Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer
Bilag

Genveje til indhold

Formål

At definere generelle principper for dispensering og administration af lægemidler samt dokumentation heraf. Desuden defineres regler for vurdering og brug af patienters medbragte medicin.

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen henvender sig til læger, sygeplejersker og øvrigt personale, der dispenserer og administrerer lægemidler i Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Definitioner

Dispensering: De processer, hvorved ordinerede lægemidler udtages af originalpakningen, tilberedes til indgift (lægemiddelophældning), dvs. afmåles, ophældes eller optrækkes i anden beholder, opløses eller blandes med andre lægemidler.

Administration: Personalets omdeling (lægemiddelgivning) og hjælp til patientens indtagelse af lægemidler. Til dette hører også personalets observation af patienten i forbindelse hermed.

Administrationsansvar:

  • Selvmedicinering: Patienten opbevarer, dispenserer og indtager selv lægemidlet.
  • Selvadministration: Patienten indtager selvstændigt den af personalet dispenserede medicin, hvor medicinen enten opbevares på patientstuen eller i medicinrummet.
  • Ingen selvadministration: Personalet varetager både dispensering og administration af lægemidler.
  • Tvangsmedicinering: Patientens behandling er omfattet af psykiatriloven. Personalet varetager både dispensering og administration af lægemidler uden patientens samtykke hertil.

MDA: Medicindispensering og administration - modul i Sundhedsplatformen til dokumentation af dispensering og administration.

Rover: Håndholdt device der bl.a. anvendes til tidstro dokumentation af administration af lægemidler i MDA”

Batchnummer: Lægemidlets identifikationsnummer, der kan bestå af både tal og bogstaver. Et batchnummer kan indeholde forskellige informationer, f.eks. produktionslinjenummer, produktionstidspunkt, blandingsnummer. Fælles for disse informationer er, at et givent produkt kan spores ved dette batchnummer.

Biosimilære lægemidler: Er et biologisk lægemiddel, der svarer til et allerede eksisterende biologisk lægemiddel ("referencelægemidlet"), har identisk aktiv site, virkning og farmakologi, men som kan adskille sig i andre dele af molekylets struktur.

Beacon: SP-modul hvor hæmatologiske og onkologiske behandlingsplaner bygges/findes, og hvor sygeplejersker/farmakonomer dispenserer fra i hæmatologiske- og onkologiske afdelinger.

Omhældning: Udtagelse af lægemidlet af originalpakningen og anbringelse i anden emballage (f.eks. lynlåspose) mhp. kortvarig opbevaring.

Stamopløsning: Koncentreret opløsning af et lægemiddel beregnet til videre fortynding.

Fortyndingsrækker: Trinvis fortynding af et lægemiddel ud fra en koncentreret stamopløsning.

FMK: Det Fælles Medicinkort.

Stregkodescanner: Elektronisk scanner der f.eks. anvendes i medicinrum til stregkodescanning af lægemidler ifm. dispensering. Brug af stregkodescanner understøtter overensstemmelse mellem ordineret og dispenseret medicin. Scanningen understøtter samtidig dokumentation i MDA i SP.

Vederlagsfri udlevering af medicin: Patienter, der ikke er indlagt på sygehuse, men stadig er i sygehusbehandling, kan i nogle tilfælde få udleveret vederlagsfri medicin fra sygehuset. Medicin, der er omfattet af denne ordning, er opført på en særlig liste. Modellen er baseret på, at der for visse patientgrupper er særlige behandlingsmæssige hensyn, der begrunder vederlagsfri udlevering af bestemte lægemidler. Patienter, som opfylder kriterierne for udlevering, får udleveret lægemidler til behandling af den pågældende lidelse samt til direkte følgesygdomme og virkninger af behandlingen. Et lægemiddel udleveres således ikke vederlagsfrit, selv om det står på listen, hvis det ikke er til behandling af den nævnte lidelse eller en direkte følgesygdom/følgevirkning.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Generelle principper for dispensering og administration

