Hjertestopkald, -hold og -vogne, Nordsjællands Hospital

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde 
Ved hjertestop i MR-skanneren
Definitioner
Fremgangsmåde 
Organisation HIH og FRS
Organisation Sundhedshuset
Hjertestopholdets sammensætning og ansvarsfordeling 
Hjertestopholdets kaldeprocedure 

Opfyldning og kontrol af hjertestopvogn og Defibrillator
Udkørende hjertestopvogne 
Ikke udkørende hjertestopvogne
Hjertestopvognens udstyr 
Sundhedshuset - AED og akuttaske
Bifasisk Defibrillator (ZOLL R-Series) kontrol og vedligehold
Hjertestarter
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

 

Formål

 

På Nordsjællands Hospital, at:

  • beskrive alarmeringsproceduren ved hjertestopkald.
  • beskrive organisationen af hjertestophold.
  • beskrive antal, indhold og placering af alle hjertestopvogne.
  • beskrive procedure for kontrol af genoplivningsudstyr og hjertestopvogne.

Vejledningen er et tillæg til de tværregionale vejledninger Hjertelungeredning af voksne for sundhedsfagligt personaleAvanceret genoplivning for specielt uddannet personale og Hjertelungeredning og avanceret genoplivning af børn - specielle forhold

Tilbage til top

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Alt klinisk personale på Nordsjællands Hospital.

Afdelinger der har egen hjertestopvogn med defibrillator stående. (Anæstesiologisk Afdeling, Akutafdeling, Kardiologisk Afdeling, Klin. Fys. ØNH operationsgang).

Undtaget er Sundhedshuset i Helsingør.

Ved hjertestop i MR-skanneren

Der må IKKE medtages hjertestop udstyr i MR-skannerrummet og der skal ikke påbegyndes HLR. Patienten skal køres ud af MR-skanneren på det mobile leje så snart hjertestop erkendes, således at genoplivning foregår i forberedelsesrummet, herunder ventilation med ventilationspose og defibrillator behandling.

Det er MR personalets ansvar, at hjertestopholdet og andet klinisk personale IKKE får adgang til MR-skanneren.

Tilbage til top

 

Definitioner

Gældende for Sundhedshuset
Skadelæge:
Ortopædkirurgisk læge i Akutklinikken – Efter kl. 17.00 er det 1813 lægen
Akutlæge: Læge fra Akutlægebil.

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde

Organisation HIH og FRS

  • Der kan ringes både fra dect-telefoner, fastnet og arbejdsmobiler, ved kald fra mobiltelefon ringes ###TELEFON###.
    • Hjertestopholdet  yder bedst mulig hjælp, hvis det skønnes nødvendigt kan 112 rekriveres. Hvis den tilsete person har behov for indlæggelse, ringes til koordinator i FAM 5999, mhp rekvirering af Serviceassistent, skadeleje og iltbombe, samt varsling om at der ankommer en patient til FAM.​​​​​
  • Personen, der konstaterer hjertestoppet alarmerer omstillingen og kalder hjælp fra sin umiddelbart nærmeste kollega.
  • Der indledes hurtigst muligt basal genoplivning.
  • Ansvaret for hjertestopbehandlingen overdrages til hjertestopholdet så snart den første læge eller sygeplejerske derfra er tilstede.
  • Der tilstræbes en responstid for hjertestopholdet på under eller lig med 3 minutter.
  • Ved mere end et hjertestop på samme tid, vil det være teamlederen der fordeler ressourcerne, herunder tilkalder ekstra personale ved behov.
  • Alle deltagere til hjertestop skal bære handsker.
  •  
  • Organisation Frederikssund Kommunes Rehabliteringsafdeling på Nordsjællands Hospital i Frederikssund samt psykiatriskafdeling Frederikssund.

