenteres i den elektroniske personalesag. Til det formål anvendes lokalt MUS skema. I Bilag 3 og 4 kan ses eksempler på aftaleskemaer til dokumentation for foretaget MUS og kvalifikationsevaluering.
MUS omfatter en gensidig vurdering af det fælles samarbejde og en drøftelse af medarbejderens udvikling det kommende år.
For kliniske professorer indgår endvidere nærmeste leder fra Københavns Universitet (se Bilag 1 Supplerende regler for MUS for kliniske professorer).
Følgende elementer indgår i MUS:
Ledere og medarbejdere i lønnede ansættelser i Region Hovedstaden
Alle ledere og medarbejdere i lønnede ansættelser i Region Hovedstadens virksomheder skal have en fyldestgørende og klar beskrivelse i form af en stillingsbeskrivelse med angivelse af hvilke ansvarsområder, opgaver samt kompetence- og uddannelseskrav, der er knyttet til den enkelte stilling.
Alle stillingsbeskrivelser skal udvikles og revurderes i takt med organisationens behov for nye funktioner, nye arbejdsopgaver og/eller ændrede ansvars- og kompetenceforhold.
Den enkelte stillingsbeskrivelse er en del af de samlede kvalifikationer og kompetencer, som en afdeling, center, afsnit eller klinik har behov for. De samlede stillingsbeskrivelser skal derfor afspejle det samlede kvalifikationsbehov i virksomheden i forhold til mål, målsætninger og visioner.
Der udarbejdes en stillingsbeskrivelse for hver stilling. Ved stillling på flere afdelinger/centre/virksomheder skal der foreligge en stillingsbeskrivelse for hvert tjenestested. Dette kan f.eks. gøre sig gældende for professorer og personale i udefunktioner (se forslag til indhold i stillingsbeskrivelse i Bilag 2)
Stillingsbeskrivelsen skal indeholde følgende elementer:
En stillingsbeskrivelse skal beskrive alle obligatoriske kvalifikationer og kompetencer med udgangspunkt i de krav, der stilles til arbejdets udførelse. Det skal ud fra stillingsbeskrivelsen være muligt at foretage en konkret og eksplicit vurdering af medarbejderens kvalifikationer og kompetencer.
Det bør løbende vurderes, om der er behov for at justere stillingsbeskrivelsen på andre tidspunkter end ved MUS. Dette er for eksempel relevant, hvis der sker væsentlige ændringer i medarbejderens stillingsindhold.
Særlig om stillingsbeskrivelser til ledere
Der skal være særlig opmærksomhed på at beskrive det ansvar, som hviler på den enkelte leder med hensyn til personaleledelse, arbejdsmiljø, ledelse af den daglige drift, informationsforpligtelser, ansvar for gennemførelse af og opfølgning på medarbejderudviklingssamtaler m.v.
Forslag til skema til stillingsbeskrivelse (se Bilag 2) kan benyttes ved revision af eksisterende stillingsbeskrivelser og ved udarbejdelse af nye.
Frivillige: Der skal være en detaljeret funktionsbeskrivelse for de opgaver og funktioner, som denne gruppe må varetage.
Dokumentation i personalesagen
Den aktuelle stillingsbeskrivelse skal være tilgængelig og findes i den elektroniske personalesag.
Kvalifikationsevaluering af medarbejderen i forhold til stillingsbeskrivelsen sker ved:
Kvalifikationsevalueringen foretages på baggrund af stillingsbeskrivelsen. Kvalifikationsevalueringen omfatter alle nødvendige kvalifikationer og kompetencer, såsom:
Kvalifikationsevalueringen kan føre til tildeling eller fratagelse af opgaver.
Særligt for speciallæger
Der skal til MUS foretages evaluering af speciallægens opfyldelse af de syv speciallægekompetencer:
Kvalifikationsevalueringen dokumenteres på følgende måde
I personalesagen skal ligge en registrering af, at kvalifikationsevalueringen har fundet sted samt kvalifikationsevalueringens konklusion.
Særligt for kliniske professorer, som også er ansat af Københavns Universitet
Se Bilag 1 Supplerende regler for MUS for kliniske professorer.
Hvis der i forbindelse med MUS indgås konkrete aftaler om eksempelvis uddannelse, udvikling eller arbejdsopgaver, dokumenteres disse aftaler i det lokale aftaleskema til dokumentation for foretaget MUS og kvalifikationsevaluering.
Såfremt samtalen resulterer i aftaler om aktiviteter, som kræver en opfølgende samtale, skal lederen sikre en aftale om dette efter behov og senest ved næste MUS.