  • Lægemidler skal dispenseres efter en læges ordination. I tvivlstilfælde, f.eks. ved ordinationer der adskiller sig fra det normale eller ved mangelfulde eller ulæselige ordinationer, må der ikke dispenseres, før en læge har bekræftet ordinationen.
  • Den person, som dispenserer og administrerer lægemidler, skal frasige sig opgaven:
    • Hvis vedkommende ikke mener sig i stand til at varetage opgaven forsvarligt,
    • Hvis det ikke er muligt at observere patienten tilstrækkeligt.
  • Sygeplejersker, SOSU assistenter med ret til at dispensere lægemidler samt apotekspersonale må substituere mellem generika i henhold til Sundhedsstyrelsens almindelige bestemmelse om substitution. Der må ikke ændres i dosering eller administrationsvej og normalt heller ikke i lægemiddelform.
  • Dispensering bør foregå uforstyrret, f.eks. i afbrydelses-frie zoner
    • Undgå larm i medicinrummet
    • Undgå unødvendige forstyrrelser af den person, der ophælder medicin
    • Døren til medicinrummet holdes lukket.
    • Ved forstyrrelser eller afbrydelser skal afdelingen have rutiner, der sikrer, at allerede dispenserede lægemidler kontrolleres, når dispenseringen genoptages.
  • Den der dispenserer lægemidlet skal sikre og kontrollere det dispenserede ift. ordinationen mhp, navn, styrke, administrationsvej (læs lægemidlets navn og styrke fra beholderen før og efter dispensering).
  • Stregkodescanner skal anvendes i forbindelse med dispensering, hvor det er teknisk muligt, for at forebygge forveksling af lægemidler og forveksling af forskellige styrker af samme lægemiddel (look-alike).
  • Dispensering og administration skal som udgangspunkt udføres af en og samme person.
  • Hvis dispensering og administration foretages tidsmæssigt forskudt af to forskellige personer skal det ophældte kontrolleres af den administrerende person før lægemidlerne indgives ifht. evt. ændringer foretaget i patientens medicinering efter at lægemidlerne er dispenseret:
    • For oral medicin kontrolleres antal og evt. ændringer i MDA, fx dosisændring, pausering, seponering
    • For intravenøse blandinger kontrolleres om oplysninger på påsat label om dosis af tilsatte lægemidler og det samlede volumen af blandingen er i overensstemmelse med ordinationen.
  • Samtidig dispensering til flere administrationstidspunkter til indlagte patienter er som udgangspunkt kun tilladt i følgende situationer:
    • Patienten administrerer selv lægemidlerne – der må maksimalt hældes op til 24 timers forbrug i doseringsæske.
    • Patienten skal på hjemmebesøg eller følges kun i et dagafsnit - her må dispenseres frem til det tidspunkt, hvor patienten kommer tilbage.
  • Alle beholdere med dispenserede lægemidler skal mærkes med patientens fulde navn og cpr-nummer. Undtaget herfra er akutte situationer hvor der løbende dispenseres og administreres medicin på patient- eller procedurestuen og hvor der ikke er mulighed for forveksling af patienter.
  • Dispenserede lægemidler skal opbevares overvåget eller aflåst.
  • Dispenserede lægemidler må ikke hældes tilbage i originalbeholder/-pakning.

Tilbage til top

1.1 Generelle principper for identifikation af patient samt dokumentation af dispensering og administration

Identifikation af patient

  • I forbindelse med udlevering af medicin til patienten, skal denne altid identificeres ved brug af fulde navn og cpr-nummer (patient-ID) (se Identifikation af patienter)
  • Indlagte: Patientarmbåndet scannes. Hvis patienten ikke har armbånd på, eller stregkoden ikke kan læses, kan medicinen administreres manuelt med angivelse af årsag til den manglende scanning, og administrationen accepteres. Desuden scannes stregkoden på medicinbægeret for at sikre, at der er overensstemmelse mellem armbånd/patient og medicinbæger.

Generelle principper

  • Lægemidlet er ikke administreret, før det er set indtaget eller udleveret til selvadministrerende patient.
  • Indlagte: Lægemidler, som administreres mere end 2 timer før eller efter ifht. det ordinerede administrationstidspunkt, betragtes som udgangspunkt som en afvigelse.
    • Der kan lokalt træffes beslutning om at plejepersonale kan tilrette administrationstidspunkter.

Dokumentation

  • Sengeafsnit: Den person, som foretager dispenseringen og administrationen, skal dokumentere begge processer i MDA (ved anvendelse af stregkodescanner og Rover) eller i SP-modulet Beacon for hæmatologiske/onkologiske afdelinger
  • Dokumentationen skal foretages på det tidspunkt, hvor dispenseringen eller administrationen foregår.
  • I akutte situationer dokumenteres dispensering og administration hurtigst muligt efter administration
  • Udlevering af medicin til hjemmebrug dokumenteres i funktionen Dispenser medicin, der er placeret under ’Udleveret medicin’ i navigatoren ’Udskriv’ (data sendes til FMK)
  • Ambulatorier: Lægemidler, som udleveres ved ambulante kontakter, dokumenteres med funktionen ’Dispenser medicin’ (husikon). Lægemidler, som indgives i ambulatoriet dokumenteres med funktionen ’administrer’ (sprøjte-ikon). Begge dele som beskrevet i SP-manualen "MDA - Medicin, dispensering og administration af medicin".