  • Ved hjertestopkald kaldes 112 og samtidig kan hospitalets hjertestophold alarmeres via 2222 mhp. at starte avanceret genoplivning frem til at behandlingen overtages af Region Hovedstadens Akutberedskab. Hvis patienten genoplives, og skal have yderligere behandling indlægges patienten efter samme retningslinjer, som hvis hjertestoppet var sket udenfor Frederikssund matriklen.
  • Hospitalets MAT hold kan alene tilkaldes, hvis der er kaldt 112. MAT holdet tilkaldes via 2222 med henblik på hjælp til stabilisering af patienten, indtil Region Hovedstadens Akutberedskab ankommer og overtager behandlingen. 

Tilbage til top 

Organisation Sundhedshusetdet den regionale del

  • Ved hjertestop alarmeres på lokalnummer 2222 til omstillingen ved brug af DECT telefon og ###TELEFON### ved brug af mobiltelefon 
  • Ansvaret for præcis angivelse af at det drejer sig om hjertestop samt lokalitet, påhviler den person der alarmerer fra Sundhedshuset.
  • Omstillingen alarmerer "Responsteamet" i Sundhedshuset, som består af skadelæge, behandlersygeplejerske og serviceassistent. Derefter alarmere omstillingen ###TELEFON### ambulance og Akutlægebil via CVI (svare til 1-1-2) 

Tilbage til top 

Hjertestopholdets sammensætning og ansvarsfordeling

Nordsjællands Hospital - Hillerød:

  • Anæstesiologisk forvagt - Teamleder med mindre andet aftales., dokumentation i SP
  • Anæstesisygeplejerske - Luftvejshåndtering og efterfølgende hjertestopregistrering.
  • Mellemvagt KNEA - defibrillering.
  • To Serviceassistenter, den ene medbringer hjertestopvogn - Hjertemassage og tidstagning.
  • Stamafdelingens læge.
  • Stamafdelingssygeplejerske/personale er ansvarlig for BHLR indtil hjertestopholdet ankommer, er herefter ansvarlig for at optrække og indgive hjertestopmedicin fra hjertestopkuffert som udleveres af anæstesisygeplejersken, samt tilvejebringelse af computer/journal /indlæggelsespapirer.
  • Ved hjertestop på børn kaldes også pædiatrisk bag og mellemvagt 

Øvrige opgaver defineres og fordeles af teamlederen.

Der er teamleders (anæstesilægens)  opgave at prioriter ved 2 samtidige kald. Ved vanskeligheder i forhold til at prioritere tages kontakt til bagvagten

Ressourcepersoner og supplerende personale tilkaldes ved behov.
 

Nordsjællands Hospital - Frederikssund:

Hjertestophold:

 

###TABEL_1###

 

  • Der skal altid deltage minimum 2 stk plejepersonale fra stamafdeling.
  • NB: Ved hjertestopkald på børn i børneamb. på frederikssund er det den pædiatrisk speciallæge der er i børneamb, som er teamleder i samarbejde med anæstesilægen. Den medicinske mellemvagt assistere hvor der er behov. 
  • NB: Ved hjertestopkald til friklinikken på frederikssund er det anæstesilægen (speciallægen) der er på OP, som er teamleder. Den medicinske mellemvagt assistere hvor der er behov.

 

Rollefordeling på hjeretstophold:

  • Mellemvagt:

    • Teamleder

    •  Ansvar for A-punktur/PVK

    • orienter sig i pateintens journal/ anamnese

    • Konference med bagvagt osv.

    • Assistere ved intubation

    • Andre adhoc opgaver

    • Forvagt til at assistere hvor der måtte være behov

    • Dokumentationi SP

    • Anæstesisygeplejerske:

      • Luftveje

      • Bidrage til at guidelines overholdes og input til reversible årsager

    • Kardiologisk sygeplejerske:

      • Defibrillator                 

      • Bidrage til at guidelines overholdes og input til reversible årsager

    • Serviceassistent:

      • tidtagning

      • hjertemassage

    • Anæstesi læge:

      •  Kan være teamleder, aftales ved ankomst ellers som til Teamlede

      • Luftvejshåndtering

      • IV-adgang, A-punktur o.s.v.

    • Stamafdelings plejepersonale:

      • Hjertemassage

      • A-punktur/PVK

      • Dokumentation, hente computer
      • dispencering og administration af medicin
      • Bidrage til anamnese/sygehistorie

Stamafdelingssygeplejerske/personale er ansvarlig for BHLR indtil hjertestopholdet ankommer.

Øvrige opgaver defineres og fordeles af teamlederen.


Der er teamleders (mellemvagten) opgave at prioriter ved 2 samtidige kald. Ved vanskeligheder i forhold til at prioritere tages kontakt til bagvagten.

Ressourcepersoner og supplerende personale tilkaldes ved behov.

 Særlige aftaler vedr. frederiksund:

  • Når medlemmer af hjertestopholdet deltager i vagter, hvor det forventes at de fungerer på hjertestopholdet, skal de have været på et cardio-teamkursus.
  • Det er aftalt at den kardiologisk sygeplejerske returnerer til kardiologisk afsnit, når den akutte behandling er færdig, og patienten er genoplivet eller behandlingen er indstillet. Da den kardiologiske sygeplejerske, også indgår som en del af vagtbemandningen på kardiologisk afdeling.

Særlige aftaler vedr. Frederikssund Kommunes rehabiliteringsafdeling på Nordsjællands Hospital i Frederikssund samt psykiatriskafdeling Frederikssund

Personalet skal have mulighed for at dokumentere deres observationer og handlinger. Se seperat vejledning under Bilag 

Når hospitalets hjertestop eller MAT hold alarmeres forventes det, at afdelingen stiller med 1-2 stampersonaler, der kan assistere.

For at kunne yde den bedste behandling forventes det, at Rehabliteringsafdelingens personale kort kan give informationer om:

  • Medicinsk anamnese; aktuel og hisotrisk
  • Aktuel medicin
  • Behandlingsniveau

 

Medicinkuffert:

Medicin til avanceret hjertestopbehandling medbringes af anæstesisygeplejerske i rød Hjertestopkuffert.
Afdelinger der råder over egen hjertestopvogn, kan også råde over hjertestopkuffert.

Klinisk fysiologisk afdeling Hillerød har ikke en kuffert, men kun en æske adrenalin i øverste skuffe på stopvognen.

 

Nordsjællands Hospital Sundhedshuset:

  • Alle medlemmer af "Responsteamet" går med det samme til patienten.
  • Skadelægen medbringer Akuttaske samt ventilationspose. Skadelægen er teamleder indtil Akutlægebilen ankommer og står for medicinering, medmindre andet aftales.
  • Behandlersygeplejersken medbringer Hjertestopkuffert og transportabelt ilt/sug og er ansvarlig for ventilation. 
  • Serviceassistenten medbringer hjertestarter og varetager hjertemassage.
  • Det tilstræbes at der deltager mindst en person mere, til afløsning i forhold til hjertemassage.
     

Opgave til informationens medarbejder:

  • Efter aktivering af "Responsteamet" kaldes der via tlf.: ###TELEFON### ambulance og Akutlægebil "Kørsel A" til "Sundhedshuset, Birkedalsvej 35A, 3000 Helsingør", samt den aktuelle lokalitet der er kaldt fra.

Tilbage til top

 

Hjertestopholdets kaldeprocedure

Hjertestopkaldeprocedure og -svar: DECT-tlf. ringer med en speciel hjertestop-ringetone. På HIH og FRS vil der stå ”Hjertestop” i telefonens display. I Sundhedshuset vil der stå ”Responsteam Sundhedshuset”.

