Blodkomponenter - manuel opsætning og kontrol af

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Genveje til indhold

Formål

  • At understøtte at sundhedspersonale, der medvirker ved manuel opsætning og kontrol af blodkomponenter, er trænet til og bekendt med ansvaret i forbindelse med opgaven.
  • At beskrive korrekt patientidentifikation og kontrol før opstart af blodtransfusion.
  • At beskrive proceduren for registrering af blodtransfusion.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedspersonale, der ordinerer og udfører transfusion af blodkomponenter i Region Hovedstaden.

Tilbage til top

Definitioner

Blodkomponent: Delprodukt af fuldblod (erytrocyt-, plasma- og trombocytkomponenter).

Følgeseddel: Dokument som følger med enhver blodkomponent - er påtrykt blodtype, komponentkode, patientidentifikation og unikt tappenummer. Følgesedlen er blodbankens dokumentation for transfusionsbehandling og eventuelle komplikationer.

Transfusionsjournal: Anvendes af den kliniske afdeling til registrering af relevante oplysninger i forbindelse med blodtransfusion. Kan være elektronisk eller på papir.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Før opsætning

  1. Inden opsætning af blodkomponenter sikres, at patienten har givet informeret samtykke (hvis det er muligt), og at samtykke og ordination er dokumenteret i patientens journal.
  2. Patienten skal forud for hver ny blodkomponent have målt:
    • Temperatur (OBS! Temperaturforhøjelse kontraindicerer ikke transfusion)
    • Blodtryk og puls
  3. Blodkomponenten vendes roligt ca. 10 gange forud for opsætning for at sikre grundig opblanding
  4. Anvend transfusionssæt med filter (se nedenfor).

Kontrol ved opsætning

Kontrollen SKAL foretages hos patienten umiddelbart inden transfusion. Patienten skal altid når det er muligt, involveres aktivt i identifikationsprocessen. Alternativt anvendes identifikationsarmbånd til identifikationen jf. tværregional vejledning Identifikation af patienter

Kontrollen foretages jf. identifikationsvejledningen af 2 sundhedspersoner; den ansvarlige for proceduren samt en kontrollant. Begge skal have modtaget relevant oplæring.

Overensstemmelse mellem patient og følgeseddel:

  1. Opsætter og kontrollant/hjælper ser begge med på følgesedlen.
  2. Patienten bedes sige sit fulde navn og cpr-nr. Hvis patienten ikke kan dette, læser kontrollant/hjælper navn og cpr-nr. højt fra identifikationsarmbåndet.
  3. Opsætter og kontrollant/hjælper kontrollerer begge at patientens navn og cpr-nr. stemmer overens med følgesedlens oplysninger.

Overensstemmelse mellem blodkomponent og følgeseddel:

  1. Opsætter giver følgesedlen til kontrollant/hjælper.
  2. Opsætter læser tappenummer fra blodkomponenten højt.
  1. Kontrollant/hjælper kontrollerer at tappenummeret er identisk med det på følgesedlen.

Dokumentation

  1. Opsætter og kontrollant signerer i transfusionsjournalen.
  2. Starttidspunkt for transfusion noteres i transfusionsjournalen.
  3. Følgesedlen sættes med en elastik på blodkomponenten - følgesedlen må ikke fjernes fra patienten, før transfusionen er afsluttet.
  4. Transfusionen kan nu påbegyndes.

Opstart og observation af patienten under transfusionen

  • Transfusionsbehandlingen indledes langsomt. De første 5 minutter observeres patienten konstant, da alvorlige transfusionsreaktioner oftest starter tidligt.
  • Vedr. transfusionshastighed – se nedenfor.
  • Patienten må ikke forlade afdelingen under transfusionen med mindre, patienten følges af sundhedspersonale.

Symptomer på transfusionsreaktion: Kulderystelser, urticaria, dyspnø, tegn på blodtryksfald mv. Forholdsregler ved transfusionsreaktioner er beskrevet i VIP'en: Transfusionskomplikationer - forholdsregler og opfølgning.