Lægen har ansvar for, at der er overensstemmelse mellem FMK og Sundhedsplatformen for de ordinationer, der indgives eller udleveres i ambulatoriet - Lægemiddelordination

  • Batchnummer:

    • Batchnummer skal registreres i feltet ’Lot-nummer’ for et ordineret biologisk lægemiddel ifm. hver dispensering, når lægemidlet fremgår af Lægemiddelstyrelsens liste over udvalgte biologiske lægemidler - se Liste over udvalgte biologiske lægemidler. Listen er dynamisk. Batchnummer kan registreres via stregkodescanner, hvis batchnummeret er indeholdt i lægemidlets stregkode. Hvis ikke skal batchnummer anføres manuelt.
    • Batchnummer for vaccinationer skal på samme måde registreres ifm. hver dispensering.
    • Batchnummer skal desuden dokumenteres i Det Danske Vaccinationsregister (DDV) via link fra SP.
  • I akutte tilfælde - hvor det ikke er samme person, som dispenserer og administrerer et lægemiddel, gælder:
    • Den person, der dispenserer medicin og overdrager den optrukne medicin uden at mærke med oplysninger om indhold til en anden, skal vise emballagen med præparatnavn og styrke, så modtageren kan se, hvad der er ophældt/optrukket. 
    • Den person, der modtager medicin fra en anden person til administration, skal sikre korrekt præparat og styrke ved at se på emballagen.
    • Begge personer er forpligtiget til at anvende sikker mundtlig kommunikation - se vejledning Sikker mundtlig kommunikation - ISBAR, ISBAR med SALSA og Skriv ned og læs op

1.2 Hel eller delvis fritagelse for brug af MDA

I særlige situationer foretages dokumentationen af medicinering i andre papirbaserede eller elektroniske énstrengede systemer.

Det gælder f.eks. ved:

  • Indgift af kontrast mv. i forbindelse med invasive billeddiagnostiske undersøgelser.
  • Akut udlevering af medicin i akutmodtagelser ifm. vagtlæge/1813 udstedte recepter i tidsrummet 00–06.

Tilbage til top

2. Faggrupper, der må dispensere, administrere og udlevere lægemidler

Følgende faggrupper må dispensere, administrere og udlevere lægemidler:

  • Læger
  • Tandlæger
  • Sygeplejersker
  • Jordemødre
  • Farmaceuter og farmakonomer iht. aftaler med afdelingsledelsen.
  • Social- og sundhedsassistenter:
    • Social- og sundhedsassistenter må dispensere og administrere tabletter/kapsler, orale væsker, øjendråber, plastre, cremer/gel/salver, vagitorier, suppositorier/rektale væsker inhalationer samt subkutane injektioner samt opsætte og skifte isotone infusionsvæsker, som ikke er tilsat lægemidler, hvis de har modtaget særskilt uddannelse heri.
      • Social- og sundhedsassistenter skal, hvis de skal varetage medicinopgaver i afsnittet, modtage et individuelt introduktionsforløb målrettet afdelingens medicinsortiment, patientgrupper og medicineringsprocedurer. E-læringskurset kan ikke stå alene, men er et supplement til den lokale oplæring.
      • For Social- og sundhedsassistenter uddannet før 2017 gælder at de skal  bestå et regionalt godkendt farmakologikursus Medicin i somatikken eller Medicin i psykiatrien.
      • For Social- og sundhedsassistenter der påbegyndte deres uddannelse i 2017 eller senere gælder, at de skal bestå  det obligatoriske E-læringskursus Medicin for SSA, hvis de er ansat på somatiske afdelinger. Det anbefales at social- og sundhedsassistenter med medicineringsopgaver gentager E-læringskurset hvert 2. år. Der kan efter beslutning fra den lokale ledelse suppleres med fremmødekurset Farmakologi - Specialiseringskursus i somatikken SSA efter behov.

        Særligt for psykiatrien: Social- og sundhedsassistenter ansat i psykiatrien, skal tage det obligatoriske fremmødekursus
        Farmakologi - Specialiseringskursus i psykiatrien SSA for at varetage medicineringsopgaver. Dette kan suppleres med E-læringskurset Medicin for SSA. Det anbefales at social- og sundhedsassistenter med medicineringsopgaver gentager E-læringskurset hvert 2. år.   

Indgift af intramuskulære injektioner må kun foretages efter lokal beslutning og specifik oplæring.

  • For sygeplejestuderende og social- og sundhedsassistentelever (sidstnævnte uddannet efter 2017) gælder:
    • Opgaver vedr. dispensering og administration kan indenfor hver deres uddannelses- og kompetenceområde delegeres til disse uddannelsessøgende. Den sundhedsperson, der superviserer en studerende eller elev, har ansvaret for opgavens udførelse.
  • Andre faggrupper: Inden for specialerne klinisk fysiologi, nuklearmedicin samt radiologi må radiografer og bioanalytikere efter lokale vejledninger dispensere og administrere udvalgte lægemidler.

Tilbage til top

3. Medgodkendelse ved komplekse ordinationer

Ved kontrol forstås en anden persons selvstændige udregning af dosis f.eks. ud fra legemsvægt, overfladeareal eller præparatets koncentration.

Medgodkendelse (Dual sign off): Kontrollen kan udføres af en læge, tandlæge, jordemoder, sygeplejerske, farmaceut, farmakonom eller lægestuderende ansat som lægevikar og skal dokumenteres med begge personers brugernavn og adgangskode i medicinmodulet.

Komplekse, individuelle dosisberegninger skal altid kontrolleres, f.eks. blandinger til intravenøs indgift, som indebærer fortynding og udregning af koncentration, samt indgift af mg/time/kg legemsvægt mv.

Tilbage til top

4. Vejledninger for IV-blandinger

Alle afdelinger skal benytte vejledninger for tilberedning af ikke-færdigblandede lægemidler til intravenøs brug.

De nationale IV-vejledninger indeholder oplysninger om blandbarhed og holdbarhed efter opblanding. Oplysning om infusionstid findes på følgende hjemmeside (log in side til Sygehusapotekernes IV blandevejledninger www.iv-vejledninger.dk)

I SP findes link hertil i MDA.

Blandinger i Sundhedsplatformen

Blandingerne er lavet som forudfyldt ordination, man kan vælge i Best./Ord. eller Best./Ord. sæt. Såfremt blandingen kan blandes op i flere forskellige volumener og/eller i flere blandingsmedier, vil dette fremgå af ordinationsdetaljerne, således at der kan vælges den relevante blanding.

Tilbage til top

5. Indgift af lægemidler i sonde

Følg tværregionale vejledninger Sondeernæring og anlæggelse og kontrol af sonde (voksne, alder 16 år eller ældre) eller Sondeernæring til børn og unge samt pleje og observationer hvad angår knusning, opslemning og indgift af lægemidler i ernæringssonde.

Hvorvidt et lægemiddel kan indgives via sonde, fremgår af Sygehusapotekernes knuse/dele liste, som kan fremsøges via link i MDA.

Det skal fremgå af ordinationens administrationsinstruktion, at lægemidlet skal indgives via sonde.

Tilbage til top

6. Mærkning af dispenserede lægemidler under indlæggelse

6.1 Orale lægemidler i medicinbæger til et enkelt administrationstidspunkt

Hvis lægemidlet ikke umiddelbart administreres efter dispensering, skal lægemiddelbeholderen mærkes med etiket med:

  • Patientens fulde navn
  • Cpr-nummer
  • Herudover tilføjes planlagt administrationstidspunkt.

Tilbage til top

6.2 Orale lægemidler i doseringsæsker med medicin til flere administrationstidspunkter (til 24 timer), skal mærkes med:

  • Patientens fulde navn
  • Cpr-nummer

og vedlægges en liste med:

  • Lægemidlernes navne
  • Styrke og dosering
  • Dato og tidspunkter for indtagelse.

Listen skal gennemgås med patienten ved første udlevering og ved ændringer.

Tilbage til top

6.3 Infusionsposer og sprøjter, som blandes eller trækkes op i afdelingen, skal mærkes med:

  • Patientens fulde navn
  • Cpr-nummer
  • Lægemidlets navn
  • Opløsningens styrke (mg/ml eller enheder/ml)
  • Evt. indgiftshastighed (hvor der er tale om en konstant hastighed) og administrationsvej
  • Tidspunkt for indgift, hvis det ikke indgives straks af samme person, som dispenserer
  • Dato og klokkeslæt for fremstilling/optrækning
  • Holdbarhed for lægemidlet (dato og klokkeslæt, kan anføres under ’kommentar’)
  • Fremstillers brugernavn.

Påsatte etiketter må ikke dække væsentlige oplysninger og farvekoder, som er trykt på originalemballagen.

I akutte situationer er lægemidler, som dispenseres i sprøjter og administreres umiddelbart som injektion til en enkelt patient i en direkte og tidsmæssigt sammenhængende proces af samme sundhedsperson, undtaget fra mærkningskravet. Det samme gælder, hvis der kun er ophældt et enkelt lægemiddel til en konkret patient, som umiddelbart derefter administreres.

Fra Sundhedsplatformen kan udskrives etiketter med ovennævnte oplysninger.

Tilbage til top

6.4 Stamopløsninger mærkes med:

  • Lægemidlets navn
  • Opløsningsmiddel
  • Styrke
  • Dato og klokkeslæt for fremstilling
  • Holdbarhed
  • Fremstillers brugernavn.

I fortyndingsrækker mærkes hvert glas med styrke. Brugsopløsningen gemmes og mærkes som beskrevet ovenfor. Evt. ikke anvendte fortyndinger kasseres.

6.5 Mærkning af anbrudte lægemidler

Lægemidler med begrænset holdbarhed (f.eks. anbrudte hætteglas) skal mærkes med anbrudsdato og tidspunkt. Hygiejneorganisationens lokale retningslinjer skal følges.

Tilbage til top

7. Omhældning og opbevaring af lægemidler uden for originalemballagen

Af sikkerhedsmæssige årsager skal lægemidler så vidt muligt opbevares i originalpakning.

7.1. Situationer, hvor omhældning er tilladt:

  • Udlevering af lægemidler ved udskrivelsen eller ifm. ambulante besøg.
  • Situationer, hvor lægemidler er ophældt til en bestemt patient, men endnu ikke udtaget af afdelingens lægemiddelbeholdning (f.eks. doseringsæsker, som er låst inde i medicinrummet).
  • Lægemidler, som er udtaget af deres originale emballage, f.eks. ampuller eller hætteglas, og placeret i akuttasker/akutbakker.
  • Lån fra en anden afdeling.

7.2 Ved lån fra en anden afdeling, skal det sikres:

Som udgangspunkt lånes medicin til en konkret patient. Der er følgende scenarier:

  • Der lånes/omhældes en lille mængde lægemidler til en konkret patient og posen/beholderen mærkes med patientens navn og cpr nr., lægemiddelnavn og styrke, omhældningsdato og medicinen kasseres når patienten ikke længere skal have lægemidlet/senest efter 14 dage
  • Der lånes/omhældes til flere patienter: Der påføres lægemiddelnavn og styrke, omhældningsdato og medicinen kasseres senest 14 dage efter.
  • Hvis der lånes en originalpakning til brug for flere patienter, kan medicinen anvendes indtil udløbsdato.
    •  
    • Hvis der lånes løse blisterark uden originalpakning, er holdbarheden kun 14 dage da lægemidlet fortsat er udsat for lys.

Der skal tages hensyn til lægemidlets holdbarhed, og at lægemidlet er egnet til omhældning.

Ved udlån af morfika (§ 4 lægemidler) skal den udlånende afdeling (sygeplejerske, sosu-assistent eller farmakonom) ringe kontrol til den lånende afdeling, inden lægemidlet udleveres. En låneseddel med låners og udlåners navn, stilling og afdeling skal altid udfyldes - se regional vejledning Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika - bilag 1 - for lægemidler der skal udfyldes låneseddel på.

Tilladelsespræparater må kun lånes/udlånes, hvis begge afdelinger har fået generel udleveringstilladelse fra Lægemiddelstyrelsen til det pågældende lægemiddel.

Bemærk: Udlån kan ikke dokumenteres i Sundhedsplatformen.

Tilbage til top

8. Patienters selvmedicinering og -administration og vurdering af medbragte lægemidler

8.1 Selvmedicinering og -administration

Læger og plejepersonale involveret i patientens medicinering har i fællesskab ansvar for at vurdere og dokumentere patientens evne til selvmedicinering og selvadministration. Ansvaret gælder både under indlæggelsen og evt. selvmedicinering i hjemmet.

Evne til selvmedicinering og selvadministration skal altid vurderes ud fra patientens aktuelle kognitive, emotionelle og helbredsmæssige tilstand samt evt. misbrugsanamnese og skal revurderes ved ændringer i patientens tilstand, f.eks. ved forværring af sygdom eller efter anæstesi.