1. Løft røret og afvent informationens besked om hvor der er hjertestop

2. Informationen afgiver melding om hvor (og hvornår, hvis patienten kommer udefra) der er hjertestop. Meldingen gentages mindst 3 gange

3. Læg på når du er sikker på at du har forstået meldingen korrekt, og gå til stedet

4. Er du i tvivl om noget, bliv da i røret og vent til Informationen spørger, om der er nogen tilbage i konferencen. Nu kan du fremkomme med dit spørgsmål

5. Læg herefter røret på og gå til stedet

Der sendes efterfølgende en tekstbesked til hjertestoptelefonerne. Denne modtages på følgende måde:

1. DECT-tlf. ringer med en speciel ringetone.

2. Løft røret af tlf., og der vil i telefonens display stå, hvor der er hjertestop, f.eks. afd 0121 st 5.

3. Læg røret på og teksten vil forsvinde og kan ikke genkaldes.

Tilbage til top

Opfyldning og kontrol af hjertestopvogn og Defibrillator

På hvert relevant afsnit definerer afdelingssygeplejersken ansvars placering af opgaven, dog afviges der ved den udekørende hjertestopvogn (B1) på Frederikssund, der pålægger det B1B2 at foretage kontrollen. Kontrol og opfyldning af udkørende vogen på Hi som påhviler anæstesisygeplejersken.

  • Hjertestopvogn fyldes altid op umiddelbart efter brug.
  • Defibrillator sættes til opladning og der kontrolleres, at den lader (vekselstrøms indikator lyser).
  • En gang ugentligt og efter brug kontrolleres at bordets indhold svarer til denne vejledning.
    • special aftale: udkørendevogen og hjertestopvogen på anæstesien kontrolers 1x om mdr. da de har særlig plumbering og log på udløb.
  • Dato, tidspunkt og initialer for kontrol dokumenteres.
  • Defibrillatorer og pads kontrolleres dagligt og efter brug. Dato, tidspunkt og initialer for kontrol dokumenteres jf. Daglig Defibrillator Kontrol skema I_december2016.pdf (se nederst i denne vejledning)
  • Udfyldte kontrolskemaer skal opbevares i afsnittet i 3 måneder.

Tilbage til top

Udkørende hjertestopvogne,der anvendes ved hjertestopkald på afdelinger uden egen hjertestopvogn

Nordsjællands Hospital - Hillerød råder over to hjertestopvogne til hjertestopkald (udkørende hjertestopvogne) som er placeret på:

  • Operationsgangen - Z 0133 (I depot overfor stue 7)
  • IMA - Z 0532 på gangen ved dør over til IMA

Nordsjællands Hospital - Frederikssund råder over en hjertestopvogn til hjertestopkald (udkørende hjertestopvogn) som er placeret på:

  • Kardiologisk afsnit B1 Hjertestopvogn nr 1 (udgående) (som står til opladning i rummet ved siden af kontoret på B1, lokale 44.3.64) hentes af portør ved hjertestopkald på Nordsjællands hospital - Frederikssund.

Ved hjertestopkald fra afdelinger der ikke råder over egen hjertestopvogn, bringes nærmeste udkørende hjertestopvogn til lokaliteten af tilkaldt serviceassistent.

Tilbage til top

Ikke udkørende hjertestopvogne der kun anvendes på eget afsnit

Ved kald af hjertestopholdet til afdelinger der råder over egen hjertestopvogn tages denne i anvendelse hurtigst muligt. Serviceassistenterne går direkte til afdelingen hvor der er kaldt fra, mhp at deltage i HLR.

Nordsjællands Hospital - Hillerød, følgende afdelinger råder over egen hjertestopvogn:

  • Operationsgangen Z0133
  • Opvågning Z0132
  • ITA Z0531
  • IMA Z0633
  • Kardiologisk afsnit H0641 (2 stk)
  • Kardiologisk Laboratorie H0841
  • Ambulatorihuset  (arbejedsekgrum )
  • Akutafdelingen( 7 stk)
    • 2 traumestuen

    • 1 triagen

    • 1 skadestuen

    • 1 vurdingsenge området

    • 1 i brystsmerteklinikken

  • ØNH operationsgang
  • Klinisk fysiologisk afdeling 0222 i rummet hvor fortages arbejdstest og i henhold til anbefalingen fra Dansk Cardiologisk selskab, besluttes det af klinisk fysiologisk afdeling, formand for hjertestop komitéen og hjertestopkoordinator, at der er en fast defibrillator i rummet hvor der udføres arbejdstest og 1 i  i PET-CT (mellem sterilcentralen og hovedindgangen). Rummet hedder 0312 Personalet som betjener disse rum oplæres og trænes i brug af defibrillator på et særligt kursus lavet til denne gruppe

Nordsjællands Hospital - Frederikssund, følgende afdelinger råder over egen hjertestopvogn:

  • Kardiologisk afsnit B1/B2 (2 stk)
  • 1 Akutklinikken ved akut stueen, stue 7 

Indhold Hjerestopvogn

  • Zoll defibrillator (med EKG-kabel, SAT måler), tilkoblet One Step CPR Resuscitation Electrode
  • Kanylebox
  • 1 kasse engangshandsker str. L

På de udkørende stopvogne.

  • På siden af vognen 2,5 liters iltflaske
  • Laerdal LCSU4 transportabelsug
  • På siden af vognen en pose med sugekateter (2hvide, 2orange,1grøn)

Skuffe 1:

  • Engangssprøjter: 2x 2 ml, 2 x 10 ml
  • Kanyler: 4 lyserøde 
  • Venflon: 1 lyserøde, 1 grønne, 1 blå
  • 2 stk. staseslange, 2 stk. PVK-forbinding, steril gaze, 4 alkoholswabs, 1 rulle tape (mikropore/ transpore/omnisilk)
  • 5 ampulknækkere
  • 2 x 10ml isoton NaCl-sprøjter
    • 3 Arteriesprøjter med nål

Skuffe 2:

  • 1 x 1000 ml NaCl isoton
  • 1 stk. drop-sæt med trevejshaner
  • Hjertestopkuffert - KUN i udgående vogn på FRS samt i den vogn, der bruges til arbejdes-EKG på FRS
  • 1 æske med 5 ampuller adrenalin 1mg/ml- Kun på klin-Fys.

Skuffe 3:

  • 1 pose uåbnet EKG-elektroder
  • 2 stk. One Step CPR Resuscitation Electrode
  • 2 stk. One-Step Pediatric Multi- function Electrodes - kun i udgående og i hjertestop vogne som står på afdelinger hvor der kan være indlagt børn
  • Magnet til ICD-enhed
  • 1 pakker printerpapir
  • 1 engangsskraber
  • Quickguide til Defibrillator https://vip.regionh.dk/icons/vwicn005.gifQuickguide aug 2016.pdf
  • Zoll betjeningsvejledning
  • Hjertestop algoritme (voksen og børn)
  • Registreringsskema til Hjertestop

Skuffe 4:

  • 1 stk. voksen ventilationsballon
  • 1 stk. børne ventilationsballon - Kun i udgående og i hjertestopvogne som står på afdelinger hvor der kan være indlagt børn
  • På IMA og ITA hænger ventilationsballonerne på alle stuer og er derfor ikke i stationære hjertestopvogne.
  • 1 stk Ducanto sug med sugeslange( ny kan hentes på anæstesien de har et depot ) 

Sundhedshuset - AED og akuttaske

Sundhedshuset har en AED/ hjertestarter som er placeret venteområdet på væggen ved  døren ind til reception  i det Regionens område.

Samt en akuttaske som er placeret i behandlerrummet


Tasken indeholder:

  • Tungeholder 2 stk på 8 cm og 9 cm
  • Nasal airway 7,0mm og 6,5mm
  • Sugekatheter (2 hvide - 2 grønne - 2 orange)
  • Ventilationspose voksen
  • Ventilationspose barn
  • PVK (2 af hver størrelse ikke orange)
  • Staseslanger, swaps, PVK plaster, Elastomul
  • NACL i forfyldte sprøjter (4 stk. 10ml og 4 stk. 20 ml)
  • Sprøjter 2 af hver (1 ml, 2 ml, 5 ml,10 ml, 20 ml)
  • Kanyler 2 af hver (blå, grøn og lyserød)
  • 1000 ml NACL isoton
  • Blå infusionssæt
  • 20% glukose
  • Pupillygte

Tilbage til top

Bifasisk Defibrillator (ZOLL R-Series) kontrol og vedligehold

Rutineprocedure i forbindelse med tjek og vedligehold af ZOLL R-Series bifasisk defibrillator.

