Det ambulante tilbud til patienter med KOL ændres fra faste kontroller til et behovsrettet tilbud afhængig af patienternes symptomer og behov for behandling og pleje med fokus på Advanced Care Planning (ACP).
Tilbuddet betegnes CAPTAIN og bygger på relation/kontinuitet, tilgængelighed og patient-og pårørende involvering. Formålet med ændringen er at være mere tilgængelige, når patienten har brug for hjælp, fokusere på patienternes viden om symptomhåndtering og sygdom og derigennem gøre dem bedst mulig i stand til at klare deres hverdag med sygdom. ACP handler om i højere grad at få inddraget patienterne og tydeliggjort deres værdier og ønsker i fremtidig behandling. Ligeledes er der et ønske om at bidrage til at optimere det tværsektorielle samarbejde til gavn for patienten.
ACP: Advanced Care Planning
CAPTAIN: Comprehensive and prospective treatment and individual nursing. (Helhedsorienteret og fremadrettet behandling og individuel pleje)
Målgruppen er læger, sygeplejersker og sekretærer i LIA, NOH
Anvendelsesområdet dækker alle patienter med KOL, herunder også iltpatienter, med en sværhedsgrad tilhørerende hospitalets stratificeringsgruppe. Patienterne tilbydes en CAPTAINsygeplejerske som KKP, som vil følge dem, og som patienterne har mulighed for at kontakte ved respiratoriske problemstillinger. Ved en indledende sygeplejevurdering efter lægelig inklusion (speciallæge i lumgemedicin) nedskrives individuelle aftaler for hyppighed og formål med kontakten. Det behovsrettede tilbud betyder udover den fast tilknyttede sygeplejerske
(Transplantationskandidater fastholder hyppigheden af deres lægekontroller) Iltpatienterne som ikke har diagnosen KOL følger den gældende vejledning med ét årligt lægebesøg og ét årligt hjemmebesøg. KOL-rehabiliteringen fortsætter som hidtil.
Organisatorisk deles NOH´s område op i tre CAPTAIN områder (Frederikssund, Hillerød og Helsingør, som hver har tilknyttet to-tre sygeplejersker). Patienterne oprettes i et kontaktansvar som hedder, FSSAACP, HISAACP, SHSAACP.
Fremgangsmåde
Inklusion af CAPTAIN patienter
Patienter med KOL (færdigudredt, behandlingsmæssigt ”stabiliseret” og som opfylder stratificeringskriterierne for at være i hospitalsambulatorium i henhold til KOL forløbsprogram for Region H og VIP vejledning) inkluderes efter speciallæge vurdering.
Lægen kan som udgangspunkt ikke give en kontroltid om xx måneder til patienter med KOL (disse "tider" findes ikke længere). Der kan være undtagelser, dels ved en klar lægefaglig, behandlingsmæssig årsag, som noteres i journalen, dels hvis patienten forventes afsluttet til egen læge ved næste kontrol - så skal de ikke overgå til CAPTAIN.
Det tilstræbes, at den første ACP samtale tilbydes ca. 4-5 måneder efter inklusionen. Forud for ACP samtalen vil CAPTAINsygeplejerske have afklaret DrKOL-indikatorer og i samarbejde med patient/pårørende og lavet et oplæg til ACPsamtalen.
Omhandler ikke: Fibrose patienter, patienter hvor KOL-diagnosen ikke er endelig eller patienten er under udredning. Patienter, der stratificeringsmæssigt er for gode og forventes afsluttet til egen læge efter få besøg. Patienter med KOL, som ikke ønsker at indgå i CAPTAIN, bookes til en årlig kontroltid i ambulatoriet.
Samarbejdsaftaler og arbejdsgange
Arbejdsgange i forhold til konkrete problemstillinger:
Inklusion:
Som udgangspunkt skal alle patienter med KOL i LIAamb. på NOH inkluderes i CAPTAIN, hvis de tilhører stratificeringsgruppe 3.
Dokumentation og kodning
Notattyper
Telefonopkald - Oprettes som opkald
AOP – bruges ved den indledende sygeplejevurdering
Samtale – bruges ved ACP samtalen
Behandlingsniveau – der oprettes et behandlingsniveaunotat ved læge
Kontinuation – bruges ved øvrige
Der kodes med følgende ydelser:
Telefonkonsultation (BVAA33a)
Klinisk kontrol (ZZ0151)
Hjemmebesøg (AAF6)
For at dokumentere og lave træk på sygeplejemæssige opgaver, der ligger i CAPTAIN og differentiere kontakttyper er det vigtigt, at følgende koder bruges afhængig af, hvem der har været kontakt til ved telefon, mail eller hjemmebesøg.
Registrering ifm. organisatorisk omlægning til CAPTAIN
CAPTAINsygeplejersken: Der laves autosvar i ”Påmind mig” ved ferie/eller fravær gennem flere dage.
Husk altid - ACP-kontaktansvar på CAPTAIN patienter ved kontakt.