Børn bør i almindelighed ikke selv administrere lægemidler, men større børn kan i visse tilfælde selv administrere, f.eks. inhalationsbehandling ved astma.

Hvis patienten ikke er i stand til at tage lægemidlerne på betryggende måde, må adgangen til selvadministration inddrages og administrationsansvar skal dermed ændres i medicinmodulet. Denne beslutning tages af en læge eller plejepersonale, og patienten skal altid informeres om årsagerne til beslutningen. Så vidt muligt skal patientens samtykke hertil opnås.

Selvmedicinering fratager ikke den ordinerende læge ansvaret for behandlingen.

Det dokumenteres i MDA, når der udleveres lægemidler til selvmedicinering eller til 24 timers forbrug til selvadministration. Det dokumenteres også i MDA, hvis patientens egen medbragte medicin anvendes til selvmedicinering.

Hvis personalet får kendskab til at patienten ikke tager den ordinerede medicin som foreskrevet, skal lægen orienteres, og det skal journalføres. 

Vurdering af patientens evne til selvmedicinering eller selvadministration skal tage afsæt i følgende forhold:

  • Kan patienten forstå ordinationerne?
  • Kan patienten huske at tage lægemidlerne som anvist?
  • Kan patienten forstå nødvendigheden af at tage lægemidlerne?
  • Skal patienten have hjælp til medicineringen på grund af fysiske begrænsninger?
  • Er der risiko for misbrug, specielt i relation til smertestillende midler og psykofarmaka?
  • Er patienten midlertidigt ude af stand til at tage lægemidlerne selv, f.eks. i forbindelse med anæstesi/opvågning?
  • Kan patienten opbevare lægemidlerne forsvarligt?
  • Kan patienten fortsat tage lægemidlerne selv?

Tilbage til top

8.2 Patienters medbragte lægemidler

Medbragte lægemidler er patientens ejendom og må ikke anvendes til andre patienter. Lægemidlerne skal leveres tilbage til patienten ved udskrivelsen fra hospitalet.

For at undgå afbrud i behandling kan patientens egen medicin anvendes under indlæggelse i de situationer, hvor præparatet ikke indgår i afdelingens standardsortiment. Se i øvrigt afsnit 8.1 for forholdsregler i MDA. Dosisdispenseret medicin anvendes kun, hvis det entydigt kan identificeres fra dosispakningen.

Tilbage til top

8.3 Patienter, der går på orlov

Patienten medgives medicin fra den behandlingsansvarlige afdeling svarende til det antal dage patienten har orlov.

Medicinen doseres fra MDA (SP) og patienten medgives ”medicinliste til patienten”, der printes fra SP.

På MDA angives orlov i ”behandlingsfase” samt registreres, at medicinen er udleveret til orlov i den aktuelle periode.

Ved orlov skal afdelingen sikre sig, at der er en indlæggelsesmarkering på FMK.

Tilbage til top

9. Medicin ved udskrivelsen

9.1 Medicinliste

Alle patienter skal have udleveret en opdateret medicinliste. Listen udskrives fra FMK og indeholder alle aktuelle ordinationer på medicinkortet. OBS Listen printes først, når kortet er ajourført af læge. Listen gennemgås med patienten, herunder med fokus på forholdsregler ved evt. pauseringer, slutdatoer og variable doseringer.

Der kan undtagelsesvist være situationer, hvor listen fra FMK er misvisende og derfor skal suppleres med håndskrevne noter, f.eks. ved afvigende tabletstyrke (der er ordineret 40 mg simvastatin og afsnittet doserer 2 tbl. á 20 mg) i sortiment eller ved analog substitution under indlæggelse (f.eks patienten behandles normalt med lansoprazol og er under indlæggelsen substitueret til pantoprazol). Da papir ofte går tabt, kan man med fordel sende korrespondancemeddelelse til hjemmeplejen, hvis patienten modtager hjælp til dispensering af medicin.

Tilbage til top

9.2 Dosisdispenseret medicin

Forholdsregler for patienter der forud for indlæggelsen modtog dosisdispenserede lægemidler – se tværregional vejledning Dosisdispensering

Tilbage til top

9.3. Udlevering af lægemidler

9.3.1. Medgivelse af medicin ved udskrivelsen

  • For patienter, der har behov for hjælp til medicinering efter udskrivelsen (dvs. til indløsning af recept samt dispensering og/eller administration af lægemidler i hjemmet eller på plejehjem) skal der medgives medicin til 2 hverdage ved udskrivelsen, dvs. til udskrivelsesdagen og følgende hverdag.
  • Udskrives patienten efter kl. 12, tæller udskrivelsesdagen ikke med. Hvor der er søn- og helligdage mellem de 2 hverdage, medgives således medicin til flere dage. Lørdag tæller som hverdag.
  • For patienter, der selv kan sørge for afhentning af medicinen på apoteket og varetage egen medicinering medgives alene lægemidler således, at de kan nå at komme på apoteket og indløse recepten.

Eksempler:

###TABEL_1###

 

Præparatets navn, styrke og den udleverede mængde skal dokumenteres i Sundhedsplatformen (fremgår som effektuering i FMK).

Tilbage til top

9.3.2 Sygeplejestuderendes dokumentation af udlevering af medicin ved udskrivelse – oprettelse som medhjælp

Bemærk - hvis sygeplejestuderende i SP dokumenterer udleveret medicin ved udskrivelsen, vil disse data fra SP IKKE blive overført til FMK. Derfor skal den sygeplejerske- der er ansvarlig for udskrivelsen sikre, at dokumentation af udleveret medicin overføres til FMK.

For at sikre at udleveringsoplysninger overføres til FMK, kan sygeplejestuderende på 6. semester (selvstændig sygepleje) oprettes som midlertidig medhjælp med begrænsede rettigheder i FMK, således at en sygeplejestuderende kan arbejde på vegne af en sygeplejerske og dermed har mulighed for at dokumentere udleveret medicin i FMK.

Bestilling af adgang

Adgangen kræver ændring af opsætningen i SP og processen indebærer at afsnittets/afdelingens CBAS-rekvirent sender en bestilling til CIMT/Servicedesk. Brug templaten, der hedder ’FMK – Anmodning om adgang til at arbejde på vegne af en overlæge’ (Red. sept. 2021: Denne titel vil blive ændret til ’FMK – Anmodning om adgang til at arbejde på vegne af’). Husk at angive navnet på den sygeplejerske, som den studerende skal arbejde på vegne af.

Tilbage til top

9.3.3. Mærkning af udleverede lægemidler ved udskrivelse

Udlevering af lægemidler i originalpakning.

Lægemidler i originalpakning skal mærkes med:

  • Patientens fulde navn og cpr-nr.
  • Dosering
  • Indikation
  • Dato for udlevering
  • Navn på den person der udleverer.

Label må ikke placeres, så den dækker for lægemiddelnavn og styrke.

Alternativt kan man mærke med navn og cpr-nr. og vedlægge print af medicinliste fra FMK, hvoraf doseringen fremgår.

Omhældte lægemidler

Lægemidler, der omhældes og medgives patienten, f.eks. i en lynlåspose. Der må kun være en type lægemiddel pr. pose. Posen mærkes med label med følgende oplysninger:

  • Patientens fulde navn og cpr-nr.
  • Præparatets navn
  • Styrke
  • Form
  • Dosering
  • Indikation
  • Dato for udlevering
  • Navn på den person, som forestår omhældningen
  • Holdbarhedsdato skal påføres manuelt. Holdbarhedsdatoen for omhældte lægemidler skal svare til behandlingsvarigheden, dog højst 2 uger (dvs. ikke den holdbarhedsdato, der er anført på originalemballagen).

Se også afsnit 6.2.

Der udleveres opdateret medicinliste fra FMK.

Tilbage til top

10. Vederlagsfri udlevering af lægemidler

Der udleveres vederlagsfri lægemidler i forbindelse med følgende to situationer:

a) Udlevering af lægemidler til ikke-indlagte patienter - se yderligere i afsnit 10.1.

b) Akut vederlagsfri udlevering af medicin i akutmodtagelser i apotekernes lukketid - se Udlevering af medicin til borgere med et uopsætteligt behov for lægemiddelbehandling i somatiske akutmodtagelser uden for apotekernes åbningstider

Tilbage til top

10.1 Principper for udlevering af vederlagsfri lægemidler

Udlevering af et vederlagsfrit lægemiddel forudsætter, at der foreligger en ordination i SP.

Ordinationen oprettes i SP og overføres til FMK, i overensstemmelse med den tværregionale retningslinje Lægemiddelordination. Ordinationen skal altid være opdateret i FMK, og fremgå med korrekte oplysninger om lægemiddelnavn, styrke, dosering og dispenseringsform, svarende til det patienten anvender og skal have udleveret.