Afslutning af transfusion

Når transfusionen er afsluttet:

  1. Luk for transfusionssættet og afmontér blodkomponent og transfusionssæt.
  2. Skyl evt. i.v. adgangen med isotonisk saltvand.
  3. Temperaturmåling gentages. Temperaturmåling skal udføres på samme måde og med samme slags termometer som ved måling før transfusion.
  4. Tidspunkt for afslutning af transfusionen noteres i transfusionsjournalen
  5. Følgesedlen tages af posen og påføres oplysninger om eventuel transfusionskomplikation.
    Komplikationen beskrives.​​​
    • OBS! Alvorlige komplikationer skal straks rapporteres til den lokale blodbank. Disse oplysninger påføres også transfusionsjournalen.
  6. Den tomme blodpose inkl. transfusionssæt kasseres.
  7. Følgesedlen sendes til blodbanken.

Transfusionshastighed og -tid samt blodets holdbarhed

Transfusionshastighed

Transfusionshastigheden skal afpasses patientens tilstand.

Hos i øvrigt stabile patienter kan blodkomponenter vanligvis indgives over 50–60 minutter per komponent.

Hos patienter med risiko for overbelastning af hjerte og kredsløb eller hos patienter med tidligere reaktioner på transfusion gives komponenten eventuelt langsommere.

Hos den blødende patient med hæmodynamisk instabilitet eller patienten med behov for hurtig korrektion af meget lav hæmoglobinkoncentration/lavt trombocyttal gives transfusionen eventuelt med højere hastighed. Alle blodkomponenter kan i akutte situationer om nødvendigt infunderes parallelt og under tryk.

Transfusionstid

Transfusionen bør påbegyndes umiddelbart efter afhentning og senest 1 time efter udleveringstidspunktet.

Transfusionen bør være afsluttet indenfor 2½ time og senest 4 timer efter udleverings-tidspunktet.

Hvis blodet ikke opsættes til patienten, returneres det til blodbanken indenfor 60 minutter fra udleveringstidspunktet.

Trombocytter og plasmakomponenter skal returneres til blodbanken indenfor 60 minutter, hvis de ikke anvendes. Trombocytter må IKKE opbevares på køl.

Holdbarhed for blodkomponenter udleveret i transportkasse med køleelementer (KUN SAG-M og plasmakomponenter)

  • Blodet i kassen skal anvendes senest 4 timer efter åbning dog max. 6 timer efter udlevering fra blodbanken.
  • Kassen skal så vidt muligt holdes lukket. Køleelementerne bør altid ligge oven på blodkomponenterne.
  • Ikke anvendte blodkomponenter skal returneres til blodbanken indenfor 4 timer efter udleveringstidspunktet.

Transfusionssæt og i.v.-adgange

  • Alle blodkomponenter (SAG-M, plasma, kryopræcipitatpool, kryodepleteret plasma og trombocytter) skal gives gennem et transfusionssæt med filter og dråbekammer. Filterstørrelsen skal være 170-200 mikrometer.
  • Et transfusionssæt må anvendes i max. 6 timer.
  • Ved skift til anden AB0-blodtype og efter indgift af trombocytprodukter skiftes transfusionssæt. (Denne regel kan fraviges i forbindelse med akut transfusionsbehandling af livstruende blødning).
  • Medicin og andre væsker må ikke indgives i samme i.v. adgang som pågående transfusion. Isotonisk NaCl er acceptabelt.
  • Alle typer adgange (PVK/CVK/NVK) kan anvendes.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hospitalsdirektioner er ansvarlige for at distribuere dokumentet til relevante afdelinger.
  • Center-, klinik- og afdelingsledelser er ansvarlige for at implementere vejledningen.
  • SFR Immunologi er ansvarlige for at vedligeholde og opdatere dette dokument.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag