At sikre at sundhedspersonalet kender til og kan vejlede patienter og pårørende om de forskellige klagemuligheder.
Vejledningen er gældende for alt sundhedspersonale på Nordsjællands Hospital.
Sundhedspersoner har pligt til at vejlede patienter og pårørende om deres muligheder for at klage, hvis de anmoder om det. Vejledningen kan gives af sundhedspersonen selv eller bestå i henvisning til patientvejlederen, der herefter yder patient eller pårørende vejledning om klagemuligheder m.v.
Der er to klageinstanser
Patienter eller pårørende, der klager til Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn over den sundhedsfaglige virksomhed, får tilbudt en lokal dialog med den afdeling, der klages over. Se særskilt vejledning Dialogsamtaler med patienter og pårørende, håndtering og afholdelse af.
Der kan som udgangspunkt kun klages over sundhedsfaglig virksomhed udført i Danmark. Patienter, der ønsker at klage over en behandling, de har modtaget i udlandet, må klage til dette lands myndigheder. Det gælder også i de tilfælde, hvor patienten modtager behandling i udlandet efter henvisning fra et offentligt dansk sygehus. Behandling på Nordsjællands Hospital, Montebello er dog omfattet af Styrelsen for Patientklagers kompetence, i det omfang klagen vedrører afvisning på grund af manglende kapacitet/frit sygehusvalg.
Afhænger af, hvad der klages over:
1. 1 Klager over sundhedsvæsenets faglige virksomhed (forløbsklager)
Klager over forløb indbringes for Styrelsen for Patientklager via Borger.dk - eventuelt med hjælp fra patientvejlederen.
Forløbsklager skal være indgivet inden 2 år efter det tidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendt med det forhold, der klages over. Klage skal dog senest indgives 5 år efter den dag, hvor klageforholdet har fundet sted.
Styrelsen for Patientklager træffer i disse sager afgørelse om, hvorvidt den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel, eller om sundhedsvæsenet har handlet i strid med sundhedslovens kapitel 4-9 (patientkreds, medinddragelse, selvbestemmelse i særlige tilfælde, selvbestemmelse over biologisk materiale, aktindsigt, tavshedspligt, videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger m.v.) og afsnit IV (transplantation).
1.2. Klager over sundhedsvæsenets manglende overholdelse af patientrettigheder
Klager over manglende overholdelse af patientrettigheder indbringes for Styrelsen for Patientklager via Borger.dk - eventuelt med hjælp fra patientvejlederen.
Rettighedsklager[1] skal indgives inden 4 uger efter, at klageren har fået meddelelse om den afgørelse, der klages over. Styrelsen for Patientklager kan se bort fra en overskridelse af klagefristen, hvis særlige grunde taler herfor.
I disse sager kan Styrelsen for Patientklager beslutte, om afgørelsen skal tiltrædes, omgøres eller hjemvises til fornyet behandling.
1.3. Klager over konkrete sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed og manglende overholdelse af patientrettigheder (disciplinærklager)
Klager over konkrete sundhedspersoner indbringes for Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn via Borger.dk - eventuelt med hjælp fra patientvejlederen.
Klage skal være indgivet inden 2 år efter det tidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendt med det forhold, der klages over. Klage skal dog senest indgives 5 år efter den dag, hvor klageforholdet har fundet sted.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler klager over autoriserede sundhedspersoner, autoriserede psykologer (virksomhed inden for sundhedsvæsenet), psykologer (virksomhed indenfor sundhedsvæsenet), plejere, sygehjælpere, plejehjemsassistenter, personer, der har bestået eksamen som social- og sundhedsassistent, men ikke har fået meddelt autorisation som social- og sundhedsassistent, apotekere, apoteksansatte farmaceuter, farmakonomer samt farmaceutstuderende, ambulancebehandlere og ambulancebehandlere med særlig kompetence.
Nævnet afgiver en udtalelse om, hvorvidt sundhedspersonens sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel, eller om sundhedspersonen har handlet i strid med sundhedslovens kapitel 4-7 (patientkreds, medinddragelse, selvbestemmelse i særlige tilfælde og selvbestemmelse over biologisk materiale) og 9 (tavshedspligt, videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger m.v.). Nævnet kan herunder udtale kritik med indskærpelse eller søge iværksat sanktioner (påbud, indskrænkning i eller fratagelse af autorisation, bøde, fængsel mv.).
1.4. Klager over servicen
Klager over servicen kan stiles til afdelingen, hospitalets direktion, Regionsrådet eller Region Hovedstaden.
Under service hører fx klager over ventetid i skadestue og ambulatorier, arbejdstilrettelæggelsen, omgangstonen, de fysiske rammer og forplejningen.
Klager vedrørende det generelle serviceniveau i regionen, fx klager vedrørende regionens organisering af den siddende befordring, som ikke kan henføres til et bestemt hospital, skal sendes til Regionsgården via ###EMAIL###.
Kun patienten eller dennes repræsentant kan indbringe en klage for Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn. Hvis andre end patienten ønsker at indgive en klage, skal der foreligge en fuldmagt fra patienten, medmindre der er tale om forældremyndigheds-indehaveren til en patient under 18 år. Hvis patienten er habil, kan selv nære pårørende ikke klage. Er patienten inhabil eller afgået ved døden, er nære pårørende berettigede til at indgive en klage.
Se nærmere om disse klager på www.borger.dk.
[1] Klager over afgørelser om tolkebistand, vilkår for ret til sygehusbehandling, frit og udvidet frit sygehusvalg, maksimale ventetider, behandling i udlandet, oplysningspligt efter sundhedslovens § 90, beløb til fornødenheder, hjemtransport af afdøde, vilkår for ret til befordring og befordringsgodtgørelse samt refusion af udgifter til sygehusbehandling i udlandet.
Bekendtgørelse af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (LBK nr. 995 af 14. juni 2018)
Sundhedsloven, LBK nr. 903 af 26. august 2019 med senere ændringer
Klager og erstatningskrav, behandling og besvarelse af
Patienterstatning efter behandling med komplikation eller skade
Hospitalsvejledning:
Sagsbehandling af klagesager på Nordsjællands Hospital
Dialogsamtaler med patienter og pårørende, håndtering og afholdelse af