Patientgrupper, som kan få udleveret lægemidler, som er omfattet af Danske Regioners principper for udlevering af vederlagsfri medicin er anført på listen Vederlagsfri udlevering af medicin til særlige ikke-indlagte patientgrupper, der er i fortsat sygehusbehandling. Et lægemiddel anført på listen kan kun udleveres vederlagsfrit til den eller de patientgrupper, som er angivet på listen ud for lægemidlets ATC-kode, medmindre der er andre forhold, der taler derfor. Den behandlende afdeling er ansvarlig for at sikre, at vederlagsfri medicin udleveres til patienten.

Tilbage til top

10.2 Udlevering og mærkning af vederlagsfri medicin

For at undgå medicinspild, udleveres der den mindst mulige mængde lægemiddel til patienten og som udgangspunkt ikke mere end til tre måneders forbrug med mindre særlige forhold gør sig gældende. Følgende afdækkes inden det besluttes, hvilken mængde der udleveres:

  • Er patienten i en opstartsfase med medicinen eller er behandlingen stabil?
  • Har patienten andre sygdomme, som kan medføre øget risiko for ændringer i behandlingen?
  • Har patienten udfordringer med compliance?
  • Hvornår har patienten sin næste planlagte kontrol?
  • Hvad er patientens lægemiddelbeholdning derhjemme?
  • Har patienten mulighed for at opbevare de udleverede lægemidler som foreskrevet (f.eks. i køleskab)?
  • Kan patienten selv transportere sig til hospitalet?

Ud fra ovenstående vurderes patientens situation, og der træffes beslutning om udleveringsperiode.

I dialogen med patienten kan anvendes folderen ”Til dig, der får udleveret medicin fra sygehuset”.

Den lægemiddelmængde, der udleveres til patienten, skal udleveres i originalpakning. Få doser kan dog udleveres omhældt – se krav til mærkning af hhv. originale og andre pakninger. Bemærk at alle lægemiddelpakninger, der udleveres, skal påsættes label se afsnit 9.3.2.

Tilbage til top

10.3 Registrering af udleverede vederlagsfrie lægemidler

Udleveringen af lægemidler skal registreres via dispensering ved effektuering som hospitalsudleveret medicin i SP, som beskrevet i SP-manualen ”Medicin i ambulatoriet – Dispensering og administration af medicin”. Registreringen skal foretages af hensyn til patientsikkerhed og afregning af medicin. Dette gælder både for patienter som er bosiddende i regionen eller i en anden region.

Hvis patienten afleverer medicin udleveret ved tidligere besøg med henblik på destruktion, skal mængden dokumenteres i Sundhedsplatformen i et notat.

Tilbage til top

10.4 Vederlagsfri medicin under indlæggelse

Patienter, som indlægges, bedes medbringe sin vederlagsfri medicin under indlæggelse. Hvis ikke patienten har medbragt sin vederlagsfri medicin, eller hvis patienten løber tør for dette under sin indlæggelse, skal pårørende anmodes om at medbringe det fra hjemmet. Hvis dette ikke er en mulighed, bestilles medicinen til patienten via apoteket.

Tilbage til top

11. Bortskaffelse af emballage med persondata

Medicinbeholdere med patientdata må ikke bortskaffes på patientstuerne, men i affaldsbeholdere i skyllerum. Sprøjter, infusionsflasker, doseringsæsker og lignende skal bortskaffes svarende til indholdet - se Medicinaffald, herunder godtgørelse af medicin, på hospitaler og i Psykiatrien i Region Hovedstaden

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Sygehus- og hospitalsdirektioner i Region Hovedstaden og Region Sjælland, Center-, Afdelings- og Klinikledelser er ansvarlige for implementering af vejledningen.
  • Sygehus- og hospitalsdirektioner, Center- og Afdelingsledelser fastlægger følgende:
    • Kompetence og ansvarsfordeling samt uddannelseskrav til faggrupper, der varetager dispensering og administration af lægemidler, herunder sosu-assistenter samt tilsyn med studerende.
    • Kontrol af ophældning af lægemidler efter afbrydelser.
    • Procedurer for anvendelse af patienters medbragte medicin og dokumentation heraf.
    • Rammer for udlevering af lægemidler til patienter i forbindelse med udskrivning.
    • Opgave- og ansvarsfordeling vedrørende mundtlig og skriftlig vejledning til patienterne om deres lægemidler efter udskrivelsen.

Tilbage til top

Referencer

Kurser:

Særligt for psykiatrien

Tværregionale vejledninger

Region Hovedstadens vejledninger

Tilbage til top

Bilag