Hospitalet har forpligtelse til udlån af hjælpemidler til midlertidigt brug til de patienter det har i behandling, Det drejer sig om indlagte patienter, patienter, der udskrives fra sengeafdelingen, patienter, der følges i ambulatorium eller på et daghospital, patienter, der har været i skadestuen eller som venter på en planlagt operation.
Denne vejledning beskriver arbejdsgang og ansvarsfordeling for udlån af hjælpemidler til patienter, der har et midlertidigt behov for brug af hjælpemidler samt udbringning og afhentning af disse.
Formålet er at sikre
Medarbejdere i Ergo- og Fysioterapien, Hjælpemiddeldepotet samt klinisk personale fra sengeafdelinger, som skal have kendskab til arbejdsgangen og ansvarsfordeling i forbindelse med udlån af midlertidige hjælpemidler.
Hjælpemiddeldepotet:
Beliggende 3.sal N2 i Behandlingsbygningen (53 N2)
Patienter i behandling: Hjælpemidlet udlånes som led i eller som fortsættelse af den på hospitalet påbegyndte behandling
Hjælpemidler: Omfatter mobiliseringshjælpemidler i form af ganghjælpemidler og kørestole, badebænke, toiletstole, forhøjerklodser, puder, el-seng, dropstativ samt respirationsudstyr m.m..
Midlertidig udlån: Udgangspunkt for vurdering er, at der er tale om en midlertidig nedsat funktionsevne, som beror på et fagligt skøn ved udskrivning af patient. Midlertidigt udlån kan forlænges på baggrund af fagligt skøn fra Ergo-/Fysioterapien.
Serviceniveau: f.eks. ganghjælpemiddel og/ eller kørestol udlånes, så patienten kan færdes inden døre på én adresse (ej både hjemadresse + sommerhus), hjælpemidler udlånes så patienten kan klare personlig hygiejne f.eks. badebænk, toiletforhøjer
o. lign. til én bolig. (der kan evt. dispenseres ved toilet på to etager)
Der udlånes hjælpemidler, der er nødvendige, for at børn kan komme i skole.
Når en patient er vurderet af fysio- og/eller ergoterapeut til at have behov for et hjælpemiddel under indlæggelse, kommunikerer ergo/ fysioterapeuten med Hjælpemiddeldepotet omkring udlån.
Det er ergo- eller fysioterapeutens ansvar, at patienten er instrueret i brugen af de udleverede hjælpemidler.
Når Hjælpemiddeldepotet har modtaget en bestilling på hverdage inden kl. 09.30 eller inden kl. 12.30, udbringes hjælpemidlet til den pågældende afdeling hhv. kl. 10 og 13 samme dag. Ved bestilling efter kl. 12.30 kan afdelingens personale afhente hjælpemidlet i Hjælpemiddeldepotet. Ved bestillinger der kræver særlige ændringer af hjælpemidlets indstillinger, må der dog påregnes leveringstid den efterfølgende hverdag.
Det er personalet i Hjælpemiddeldepotets ansvar, at sikre at hjælpemidlerne registreres i udlånssystemet (DMS Help). Når fys-ergoterapeuterne selv afhenter hjælpemidler, skal de dog selv sikre, at udlånet registreres.
Drejer det sig om udlån af et simpelt hjælpemiddel til brug i hjemmet (fx. badebænk eller toiletforhøjer), kan afdelingens plejepersonale selv bestille dette direkte hos Hjælpemiddeldepotet.
Konstateres der en defekt ved det udlånte hjælpemiddel, skal plejepersonalet (indlagt patient) eller borgeren (udskrevet patient) kontakte Hjælpemiddeldepotet med henblik på udskiftning eller reparation.
Sengeafdelingerne:
Patientens bopæl:
Er patienten bosiddende i en anden region end Region H, kontakter ergo/fysioterapeuten det lokale hospital mhp. udlån.
Patienter, der udskrives med et midlertidigt hjælpemiddelbehov fra Herlev Hospital til kommunerne i det tidligere Frederiksborg Amt, skal have hjælpemidlerne leveret af Nordsjællands Hospital.
Patienter indlagt og behandlet på privathospital skal have hjælpemidler stillet til rådighed fra det behandlende privathospital jf. Snitfladekatalog Behandlingsredskaber og Hjælpemidler - Region Hovedstaden 2019.
Ergo- og Fysioterapiens ledelse har ansvar for at ergo - og fysioterapeuter kender til denne vejledning.
Afdelingsledelsen i de kliniske afdelinger har ansvaret for at medarbejderne kender og følger retningslinjerne for udlån af hjælpemidler.
Serviceleder for Hjælpemiddeldepotet har ansvar for at Hjælpemiddeldepotets medarbejdere kender til denne vejledning
Hjælpemiddeldepotets personale er ansvarlig for, at sikre at de hjælpemidler de udlåner, registreres i udlånssystemet.