At præcisere krav til ordination, dispensering og administration - og til dokumentation heraf; til patientidentifikation og patientinformation; regler for medicintider, delegering af ordinationsret m.m
Læger og plejepersonale og deres håndtering af ordination, dispenseringog administration af lægemidler
EPM (ElektroniskPatientMedicinmodul): Del af patientjournal, som indeholder detaljerede optegnelser over hver enkelt ordination og hver enkelt medicingivning.
Medicingivning: Sundhedspersonalets dispensering, administration og hjælp til indtagelse af medicin, samt den fornødne observation af patienten. I proceduren indgår endvidere identifikation af patient vha. PDA.
Sundhedspersonale: Læger, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og sygeplejestuderende.
Administrationsformer:
Nødmedicinskema: Hvis EPM er nede, skal der printes nød-medicinskemaer ud fra EPM Nødweb. Administration og dispensering af medicin, skal dokumenteres på Medicin nødlister, som skal opbevares i patientens papirjournal.
Nødlisterne skal indtastet i EPM, når dette fungerer igen.
Patientidentifikation: Patienten bærer identifikations-armbånd med navn, cpr-nr. og afdelingsbetegnelse (dvs. B109 label). Sygeplejersken sikrer forud for hver medicingivning patientens identitet ved at scanne med PDA label på medicinbeholder og patientens identifikationsarmbånd.
Ved defekt PDA skal identifikationen ske ved sammenligning af patientidentifikationslabel på medicinbeholder med patientens identifikationsarmbånd, og ved at spørge patienten om navn og cpr-nr.
Modtagesygeplejersken er ansvarlig for, at patienten får identifikationsarmbånd på ved indlæggelse på B109.
Ordination og seponering:
Al medicin lægeordineres og fremgår af EPM. Lægemidler, der er anført på journalkontinuation, men ikke skrevet ind i EPM, er pr. definition ikke ordineret.
Telefonisk overbragte (engangs)ordinationer tastes i EPM som telefonordinationer og godkendes snarest muligt i EPM af ordinerende læge.
Sygeplejersker / oplærte social-og sundhedsassistenter må ikke dispensere og administrere præparater, der ikke er (frem) ordineret. Ved manglende (frem)ordination, skal vagthavende læge kontaktes mhp. dagens ordinationer.
Ved indlæggelse skrives altid en medicinstatus i patientens journal – dvs. lægemiddel, dosering, frekvens og administrationsområde. Lægen gennemgår medicinen med patienten og den aktuelle medicin, samt tidspunkter for indtagelse af lægemidlet skrives ind og godkendes i EPM.
Tidspunkterne tastes som hovedregel ind til kl. 8 – 12 – 18 – 22.
Stuegangsgående læge gennemgår medicinen til stuegang og godkender medicinen. Der er et godkendelses interval på 80 timer. Til stuegang fredag fremordineres så vidt muligt ordinationer hen over weekenden.
Seponering: Når et præparat er seponeret ændres farven i EPM til grå og lægger sig inaktiv forneden i 24 timer.
Delegeret ordinationsret:
Sygeplejersker må ordinere og administrere følgende lægemidler i EPM:
· Insulin: Inj. Novorapid ifølge Afd. B 109’s blodsukker skema (Skema C).
· Sovemedicin: tabl. Imozop 7,5 mg, tabl. Oxazepam 15 mg
· Kvalmestillende: tabl Primperan/Emperal 10 mg og supp. Primperan 20 mg
· Analgetica; tabl Pamol 1 g og supp. Paracetamol 1 g
· Andet: tabl. Zyrtec 10 mg ved hudkløe
Den delegerede ordination dokumenteres i EPM - og for insulin på blodsukkerskemaet - af den sygeplejerske eller sosu-assistent, som administrerer lægemidlet.
Ordinationen bekræftes af læge på førstkommende stuegang.
Medicinrum:
Medicin rummet er forstyrrelsesfri zone (Stillezone):
1. Døren er altid lukket!
2. Maks. 3 (4) personer i medicin rummet
3. Respekter stilhed
4. Ingen forstyrrelser udefra
- Hvis der alligevel opstår forstyrrelser, skal den aktuelle medicin kontrolleres.
Ansvar:
Alle sundhedspersonaler har pligt til at søge information om lægemidler, hvis virkning og bivirkning de ikke kender, før disse dispenseres og administreres.
Dispensering og administration foretages af sygeplejersker og evt. sosu-assistenter (se nedenfor) på afdeling B109. Sygeplejersken på B109 kan aftale med patientens dialyserende sygeplejerske, at dialyserelateret medicin som f.eks. innohep, epo og evt antibiotika, kan dispenseres og administreres af den dialyserende sygeplejerske på B111.
Afdelingens sosu- assistenter kan efter oplæring dispensere og administrere følgende lægemidler: tbl/supp Panodil, patientens sædvanlige insulindosis, novorapid efter skema, vancomycin og hexamycin intra peritonealt og inhallation med Hudson maske med ordineret bricanyl eller atrovent.
Sosu-assistenter som har bestået Regionens Medicinkursus (2011) kan deltage i dispensering og administration af medicin (tbl, supp og mixtur) til stabile patienter, som sosu-assistenten har et indgående kendskab til.