Figur 1

 

Defibrillator: Skal gennemgås dagligt

DAGLIG KONTROL:

  • Defibrillator er sat til strømforsyning, batterifunktion og testklar
  • Udstyr, PADS og Quickguide (link til Quickguide)
  • Test af funktion

1. Defibrillator er sat i strømforsyning, batterifunktion og testklar:

  • Tjek at defibrillatoren er sat til strøm, vekselsstrømsindikator lyser. (se fig.1)
  • Tjek at defibrillatoren oplader
  • Bemærk: Når defibrillator oplader vises det på batteriindikator på frontpanel(fig. 1)
  • Vedvarende gul: Batteri oplader
  • Vedvarende grøn: Batteri er opladet
  • Skiftevis gul og grøn: Der er ikke installeret batteri korrekt eller der er fejl på batteri. Ved denne fejl tjek at batteri er rigtigt installeret el. tænd defibrillatoren på ON knappen. Fejlen skrives da på skærm.
  • Ved fortsat fejl kontakt medikoteknisk afd. for udskiftning af batteripakken. Har man tilgængelig ny batteripakke følg vejledning kapitel 2.13 i Betjeningshåndbog.
  • Lyser ikke: Defibrillatoren er ikke tilsluttet strøm.
  • Tjek at OneStep kabel er tilsluttet testport på OneStep elektrodepakken (Testport virker ikke hvis pakken er anbrudt/ åbnet)
  • Dokumentation på tjeklist

2. Udstyr og PADS:

  • Kontroller at kabler og ledninger er intakte.
  • Kontroller at der ikke er synlige skader på defibrilator.
  • Kontroller at der er papir i printer
  • Kontroller at der er minimum 2 pakker Komplette OneStep PADS i ubrudte emballager, som ikke har overskredet udløbsdato. På pædiatrisk afdeling, Intensiv, Anæstesien og Skadestuen også 2 pakker 8900-3000, Solid Gel Pediatric Multi-Function Electrodes eller Pædiatrisk OneStep PADZ.
  • Dokumentation på tjekliste

SELV TEST

3. Test af funktion:

Defibrillatoren foretager automatisk selvtest hver nat kl. 02.00, af følgende:

  • Batteri: Kontrollerer at batteri er tilstrækkelig opladet til mindst 1 times overvågning og 10 stød ved maksimal energi.
  • Pads: Kontrollerer at Pads (One Step Resusitation Elektrode) er tilsluttet defibrilatoren via testport, anvendelsesdato ikke udløbet og gel ikke udtørret på elektroder tilsluttet defibrillator.
  • EKG: Kontrollerer at EKG- signalregistrering og behandling fungerer.
  • Kredsløb: Kontrollerer elektronisk udstyr er funktionsdygtigt, kan oplade og aflade ved 30 joule gennem patientkabel og ind i testport.
  • Mikroprcessorhardware og – software: Kontrollerer at mikroprocessorens elektroniske udstyr fungerer korrekt, og at software er intakt.
  • HLR- kredsløb og sensor: Kontrollerer at Real CPR Help kredsløb fungerer.

Efter selvtest udskrives Testprotokol, som skal gemmes 1 døgn, til næste Testprotokol er udskrevet og der signeres på Tjekliste.

