Formål
- At vigtige samtaler foregår i ordentlige rammer
- At patienten føler sig respekteret
- At patienten forstår informationen
- At patienten føler sig medinddraget
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Vigtige samtaler med patienten foregår i et lokale, hvor der er mulighed for diskretion. Samtalen er velforberedt og tilpasset den enkelte patients behov og ønsker for information. Samtalen foregår i øjenhøjde med patienten og i et forståeligt sprog.
Tilbage til top
Definitioner
Vigtige samtaler: Samtaler, hvor personalet planlægger at give patienten vigtig klinisk information om fx prøveresultater, diagnose, behandlingsmuligheder, behandlingsniveau eller sygdomsprognose. Herunder alvorlige budskaber. Dette gælder i visse tilfælde også samtaler med pårørende, fx på Intensiv Behandling og Afdeling for Børn og Unge.
Alvorligt budskab: Information om, at patienten er alvorligt syg eller døende.
Denne vejledning omfatter ikke indhentning af informeret samtykke. Her henvises til den regionale vejledning: Informeret samtykke til behandling
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Fysiske rammer
- Den vigtige samtale finder sted ved et personligt møde.
- Hvis omstændighederne gør, at patienten får informationen telefonisk eller skriftligt, skal patienten tilbydes et opfølgende personligt møde.
- Samtalen finder sted i et lokale, hvor der er mulighed for diskretion, og hvor der ikke opstår forstyrrelser. Det kan fx være samtalerum, ambulatoriestue, enestue eller stue, hvor andre patienter ikke er til stede. Bed evt. andre patienter om at gå udenfor.
- Telefoner, personsøgere og lignende afbrydes, så samtalen kan foregå uforstyrret.
Deltagere
- Læge og plejepersonale deltager i den vigtige samtale – om muligt patientens kontaktpersoner.
- Hvis det er relevant at inddrage andre faggrupper, informeres patienten om deres deltagelse forud for samtalen.
- Patienten opfordres til at tage en pårørende med, som kan støtte patienten i at lytte og spørge.
- Mindreårige eller patienter med særlige behov informeres, når relevant ledsager/værge/sundhedsfaglig person er til stede.
Forberedelse
- Afsæt god tid til samtalen.
- Afklar formålet med samtalen sammen med de involverede sundhedspersoner og fordel opgaverne.
- Sæt dig ind i patientjournalen og andet relevant materiale forud for samtalen. Herunder om der er barrierer for kommunikation, fx sproglige, kognitive, følelsesmæssige, og om der er behov for tolk (se Tolke, bestilling og brug af).
- Afklar så vidt muligt, hvor meget patienten ønsker at vide.
- Foreslå patienten at forberede sig til samtalen, fx ved at nedskrive spørgsmål.
Selve samtalen
Indledning
- Præsenter de tilstedeværende med navn og titel.
- Præsenter tidsramme, formål og baggrund for samtalen.
Tilpas informationen
- Patienten skal som udgangspunkt informeres åbent og ærligt, så patienten får en realistisk opfattelse af sin sygdom, behandlingsmuligheder, forventet effekt af behandling osv. Informationen skal synliggøre de valgmuligheder, der er, så patienten får mulighed for at udnytte sin ret til selvbestemmelse.
- Patienten har ret til at frabede sig information. Tilpas derfor samtalen efter det niveau af information, patienten ønsker. Det afklares ved at spørge til patientens egne forventninger, tanker og viden.
God kommunikation med patienten
- Brug altid du som tiltaleform, medmindre patienten udtrykker ønske om at blive tiltalt med De.
- Brug ikke fagsprog. Hvis det ikke kan undgås, så forklar, hvad ordet betyder, og spørg til, om patienten forstår det.
- Giv én information ad gangen, kortfattet og enkelt.
- Brug evt. tegning eller anden illustration til forklaring.
- Tilbyd eventuelt, at patienten kan lydoptage samtalen.
- Hold pauser, så patienten kan spørge. Spørg evt. ind til patientens tanker og bekymringer. Vær opmærksom på patientens kropssprog.
- Tal ikke indbyrdes med tilstedeværende kolleger uden at give patienten en forklaring.
- Lyt og vis engagement – også via dit kropssprog, tonefald og ansigtsudtryk.
Ved alvorligt budskab
- Et alvorligt budskab overbringes af personale med de rette kompetencer.
- Giv patienten en varsling inden selve budskabet, fx Jeg har en alvorlig besked til dig / Det ser ikke så godt ud / Vores mistanke har desværre vist sig at være begrundet.
- Giv patienten mulighed for at reagere på budskabet og stille spørgsmål.
- Spørg ind til patientens tanker og følelser.
- Informer om, hvor patienten kan få mere information og støtte.
- Informer evt. om forventelige reaktioner den næste tid.
- Tilbyd patienten et opfølgende møde.
Afslutning
- Opsummer hovedbudskab, aftaler og plan for det videre forløb.
- Afklar, om patienten har forstået informationen: Spørg til, om patienten har spørgsmål og ved, hvad der skal ske. Bed evt. patienten om at opsummere, hvad der er blevet sagt.
- Sørg for, at patienten har kontaktoplysninger til relevant personale.
Dokumentation
Samtalen dokumenteres i Sundhedsplatformen.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Afdelingsledelsen er ansvarlig for, at rammerne for vigtige samtaler er til stede.
Den enkelte sundhedsperson, der udfører samtalen, er ansvarlig for:
- At rammerne er optimale ud fra de muligheder, der er til rådighed i den givne situation.
- At samtalen foregår velforberedt og respektfuldt.
- At samtalen dokumenteres i journalen.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Informeret samtykke til behandling
Tolke, bestilling og brug af
Tolkebistand til døve og hørehæmmede patienter
Bruger-, patient- og pårørendepolitik
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top