Formålet med denne lokale vejledning er at beskrive social- og sundhedsassistentens kompetence på Gynækologisk Sengeafsnit G115 samt ansvar og opgaver i forbindelse med dispensering, administration, dokumentation af de lægemidler, der indgår i afsnittets standardsortiment.
Vejledningen beskriver, at ovenstående kompetence er gældende overfor de patientgrupper, der følger et standardiseret pleje- og behandlingsforløb.
Målgruppen for denne vejledning er social- og sundhedsassistenter, ansat på Gynækologisk Sengeafsnit G115, som får delegeret retten til at dispensere og administrere medicin. Forudsætningen er, at social- og sundhedsassistenten opfylder de nødvendige kompetencer (se nedenfor).
Samtidig beskriver vejledningen, at det er lægemidler, der indgår i afsnittets standardsortiment og standardplaner, som social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere. Vejledningen beskriver endvidere de handlinger i medicineringsprocessen som social- og sundhedsassistenten ikke må varetage eller må varetage i begrænset omfang.
Se mere i den Regionale vejledning Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler
Autoriseret social- og sundhedsassistent.
Medicinkursus for social- og sundhedsassistenter - Region Hovedstaden.
Kende og anvende de relevante Regionale medicinvejledninger.
Kende og anvende korrekte hygiejniske principper i medicineringsprocessen.
Kende og anvende MDA funktionerne dispensering og dokumentation samt udprintning af label med patientdata samt label med lægemiddelinformation samt udprintning af en patientvenlig opdateret medicinliste.
Kende og anvende PDA/Rover til dokumentation samt sikring af, at den rigtige patient får den rigtige medicin i den rigtige form og dosis til rette tid.
Kende og anvende scanner i medicinrummet som en sikkerhed for, at der blandt andet ikke sker forveksling af lægemidler som er enslydende (sound alike) og enslignende (look alike).
Kende virkning, bivirkning, interaktion, kontraindikation samt maksimale døgndosis for de lægemidler, der indgår i afsnittets standardsortiment og som social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere.
Færdigheder i korrekt dosering samt mærkning og udlevering af medicin.
Færdigheder i administration af peroral medicin samt suppositorier.
Færdigheder i korrekt håndtering af øjendråber.
Færdigheder i subkutan og intramuskulær injektionsteknik.
Færdigheder i opsætning og skift af drop uden medicin.
Viden og færdigheder i lukning/skylning af PVK (perifer vene kateter).
Viden om patientsikkerhed og forebygge utilsigtede hændelser i medicineringsprocessen. Se Regional vejledning Lægemiddelbivirkninger - indberetning af
Social- og sundhedsassistenten er medansvarlig for, at patienterne tildeles det korrekte administrationsansvar (1 - 2 - 3 - 4) under indlæggelsen.
Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere de lægemidler, der indgår i afsnittets standardsortiment samt de lægemidler, der indgår i afsnittets standardpakker.
Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere de lægeordinerede standardpakker, som fremgår af SP/MDA.
Præmedicin
Stor smertepakke
Lille smertepakke
Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere patientens vanlige ordinerede medicin.
Følgende punkter skal overvejes inden hver administration:
Indikation
Kontraindikationer
Allergi
Interaktioner til andre lægemidler eller fødevarer, som patienten får
Dosis og hyppighed i forhold til patientens alder, vægt eller andre fysiologiske parametre
Administrationsvej
Terapeutisk duplikation (lægemidler med forskellig navn, men med samme indholdsdstof)
Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere infusionsvæsker uden tilsætning af lægemidler til patienter, der følger et standardiseret pleje- og behandlingsforløb.
Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere intramuskulær medicin, indenfor standardsortimentet, hvis der er opnået kompetencer samt færdigheder i dette.
Abortpatienter, inklusiv senabort på social - og medicinsk indikation.
Kirurgiske patienter, hele forløbet (præ-, per- og postoperativ fase).
Palliative patienter, som er indlagt til lindrende og/eller aflastende pleje og behandling.