Hvis Selv-Test viser fejl:

MANUEL TEST

                        Manuel Test af defibrilator

Hvis selvtesten viser fejl, skal der foretages Manuel Test på følgende måde:

Manuel Test

Hvis selvtesten viser fejl, skal der foretages Manuel Test på følgende måde:

  1. Indstil tilstandsvælger (fig. 1) på DEFIB.
  2. Tryk på ENERGIVALG for at indstille energien til 30 J
  3. Tryk på knappen OPLAD på frontpanelet
  4. Tryk på OPLADpå frontpanelet.
  5. Når du hører tonen for opladt, skal du trykke på STØD- knappen, indtil stødet er afgivet.
  6. Meddelelsen 30J TEST OK. vises, der udskrives en strimmel, der angiver 30 JOULE TEST OK.
  7. Manuel Testprotokol gemmes, indtil næste testprotokol fra selvtest er udskrevet uden fejl.

Bemærk: Hvis meddelelsen TEST-FEJL vises, skal du kontakte en tekniker fra Medikoteknisk afdeling Tlf. ###TELEFON###.

Manuel Test af Pacer:

  1. Indstil Tilstandsvælger (fig.1)på PACE
  2. Indstil FREKVENS- knappen på 150 ppm, og tryk derefter på knappen PRINT.                                                                               
    På båndskriveren kontrollerer du at pacingstimulusmarkeringerne  fore-kommer for ca. hver centimeter (10 små eller 2 store opdelinger)
  3. Tryk på knappen 4:1
  4. Frekvensen af pacingstimulusmarkeringerne aftager til ca. en for hver 4 centimeter (40 små eller 8 store opdelinger)
  5. Indstil knappen STYRKE på 0 mA. Meddelelserne KONTROL DEFIBELEKTR. eller DÅRLIG ELEKTR. KNTKT (dårlig elektrode kontakt) bør IKKE vises. Vises den følg vejledning kapitel 12-5 i Betjeningshåndbog.
    Kobl OneStep kablet fra testporten eller OneStep- elektroderne, og indstil langsomt knappen STYRKE på 16 mA. Meddelelserne KONTROL DEFIBELEKTR. eller DÅRLIG ELEKTR. KNTKT vises skiftevis. Pacing alarmen lyder og funktionstasten Slet Pacing Alarmpå skærm blinker.
  6. Tilslut OneStep- kablet igen og tryk på funktionstasten Slet Pacing Alarm. Meddelelserne KONTROL DEFIBELEKTR. eller DÅRLIG ELEKTR. KNTKT forsvinder og alarmtonen stopper.

Manuel Kontrol af Printer:

  1. Kontroller at der er nok papir i printeren (min. 15 ark), tryk derefter på PRINT.
  2. Tryk på og hold knappen STR. nede i mindst 2 sek. Der vises en kalibreringspuls på 1mV på skærmen, mens knappen holdes nede. Kalibreringspulsens amplitude er uafhængig af indstillingen af STR.
  3. Undersøg om printerens bølgeform er ensartet og mørk.
  4. Kontroller at tegnene i kommentarerne er ensartede, og at ordene er komplette.
  5. Kontroller printerhastigheden ved at verificere, at kalibreringspulsen er:
  • 2,5 mm ±0,5mm bred
  • 10 mm ± 0,1 mm høj

RENGØRING

Følgende produkter kan anvendes ved rengøring af Defibrillator:

  • Sæbe og vand
  • Klorholdige midler, hvor blandingsvejledning for produktet er fulgt.
  • 90 % isopropylalkohol (dog ikke på skærm, adaptere og patientkabler)

Bemærk: Anvend bløde klude til rengøring. Ingen dele af defibrillatoren eller dens tilbehør må nedsænkes i vand. Defibrillatoren eller tilbehør må ikke autoklaveres /steriliseres. Der må ikke anvendes slibemiddel eller spritservietter på skærmen.

Tilbage til top

Hjertestarter

Hjertestarteren kontrolleres ugentligt for grøn flueben i kontrolfelt. Hvert femte år udskiftes pads og batteri. Afdelingen har ansvar for at føre log-bog herfor. 

Oversigt over hjertestarter NOH.docx

 

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag