At sikre veltilrettelagte patientforløb på hospitalerne i Region Hovedstaden for patienter, som er henvist fra det Færøske Sygehusvæsen.
Sundheds- og administrativt personale i Region Hovedstaden, som er involveret i indkaldelse, udredning, behandling, overflytning og udskrivelse af færøske patienter.
Kompetence til at henvise færøske patienter til udredning samt efterfølgende behandling i udlandet ligger alene hos overlæger, der er ansat på et sygehus på Færøerne.
Retten til frit sygehusvalg i Danmark gælder ikke for patienter henvist fra Færøerne.
Aftale om behandling af færøske patienter på offentlige sygehuse i Region Hovedstaden - se Bilag 1.
Billeddiagnostik
OBS! Alle røntgenbilleder og scanninger, som sendes elektronisk fra Færøerne, findes i PACS under patientens færøske personnummer, som er ni cifret. Patientens færøske personnummer findes på henvisningen og i kautionen. Henvisningen findes som oftest under medie/filstyring.
Gyldig kaution skal foreligge inden planlagt behandling kan påbegyndes.
Såfremt afdelingen ønsker videre udredning/behandling uden for eget center, skal der anmodes om en ny kaution.
Kautionsanmodning sendes til Udenlandstjenesten på Landssygehuset, som besvarer anmodningen i løbet af højst 5 arbejdsdage:
Mail: ###EMAIL###
Tlf.: ###TELEFON###
Ved akut behandlingsbehov kan mundtlig kaution gives, ved at kontakte vagthavende læge på henvisende sygehus:
###TABEL_1###OBS! Den skal dog hurtigst muligt efterfølges af en skriftlig kaution.
NB: Jf. Sundhedsloven er akut sygehusbehandling vederlagsfri for personer fra Færøerne.
Indkaldelse sker via det henvisende sygehus, der videresender indkaldelse og informationsmateriale til patienten.
###TABEL_2###
Det gælder uden undtagelse ved alle indkaldelser til planlagt:
Inden afrejse fra Færøerne skal:
I henhold til patienten og bookning af Patienthotel Torshavn bedes venligst anføres på indkaldelsen, om patienten skal indlægges eller møde ambulant.
Bemærk: Sundhedsministeriets befordringsregler samt frit sygehusvalg gælder ikke for patienter fra Færøerne. Derfor frabedes så vidt muligt afsendelse af standardbreve herom til færøske patienter.
Færøerne har ikke adgang til Sundhedsplatformen, FMK eller Sundhed.dk
Efter alle ambulante- eller indlæggelsesforløb skal ambulant notat/epikrisen derfor sendes til henvisende sygehus. Henvisningen findes som oftest under medie/filstyring i SP.
###TABEL_3###
OBS send gerne ambulant notat/epikrise til ###EMAIL### hvis patienten opholder sig på det Færøske Patienthotel.
PHT er forbeholdt selvhjulpne patienter:
Sygeplejerskerne på PHT påtager sig opgaver svarende til hjemmesygeplejen.
Ved udskrivelse til PHT skal sygeplejersken på PHT underrettes senest dagen før inden kl. 12:00
###TABEL_4###Patienter, der udskrives til PHT, medgives epikrise/relevante notater, en opdateret medicinliste og en papirrecept, hvis der er ordineret ny medicin.
Medical Information
Ved særlige hensyn til patienten under flyrejsen, skal en Medical Information udfyldes, underskrives af en læge, og sendes via sikker mail til ###EMAIL### inden patientens hjemrejse - se bilag 2.
Ved behov for transport til PHT aftales dette med personalet på PHT, eller ved at ringe direkte til den færøske patientbus tlf. ###TELEFON###.
Sundhedsministeriets befordringsregler gælder ikke for patienter fra Færøerne.
OBS! Patienter, som har valgt andet opholdssted end PHT, får ikke refunderet transportudgift imellem behandlingssted og selvvalgte opholdssted.
Epikrise
Epikrise, evt. kopi af journal samt medicinliste sendes via sikker mail til henvisende sygehus/afdeling – se afsnit 4.
Hjemrejsen
Ved hjemrejse skal afdelingen kontakte Udenlandstjenesten, der betaler billetten og reserverer plads i flyet.
Oplys om patienten har brug for assistance i lufthavnen.
Reservationen kan derefter sendes elektronisk til afdelingen.
###TABEL_5###Transport til lufthavnen
Afdelingen bedes kontakte personalet på Patienthotel Torshavn tlf. ###TELEFON### vedrørende transporten fra behandlingssted til Kastrup Lufthavn.
Medicin
Patienter, som udskrives direkte til Færøerne, skal medgives epikrise/relevante notater, en opdateret medicinliste samt en papirrecept på ny ordineret medicin.
Afdelingen bør medgive patienten medicin til et par dages forbrug af hensyn til afstande til apotek på Færøerne og vejrlige årsager, som kan påvirke landingsforhold mv.
Epikrise
Epikrise, evt. kopi af journal samt medicinliste sendes via sikker mail til henvisende sygehus/afdeling - se afsnit 4.
Lægen på den behandlende afdeling bedes kontakte henvisende overlæge eller vagthavende læge på hjemmesygehuset, mhp. aftale om, hvornår patienten udskrives og kan modtages på Færøerne.
Stillingtagen til specielle behov og evt. sundhedsfaglig ledsagelse på hjemtransporten er en lægefaglig beslutning på den behandlende afdeling.
Patientkontoret på hjemsygehuset kontaktes efterfølgende, da det er dem, der arrangerer og betaler for hjemtransporten, inkl. returrejse, for evt. ledsagende sundhedsfagligt personale - se afsnit 16.
OBS! Husk varm påklædning af patient ved overflytning med liggende transport, da patienten bliver flyttet fra flyvemaskinen til ambulancen under åben himmel.
Ved liggende transport eller anden hensyntagen til patienten, udover det sædvanlige for flypassagerer i øvrigt, skal en "Medical Information" - se Bilag 2 - udfyldes og underskrives af en læge og sendes med sikker mail til det sygehus på Færøerne, som arrangerer transporten - se afsnit 16.
Det gælder også, hvis patienten skal transporteres liggende til og fra flyet, men kan sidde i flyet.
Patienter, hvor det er medicinsk kontraindiceret at flyve (f.eks. øjen- eller lungepatienter), kan sejle fra Hirtshals til Torshavn med Smyril Line.
Billetten bestilles og betales af patientkontoret på det modtagende sygehus på Færøerne - se afsnit 16.
Øvrige patienter, uden medicinsk indikation for at sejle, som ønsker at rejse ad søvejen, skal aftale dette inden afrejsen fra Færøerne.
Epikrise
Epikrise, evt. kopi af journal samt medicinliste sendes via sikker mail til modtagende sygehus/afdeling - se afsnit 4.
Recepter skal oprettes i papirform til færøske patienter, hvor medicinen forventes udleveret efter hjemkomst.
Forventes medicinen afhentet mens patienten opholder sig i Danmark, kan der oprettes en recept via FMK-online.
Recepter kan også indtelefoneres til Øresunds Apotek på tlf. ###TELEFON###, hvis medicinen skal afhentes under ophold i Danmark.
Opstår der situationer efter udskrivelsen, mens patienten fortsat opholder sig i Danmark, hvor patienten får behov for receptpligtig medicin, som ikke tidligere er ordineret, kan den udskrivende/behandlende afdeling evt. kontaktes mhp. udstedelse af en recept. Alternativt kan patienten rette henvendelse til sin privatpraktiserende læge på Færøerne, men da denne ikke har mulighed for at tilse patienten, henstilles til, at behandlende afdeling er patienten behjælpelig.
For at få refunderet det berettigede medicintilskud skal patienten udfylde ansøgningsskemaet (findes på www.heilsutrygd.fo) og sende det sammen med kopi af recept samt kvittering for køb af medicin i DK til Heilsutrygd på Færøerne.
Information om færøske regler for medicintilskud m.m. findes på ###FOLDER###.
Terminaltilskud
Information samt ansøgningsskemaer til terminaltilskud findes på www.apotek.fo
Iflg. den færøske lov har apotekerne på Færøerne eneret til indførelse og salg af medicin på Færøerne.
Medicin, der sendes med post til privatpersoner, bliver tilbageholdt af det færøske toldvæsen.
Patienter, som er i behandling med medicin, der udleveres af hospitaler i Danmark, skal derfor have:
Ved sygeplejeartikler/hjælpemidler forstås her stomitilbehør, urinposer, sprøjter, forbindsstoffer samt tekniske apparater til administration af medicin m.m.
Afdelingen skal udfylde:
Begge skemaer og evt. tillægssider sendes til Heilsutrygd og Goymsluna.
###TABEL_6###OBS! I enkelte tilfælde kan leveringstiden fra Goymsla vare op til 4 uger. Derfor er det nødvendigt med udlevering af pågældende hjælpemidler til 4 ugers forbrug ved udskrivelse til Færøerne.
Her er tale om to kategorier af hjælpemidler - de såkaldte kropsbårne og de ikke kropsbårne.
Ansøgning om støtte til hjælpemidler - Kropsbårne
Ansøgningen omfatter støtte til ben- og armproteser, paryk, korset, specialsko m.m. Skemaet udfyldes i samarbejde med personalet, og underskrives af patienten.
Ansøgning om støtte til hjælpemidler - Ikke kropsbårne
Ansøgningen omfatter støtte til hospitalsseng, gangstativ, kørestol m.m. Skemaet udfyldes i samarbejde med personalet, og underskrives af patienten.
Prisoverslag i forbindelse med ansøgning om hjælpemidler
Prisoverslag i forbindelse med ansøgning til Almannaverkið om økonomisk støtte til hjælpemiddel. Skemaet udfyldes med patientens data og sendes videre til leverandøren, som giver et prisoverslag. Skemaet underskrives af leverandør og sendes til Almannaverkið.
Ansøgningen sendes til:
###TABEL_7###Såfremt patienten har behov for ilt, bestilles dette ved flg. procedure:
Udenlandstjenesten (på Færøerne) udfylder skabelon i Cosmic vedr.:
Afbestilling af ilt
Afbestilling af ilt til levering til Patienthotellet Torshavn.
I forbindelse med patientens afrejse tilbage til Færøerne, afbestiller sygeplejepersonalet på Patienthotellet Torshavn den ordinerede ilt hos AGA.
Fødselsattest
Børn født i Danmark af mødre visiteret fra Færøerne skal fødselsregistreres i Danmark.
Registreringen finder sted i det sogn, hvor barnet bliver født.
Forældre bedes medbringe eller fremsende deres fødselsattest samt vielsesattest, hvis de er gift.
Barnets fødselsattest er iflg. Atlantic Airways gyldig legitimation ved hjemrejsen.
Børn født på Rigshospitalet-Glostrup: Registreres på nedenstående adresse
###TABEL_8###Ved dødsfald af patient visiteret fra Færøerne - også gældende for dødsfald af visiteret ledsager - bedes afdelingen underrette Patienthotel Torshavn tlf. ###TELEFON### eller den færøske patientvejleder på Rigshospitalet tlf. ###TELEFON###, som tilbyder pårørende hjælp og vejledning samt kontakt til bedemand.
Bedemand
Bedemanden er bekendt med transport af afdøde til Færøerne samt øvrige formalia.
Dødsattest
Efter ligsyn, udfylder personale i pågældende afdeling dødsattesten samt indberetter data elektronisk til Sundhedsstyrelsen.
Personalet i afdelingen udskriver et print af dødsattesten, der skal følge afdøde.
Dødsattester ekspederes via. kirkekontoret på Færøerne til Landslægen på Færøerne, der registrerer dødsfaldet og videresender dødsattesten til Danmark til registrering hos Datastyrelsen.
Epikrise
Epikrisen scannes ind og sendes via sikker mail til henvisende sygehus/afdeling - se afsnit 16.
Den færøske patientvejleder og koordinator, er uddannet sygeplejerske, og er fysisk til stede på Rigshospitalet.
Færøsk patientvejlederen og koordinatoren varetager forløb vedrørende færøske patienter, der er sendt fra Færøerne til behandling i Danmark.
###TABEL_9###Rådgivning, vejledning og undervisning
Den færøske forløbskoordinator varetager forløb vedrørende færøske patienter i hele Region Hovedstaden. Forløbskoordinatoren er uddannet sygeplejerske.
Forløbskoordinatoren er initiativtager og tovholder ved optimeringen af hensigtsmæssige forløb for den færøske patient, herunder:
Kontaktoplysninger
###NAVN### Tlf.: ###TELEFON###
Færøsk forløbskoordinator Mail: ###EMAIL###
Onkologisk klinik
Rigshospitalet, Blegdamsvej 9
2100 København Ø