06.2.GEH.95.3.Bestilling af patientkørsler

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag

 

Formål

At bestille kørsler/befordring til patienter.
Tilbage til top

 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale der varetager receptionsfunktionen på Nuklearmedicin, Gentofte Hospital.
Tilbage til top

 

 

Definitioner

Ikke relevant.
Tilbage til top

 

 

Fremgangsmåde

Bestilling af kørsel 

Man kan tage imod kørselsbestillinger på følgende måder:

  • Hvis vi får en henvisning fra praktiserende læge skal vi bestille liggende kørsel, hvis det står anført på henvisningen. Som udgangspunkt skal patienterne selv bestille siddende kørsel via kørselskontoret MIDT. Undtaget er patienter fra Klinik for Ældresygdomme, Svimmelhed og Fald, Medicinsk Afdeling på GEH samt Dialyse og Nefrologisk Ambulatotium, Nefrologisk Afdeling og Stråleterapien og Onkologisk Ambulatorium, Onkologisk afdeling på HEH. Her er det henvisende afdeling der selv bestiller kørsel til deres patienter.
  • Hvis et andet hospital henviser en indlagt patient skal de selv bestille kørslen.

  • Hvis patienterne selv ringer og beder om kørsel, skal de omstilles til kørselskontoret MIDT, med mindre de er tilknyttet een af de tre omtalte afdelinger. 

  • Der kan i receptionen bestilles returkørsel efter endt undersøgelse.

Kørsel af liggende patienter skrives ind i kalenderen under den dato kørslen skal bestilles, altså dagen før undersøgelsen.

  • Skriv cpr.nr., navn, mødedato og tidspunkt for undersøgelsen. Notér også om der er rollator, kørestol, med lift eller ledsager, og om det evt. er kørsel fra plejehjem (adr.).

Husk at tjekke kalenderen for kørsler hver dag.

Inden der bestilles kørsler:
Gå ind i IMPAX Scheduling og check om patienten stadig lever og har den tid, der er noteret i kørselskalenderen.
 

 

Bestilling af kørsler hos patientbefordring

Programmet TAXI åbnes (se bilag for nødprocedure).
Tryk på ”Ny kørsel” i menulinien.

Vælg om det skal være siddende , eller liggende transport.

 

 

Indtast patientens cpr.nr. i feltet øverst til venstre og tast enter.

Herefter udfyldes patientens navn og adresse automatisk.

 

Klik på kørselstype-ikonet og dette skærmbillede fremkommer:

Bestil den nødvendige kørsel til patienten. Ved bestilling af kørsler til hospitalet skal der altid afkrydses i følges også, ellers bliver patienterne kun sat af ved den aftalte opgang. 

 

Klik på det blå visitations spørgsmålstegn.

Udfyld visitationsformularen med de nødvendige oplysninger.

  • Ved nye kørsler er det 
 

I kolonnen i midten trykker man på ”hent patient”, hvis patienten skal hentes hjemme. Ellers skal man skrive en anden adresse ind (hvis patienten midlertidig bor et andet sted eller skal hentes herfra).

I den højre kolonne trykker man på ”hent afsnit”, så udfyldes vores navn og adresse automatisk.

Herefter vælger man dato og tidspunkt.

Tilsidst trykker man på knappen ”Videre” allernederst i midterste kolonne og der vises et skærmbillede over de oplysninger man har indtastet. Her kan man rette, hvis der er noget der ikke passer.

Herefter trykker man på ”OK” og meddelelsen ”Bestillingen er gennemført” popper op.

Husk at printe kvittering ud.

Til sidst lukker man ved at trykke på ”luk” i pop-up billedet.

 

 

Returkørsel
Personale der varetager receptionsfunktionen bestiller returkørsler til patienter. Man skal altid gå "Dagens" eller "Søg i kørsler" for at tjekke returkørsler(er der booket kørsel kan der venstreklikkes på linien og returkørsel vælges Dette er under fanebladet "Dagens" ellers Gå ind på fanebladet "Søg i kørsler der hentes alle tidere kørsler) 

 

Ved returkørsler skal patienten, hvis muligt  sendes til information for at afvente afhentning, disse følges af vores personale, husk kørselskvittering (hvis patienten er meget dårligt gående/seende etc. kan de vente i afdelingen).
Husk at taste adressen på Informationen ind istedet for afdelingens adresse.  Der skal ikke sættes hak i følges, hvis patienten venter i informationen. Følges skal kun bruges, hvis de skal hentes på afdelingen.

 

Efter kl. 13.45 sendes alle patienter (også de dårligt gående/seende etc.) over i Informationen (fordi man kan forvente 5 kvarters ventetid og så der ikke er unødvendigt overarbejde til personalet).
Hvis patienten er indlagt på et andet hospital og af helbredsmæssige årsager ikke kan vente i Informationen, og liggende kørsler, er der lavet en aftale med afdeling C-211, hvor vi via en portør kan sende patienten over for at vente (vent altid med at bestille kørslen til portøren har afhentet patienten). Husk også her at ændre afhentningsadressen. Husk kørselskvittering.

Akutklinikken skal altid kontaktes læge til læge, når vi har brug for at en patient overflyttes til dem.  

Patienten skal oprettes i SP og medicin skal dokumenteres.

Samme procedure er gældende, hvis patienten sendes retur til stamafdelingen for af afvente afhentning af liggende transport.

Hvis kørselskontoret eller "andre" hospitaler bestiller Falck til en patient til vores afdeling, kan vi de fleste gange ikke bestille returkørsel. Her skal vi bestille hjemkørsel som ny opgave, og sætte os på som betaler.

Kørsel af indlagte patienter til andre hospitaler skal altid bestilles som solo kørsel.

Der må rykkes for Falckkørsler efter 5 kvarter. Se tlf.-nr. øverst i skærmbilledet. Her findes både tlf.-nr. til siddende og liggende kørsel.

Større klager i forbindelse med transport skal ske til ###NAVN### på tlf. ###TELEFON###.

Kørsler til Region Sjælland
Til patienter der bor udenfor Region Hovedstaden bestilles kørsler hos Region Sjællands kørselskontor. Dette gælder både siddende og liggende kørsler.

Telefonnummeret til Region Sjællands kørselskontor: ###TELEFON###

Her opgives patientens cpr.nr og da det normalt er dem, der har kørt patienterne ind, ved de selv alle data, ellers spørger de. Disse patienter skal følges over i Informationen for at afvente afhentning.
Husk at spørge til afhentningstidspunkt, da der kan være 2-3 timers ventetid.
Tilbage til top

 

 

 

Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen har ansvar for udarbejdelse og realisering af denne vejledning.
Afsnitsledelsen har ansvar for godkendelse af denne vejledning.
Alt personale har ansvar for at følge denne vejledning.
Tilbage til top

 

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

RegionH: Ambulance-, liggende syge- og siddende patienttransport, bestilling af - se bilag 5 for udførlig vejledning til bestilling af alle typer kørsler.

Tilbage til top

 

 

Akkrediteringsstandarder

 

 

Bilag