Give intravenøs medicin.
Opsætte intravenøse væsker tilsat lægemidler (GIK drop og MgSulfat drop).
Administrere lægemidler, hvor der ved en blanding skal udføres en dosisberegning (Infusomat).
Bruge CVK adgang samt lukke CVK (central vene kateter) med Heparin.
Opsætte parenteral ernæring i CVK.
Give medicin til den akutte patient eller patient i ustabil fase.
Give medicin efter en telefonordination.
Ovenstående bør altid udføres efter samråd med en sygeplejerske.
Kompetencer: Kompetencer i medicineringsprocessen betyder, at social- og sundhedsassistenten har viden og færdigheder til at kunne dispensere og administrere lægemidler på en sikker og kvalificeret måde, der afspejler de gældende vejledninger.
Dispensering: De processer, hvorved ordinerede lægemidler tilberedes til indgift, dvs. afmåles, ophældes/eller optrækkes i anden beholder, opløses eller blandes med andre lægemidler. Brug scanner i medicinrum.
Administration: Personalets omdeling og hjælp til patientens indtagelse af lægemidler. Til dette hører også personalets observation af patienten i forbindelse hermed. Brug Rover.
Dokumentation: Dokumentation i SP/MDA foretages ved brug af Rover. Dokumentationen viser, at den rette patient har fået den rette medicin i den rette dosering og form til rette tid.
Følgende processer følges ved dispensering og administration af medicin:
Læse indikation for lægemiddelbehandling i SP/Patientjournal.
Udføre korrekt håndhygiejne før en ren opgave.
Sikre korrekt adfærd i medicinrummet (stillezone).
Log på PC samt Rover.
Indikationer
Allergier
Lægemiddel/fødevareinteraktioner
Dosis/koncentration
Hyppighed
Terapeutisk duplikation
Administrationsvej
Patientens vægt og andre fysiologiske funktioner
Kontraindikationer
Medicinbægeret påsættes label med patientdata.
Lægemidlet scannes, efter at det er taget ned fra hylden.
Medicin ophældes ved brug af non touch metode (tabletter hældes fra låget til medicinbægeret).
Ved ophældning af medicin til flere patienter i en vagt, skal der påsættes låg.
Medicinbægre kan smides ud i sort affaldspose i skyllerummet eller den påsatte label med ID data kan fjernes, og medicinbægeret kan smides i skraldeposen på stuen. Se Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler
Patientens identitet samt medicinering dokumenteres ved brug af Rover (scanning af patientens identifikationsarmbånd).
Tjek at ID på medicinbægeret stemmer overens med patienten. Inddrag patienten ved at bede patienten sige navn og CPR nr. og/eller tjek med patienten hvilke lægemidler hun skal have på det givne tidspunkt.
Husk medicin er ikke givet før den er taget.
Patienten informeres efter behov om den udleverede medicin og patienten kan tilbydes at få en medicinliste fra SP/MDA.
Aftør Rover med WetWipe (almindeligvis gul og hvid ved isolation) og stil den tilbage i holderen i medicinrummet.
Log af PC før medicinrummet forlades.
Udfør korrekt håndhygiejne efter afslutning af ren opgave.
Afdelingsledelsen er overordnet ansvarlig for indholdet i denne vejledning. De lægemidler, der indgår i afdelingens standardpakker (præmedicin, lille - og stor smertepakke) er indeholdt i social- og sundhedsassistentens kompetenceområde.
Afdelingssygeplejersken er ansvarlig for implementering af denne vejledning.
Afdelingssygeplejerskerne er ansvarlige for, at de nødvendige medicineringskompetencer i form af teoretisk uddannelse og praktisk oplæring finder sted, og at der sker en evaluering af kompetencerne ved den årlige MUS (medarbejderudviklingssamtale).
Social- og sundhedsassistenten er ansvarlig for at kende denne vejledning og at de beskrevne processer efterleves.
Lægemiddelordination Se lokal tilføjelse
Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler Se lokal tilføjelse
Lægemiddelbivirkninger - indberetning af