Den sygeplejerske, som delegerer en medicin opgave til en sygeplejestuderende, har ansvar for udførelsen.
Mærkning af blandede/ophældte lægemidler
Perorale lægemidler til patienten mærkes som minimum med:
· Patientens navn
· Cpr-nummer
med mindre lægemidlerne dispenseres og administreres til en enkelt patient direkte og tidsmæssigt sammenhængende proces af samme sundhedsperson.
Doseringsæsker med medicin til de næste 24 timer, som udleveres til patienter, skal vedlægges en liste med:
§ Lægemidlernes navne
§ Doser
§ Tidspunkter for indtagelse.
Listen skal gennemgås med patienten ved første udlevering og ved ændringer.
Doseringsæsken skal være påført label med navn, cpr og stregkode
Infusionsposer og sprøjter, som blandes eller trækkes op i afdelingen, skal mærkes med:
§ Patientens navn
§ Cpr-nummer
§ Lægemidlets navn
§ Opløsningsmiddel
§ Opløsningens styrke (mg/ml eller enheder/ml)
§ Indgiftshastighed (hvor der er tale om en konstant hastighed)
§ Administrationsvej
§ Dato og klokkeslæt for fremstilling/optrækning
§ Holdbarhed for lægemidlet (dato og klokkeslæt)
§ Signatur.
Fra EPM kan der udskrives en etiket, som indeholder alle oplysningerne.
I akutte situationer er lægemidler, som dispenseres i sprøjter og administreres umiddelbart som injektion til en enkelt patient i en direkte og tidsmæssigt sammenhængende proces af samme sundhedsperson, undtaget fra mærkningskravet.
Stamopløsninger mærkes med:
§ Lægemidlets navn
§ Opløsningsmiddel
§ Dato og klokkeslæt for fremstilling
§ Holdbarhed
§ Signatur.
I fortyndingsrækker mærkes hvert glas med styrke. Brugsopløsningen gemmes og mærkes som beskrevet ovenfor. De ikke anvendte fortyndinger kasseres.
Påsatte etiketter må ikke dække væsentlige oplysninger og farvekoder, som er trykt på originalemballagen.
Omhældning og opbevaring af lægemidler udenfor originalemballagen
Omhældning af lægemidler er generelt forbudt.
Situationer, hvor omhældning er tilladt:
§ Udlevering af lægemidler ved udskrivelsen
§ Maskinel dosisdispensering
§ Situationer, hvor lægemidler er ophældt til en bestemt patient, men endnu ikke udtaget af afdelingens lægemiddelbeholdning (f.eks. doseringsæsker, som er låst inde i medicinrummet)
§ Lægemidler, som er udtaget af deres originale emballage og placeret i akuttasker
§ Lån fra en anden afdeling.
Ved omhældning i forbindelse med lån fra en anden afdeling, skal det sikres:
§ At lånet sker til brug for en bestemt patient
§ At den lånte mængde er så lille som mulig
§ At lægemidlet pakkes forsvarligt
§ At lægemidlet forsynes med patientens navn, cpr-nr., lægemiddelnavn, styrke, batchnummer, navn/initialer på den, der har omhældt lægemidlet, dato for omhældningen samt udløbsdato, hvis der er lånt til flere dage
§ At lægemidlet opbevares efter forskrifterne.
Ved udlån af morfika skal den udlånende afdeling (sygeplejerske eller farmakonom) ringe kontrol til den lånende afdeling, inden lægemidlet udleveres. En låneseddel med låners og udlåners navn, stilling og afdeling skal altid udfyldes.
Tilladelsespræparater må kun lånes/udlånes, hvis begge afdelinger har generel udleveringstilladelse til det pågældende lægemiddel.
Bemærk. Udlån kan ikke dokumenteres i EPM.
Mærkning af anbrudte lægemidler
Lægemidler med begrænset holdbarhed (f.eks. anbrudte hætteglas) skal mærkes med anbruds og/eller holdbarhedsdato. Hygiejneorganisationens lokale retningslinjer skal følges.
Dispensering:
Dispensering er tilberedning af et lægemiddel inden det gives til patienten (afmåling, ophældning, optrækning eller opblanding).
Lægemidler dispenseres ikke, hvis sygeplejersken/sosu assistenten er i tvivl om ordinationen. Lægen kontaktes og evt ændringer skal noteres i EPM.
Den som dispenserer skal som hovedregel også administrere medicinen i en sammenhængende proces.
Forsegl medicinbægre mv. med f.eks. et låg eller et tomt medicinbæger oveni. Hvis der dispenseres til flere patienter på en gang, skal der sættes etiket på medicinbægeret med patientens data.
Selvadministration:
Der må kun dispenseres lægemidler til flere administrations tidspunkter (doseringsæsker) til indlagte patienter, som er fuldt selvadministrerende eller til patienter, som skal på hjemmebesøg.
Der skal være navn og cpr nr. på doseringsæsker til selvadministrerende patienter, og doseringsæsken skal enten være overvåget eller låst inde.
Selvadministrerende patienter skal instrueres i brug af doseringsæsken og skal have udleveret og gennemgået en opdateret medicinliste.
Hvis patienten ikke er i stand til at tage lægemidlerne på betryggende vis, må adgangen til fuld selvadministration inddrages. Patienten skal altid informeres om årsagen til beslutningen.
Patienten identificeres entydigt via scanning med stregkodescanneren. Hvis denne ikke virker skal der spørges til patientens navn og cpr nr.
Administration :
Administrationsformer: sygeplejerskerne har kompetence til at vurdere, hvilken administrationsform (1,2, 3 eller 4) patienten kan varetage
Administrationsformen rettes inden dispenseringen påbegyndes i EPM.
Medicinen er givet til korrekt tid inden for en margen af +/- 1 time. Såfremt medicinen ikke bliver givet til korrekt tid, skal sygeplejersken dokumentere dette i EPM og i journalens sygeplejedel.
Ophældte lægemidler, som ikke overvåges skal være låst inde.
AK behandling:
Ved antikoagulationsbehandling ordineres præparatet i EPM under variabel efter skema. Selve tabletdosis = antal tabletter noteres på et særskilt AK-skema (Vedligeholdelse af behandling), som opbevares i Bilagsmappen. Marevan behandling gives altid kl. 18..
Lægemiddeladministration i forbindelse med patients undersøgelse/behandling:
Sygeplejersken har ansvaret for, at patienten får medicin til de rigtige tidspunkter, også selvom patienten skal til undersøgelse, kontrol på anden afdeling eller dialysebehandling.
Ved patients længere fravær fra afdelingen (f.eks. til dialyse), medgiver sygeplejersken patienten relevant medicin. Medicinen medgives i pose eller medicinglas med label med patientdata som forsegling.
Administration af iv medicin til patienter, der skal i dialyse:
Iv medicin til injektion under hæmodialyse medgives som tørstof i hætteglas, og sygeplejerske fra B109 signerer ikke på medicinskema. Medicinen administreres af dialysesygeplejerske, der dokumenterer på medicinskema.
Dialyseindiceret Innohep og Aranesp medgives ikke til dialysebehandling, men gives og signeres af dialysesygeplejersken.
Medicin ved udskrivelsen
Skal altid være entydig og indeholde:
§ Lægemidlets navn
§ Administrationsmåde
§ Form
§ Styrke
§ Dosis
§ Tidspunkt for indtagelse
§ Indikation (f.eks. ”for hjertet”)
§ Oplysning om begyndelsesdato og evt. afslutningsdato, hvis relevant
§ Dato (udskrivningstidspunktet)
§ Patientens navn og cpr-nr.
§ Afdelingens navn samt afsnitsnummer og telefonnummer
§ En læges signatur.
Hvis en behandling er påbegyndt under indlæggelsen, skal patienten medgives oplysninger om bivirkninger (kan udskrives fra Medicin.dk)
Patientinformation om de enkelte præparater udskrives fra Medicin.dk (link fra EPM og Intranet).
Medgives patienten en recept, som ikke er udskrevet fra EPM, skal dette noteres i journalen (registreres automatisk, når EPM anvendes).
Hvis patienten får dosisdispenserede lægemidler, skal patientens sædvanlige apotek have besked om eventuelle ændringer af de dosisdispenserede lægemidler i forbindelse med udskrivelsen. (Se Dosisdispensering - håndtering ved indlæggelse og udskrivning - medicinvejledning 5).
Ved behov skal afdelingen sikre fornøden hjælp til sikker medicinhåndtering i hjemmet efter udskrivelsen, f.eks. ved at inddrage hjemmesygeplejen, pårørende eller andre, f.eks. et privatapotek.
Udlevering af lægemidler ved udskrivelsen
Hvis patienten ikke har mulighed for at skaffe et lægemiddel ved udskrivelsen, kan sygeplejersken / sosu assistenten udlevere lægemidler til patienten i begrænset mængde (f.eks. lægemidler til dagen efter eller til weekenden). Præparatets navn, styrke og den udleverede mængde skal dokumenteres i EPM. (Se også Se Dosisdispensering - håndtering ved indlæggelse og udskrivning - medicinvejledning 5)
Lægemidler, der udleveres til patienten, skal mærkes (etiketteres) med oplysninger:
§ Patientens navn og cpr-nr.
§ Præparatets navn
§ Styrke
§ Administrationsform
§ Dosering
§ Indikation
§ Dato for udlevering
§ Initialer for den person, som forestår udleveringen
§ Holdbarhedsdato for lægemidlerne
Holdbarhedsdatoen skal svare til den behandlingsvarighed, som den udleverede mængde repræsenterer, hvis lægemidlet indtages korrekt (dvs. ikke den holdbarhedsdato, der er anført på originalemballagen).
Regionale medicinvejledninger :
Dispensering, administration, selvmedicinering og udlevering af lægemidler, - medicinvejledning 4
Lægemiddelordination, delegering, medicinafstemning, naturlægemidler og standardplaner – medicinvejledning 2
Dispensering og administration af EPM-ordinationer
EPM, afvigelse for anvendelse af
###TABEL_2###