At beskrive retningslinjer for rekvirering samt tilbagelevering af hjælpemidler og behandlingsredskaber fra Nordsjællands Hospitals (NOH) Hjælpemiddeldepot i Facility Management Afdelingen (FM).
Perioden for udlån af hjælpemidler efter udskrivelsen skal vurderes individuelt. Den kan variere, men må højst være tre måneder. Lånetiden kan dog efter særlig aftale med den faglige kontaktperson på hjælpemiddelområdet forlænges til op til seks måneder eller i enkelte tilfælde længere, fx hvis patienten venter på reoperation. Se afsnittet "Kontaktoplysninger".
Her defineret som patienter, der vejer mere end 180 kg jf. Rekvirering af hjælpemidler til patienter der vejer mere end 180 kg (Bariatriske patienter).
Ergoterapeuten/fysioterapeuten og sygeplejepersonalet har et fælles ansvar for at sikre koordination i forhold til deres respektive ansvarsområder.
Hvis et hjælpemiddel er udlånt til afdelingen under indlæggelsen, og patienten skal have det med hjem ved udskrivelsen, skal Hjælpemiddeldepotet kontaktes, så det kan blive registreret som et personligt udlån, som patienten skal kvittere for.
Alle sengeafsnit har deres egen grundpakke af hjælpemidler, som skal forblive i afsnittet, og som IKKE må følge med patienten hjem eller til andet sengeafsnit. Disse hjælpemidler er mærket med en gul mærkat.
Ved defekte hjælpemidler i grundpakken skal der laves en teknisk rekvisition.
Der gælder følgende servicemål/tidsfrist:
Hjælpemidler til patienter under indlæggelsen
Hjælpemiddeldepotet leverer hjælpemidlerne så hurtigt som muligt til afsnittet, og senest 2 timer fra rekvisitionstidspunktet.
Hjælpemidler til patienter til midlertidigt udlån i eget hjem (kommunal institution) efter udskrivelse
Hjælpemiddeldepotet leverer hjælpemidlerne på hverdage efter kl. 13.00, hvor beslutning om patienternes udskrivelse sker på selve udskrivelsesdagen.
Se vejledning på VIP, Rekvirering af hjælpemidler til patienter der vejer mere end 180 kg (Bariatriske patienter).
For udlån af senge til midlertidigt brug i eget hjem (kommunal institution) gælder, at rekvirering af senge skal ske i overensstemmelse med Snitfladekataloget, dvs. at
Rekvirering af senge skal altid forud godkendes af afdelingsterapeut eller den ledende terapeut, jf. afsnit om kontaktoplysninger.
Små hjælpemidler som f.eks. stokke, skohorn, gribetang og strømpepåtager udlånes efter faglig vurdering af ergoterapeut/fysioterapeut direkte fra hospitalet. Patienten informeres om, at hjælpemidlerne efter endt udlån skal returneres til hospitalet.
Defekte hjælpemidler påsættes en seddel med en beskrivelse af, hvad der er galt. FM-medarbejder kontaktes jf. afsnittet "Rekvirering af hjælpemidler fra Hjælpemiddeldepotet" på hverdage mellem kl. 8.00-11.00 samt 13.00-15.00. Hvis patienten fortsat har behov for hjælpemidlet, leverer FM-medarbejderen et tilsvarende hjælpemiddel som erstatning og sørger for at bringe det defekte hjælpemiddel til reparation. Hvis det defekte hjælpemiddel er en del af sengeafsnittets grundpakke laves en teknisk rekvisition.det retur til afsnittet efter reparation.
Patienten (pårørende/personale på kommunal institution) kontakter Hjælpemiddeldepotet direkte for en aftale, se afsnittet "Kontaktoplysninger".
Hjælpemidlerne rengøres på kontaktflader af ergoterapeut/fysioterapeut eller plejepersonale efter hvert brug.
Hvis hjælpemidlet pga. synligt snavs trænger til grundigere rengøring, skal hjælpemidlet have påsat en seddel, "Rengøring", og FM-medarbejder kontaktes jf. afsnittet "Rekvirering af hjælpemidler fra Hjælpemiddeldepotet" på hverdage mellem kl. 8.00-11.00 samt 13.00-15.00. FM-medarbejderen bringer hjælpemidlet til rengøring og retur til afsnittet efterfølgende.
Hvis det efter udskrivelsen viser sig, at de hjælpemidler, der er leveret er utilstrækkelige, og at patienten på den baggrund ikke kan klare sig i hjemmet, kan der indenfor 14 dage rettes henvendelse til det terapiafsnit, patienten har været i kontakt med under indlæggelsen, hvorefter der vil blive foretaget en ny behovsvurdering. Se afsnittet ”Kontaktoplysninger”.
Hjælpemidlerne skal afhentes i Hjælpemiddeldepotet.
Ergoterapeut/fysioterapeut fra andet hospital kan rekvirere hjælpemidler til patienter bosiddende i Planlægningsområde Nord, og som har været indlagt på andre hospitaler. I disse tilfælde kontaktes Hjælpemiddeldepotet direkte, se afsnittet "Kontaktoplysninger".
For patienter, der har været indlagt på Nordsjællands Hospital, men som bor udenfor Planlægningsområde Nord, og som har behov for midlertidige hjælpemidler, gælder det, at ergoterapeuten/fysioterapeuten kontakter det hospital, som patienten normalt vil høre til.
Se vejledningerne på VIP: Patienter uden folkeregisteradresse - behandlingsrettigheder og forholdsregler ved udskrivning/viderehenvisning og Selvbetalere - Akut og fortsat behandling af visse patienter uden dansk folkeregisteradresse mod betaling
Se vejledning på VIP, Modtagelse af asylansøgere
Patienter, som ved udskrivelse har behov for midlertidigt lån af hjælpemidler, skal have deres behov for hjælp til transport af hjælpemidler til/fra hjemmet (kommunal institution) vurderet af ergoterapeuten/fysioterapeuten.
Ergoterapeuten/fysioterapeutens dialog og stillingtagen i forhold til patientens transportbehov:
OBS! Det bemærkes om reglerne for siddende patienttransport, at hver patient foruden sin taske med personlige ejendele har ret til at medbringe ét nødvendigt hjælpemiddel i form af rollator, gangstativ, to stokke eller lignende, herunder kan kørestolspatienter (egen kørestol) medbringe yderligere ét hjælpemiddel.
Overvej om hjemtransport kan bestilles som siddende kørestolstransport, hvis patienten skal låne en kørestol midlertidigt.
I undtagelsestilfælde, hvor Hjælpemiddeldepotet skal transportere hjælpemidler til/fra patientens hjem, gælder følgende frister/servicemål:
I forhold til patienter, som ved udskrivning har behov for midlertidigt udlån af hjælpemidler, skal ergoterapeuten/fysioterapeuten vurdere patientens behov for hjælp til montering af hjælpemidler i eget hjem:
Ergoterapeuten/fysioterapeuten eller sygeplejepersonalet kontakter FM-medarbejderen jf. afsnittet "Rekvirering af hjælpemidler fra Hjælpemiddeldepotet", når hjælpemidler, der har været brugt af en patient under indlæggelse på et afsnit, ikke længere skal bruges af patienten og placerer hjælpemidlet ved aftalt afhentningssted i afsnittet.
Serviceassistent afhenter løbende hjælpemidlerne med henblik på rengøring, vedligehold og opbevaring i Hjælpemiddeldepotet.
Hjælpemidler, der har været midlertidigt udlånt til patienter i eget hjem/kommunal institution, har patienten (pårørende) ansvaret for at tilbagelevere til Nordsjællands Hospital, med mindre det undtagelsesvist er aftalt, at Hjælpemiddeldepotet har ansvar for afhentningen.
Patienternes tilbagelevering af hjælpemidler til Nordsjællands Hospital kan ske alle dage på et af følgende steder i tidsrummet 8.00-21.00:
Såfremt patienten ønsker andre eller flere hjælpemidler, end det sundhedsfaglige personale vurderer, der er et nødvendigt behov for, kan patienten rådgives til selv at leje eller købe det ønskede.
Afdelingsledelserne er ansvarlig for implementering af vejledningen.
Mellemledere samt personale, der udleverer hjælpemidler, har ansvar for kendskab til - og anvendelse af vejledningen.
Faglig kontaktperson: Klager over opgavevaretagelsen kan rettes til driftschef ###EMAIL###, E-mail: ###EMAIL###, og ønsker om nye typer hjælpemidler kan rettes til serviceleder ###EMAIL###, E-mail: ###EMAIL###.