Medicineringsprocessen, kompetence for social- og sundhedsassistent på Gynækologisk Sengeafsnit

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Formålet med denne lokale vejledning er at beskrive social- og sundhedsassistentens kompetence på Gynækologisk Sengeafsnit G115 samt ansvar og opgaver i forbindelse med dispensering, administration, dokumentation af de lægemidler, der indgår i afsnittets standardsortiment.

Vejledningen beskriver, at ovenstående kompetence er gældende overfor de patientgrupper, der følger et standardiseret pleje- og behandlingsforløb.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen for denne vejledning er social- og sundhedsassistenter, ansat på Gynækologisk Sengeafsnit G115, som får delegeret retten til at dispensere og administrere medicin. Forudsætningen er, at social- og sundhedsassistenten opfylder de nødvendige kompetencer (se nedenfor).

Samtidig beskriver vejledningen, at det er lægemidler, der indgår i afsnittets standardsortiment og standardplaner, som social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere. Vejledningen beskriver endvidere de handlinger i medicineringsprocessen som social- og sundhedsassistenten ikke må varetage eller må varetage i begrænset omfang.

Se mere i den Regionale vejledning Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler

 Kompetencer 

Social- og sundhedsassistentens selvstændige varetagelse af medicineringsprocessen

Administrationsansvar i MDA

Social- og sundhedsassistenten er medansvarlig for, at patienterne tildeles det korrekte administrationsansvar (1 - 2 - 3 - 4) under indlæggelsen.

1. Standardsortiment

Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere de lægemidler, der indgår i afsnittets standardsortiment samt de lægemidler, der indgår i afsnittets standardpakker.

2. Standardpakker

Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere de lægeordinerede standardpakker, som fremgår af SP/MDA.

3. Patientens vanlige medicin

Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere patientens vanlige ordinerede medicin.

Følgende punkter skal overvejes inden hver administration:

Infusionsvæsker

Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere infusionsvæsker uden tilsætning af lægemidler til patienter, der følger et standardiseret pleje- og behandlingsforløb.

Intramuskulær medicin

Social- og sundhedsassistenten må dispensere og administrere intramuskulær medicin, indenfor standardsortimentet, hvis der er opnået kompetencer samt færdigheder i dette.

Patientkategorier

Social- og sundhedsassistenten har ikke kompetence til at:

Social- og sundhedsassistenten har begrænset kompetence til at:

Ovenstående bør altid udføres efter samråd med en sygeplejerske.

Tilbage til top


Definitioner

 Medicineringsprocessen

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Følgende processer følges ved dispensering og administration af medicin:

Klargøring

Læse indikation for lægemiddelbehandling i SP/Patientjournal.

Udføre korrekt håndhygiejne før en ren opgave.

Sikre korrekt adfærd i medicinrummet (stillezone).

Log på PC samt Rover.

Reflektion før dispensering af lægemidler

Medicinbæger

Medicinbægeret påsættes label med patientdata.

Lægemidlet scannes, efter at det er taget ned fra hylden.

Medicin ophældes ved brug af non touch metode (tabletter hældes fra låget til medicinbægeret).

Ved ophældning af medicin til flere patienter i en vagt, skal der påsættes låg.

Medicinbægre kan smides ud i sort affaldspose i skyllerummet eller den påsatte label med ID data kan fjernes, og medicinbægeret kan smides i skraldeposen på stuen. Se Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler

Administration

Patientens identitet samt medicinering dokumenteres ved brug af Rover (scanning af patientens identifikationsarmbånd).

Tjek at ID på medicinbægeret stemmer overens med patienten. Inddrag patienten ved at bede patienten sige navn og CPR nr. og/eller tjek med patienten hvilke lægemidler hun skal have på det givne tidspunkt.

Husk medicin er ikke givet før den er taget.

Patientinformation

Patienten informeres efter behov om den udleverede medicin og patienten kan tilbydes at få en medicinliste fra SP/MDA.

Afslutning af medicineringsprocessen

Aftør Rover med WetWipe (almindeligvis gul og hvid ved isolation) og stil den tilbage i holderen i medicinrummet.

Log af PC før medicinrummet forlades.

Udfør korrekt håndhygiejne efter afslutning af ren opgave.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen er overordnet ansvarlig for indholdet i denne vejledning. De lægemidler, der indgår i afdelingens standardpakker (præmedicin, lille - og stor smertepakke) er indeholdt i social- og sundhedsassistentens kompetenceområde.

Afdelingssygeplejersken er ansvarlig for implementering af denne vejledning.

Afdelingssygeplejerskerne er ansvarlige for, at de nødvendige medicineringskompetencer i form af teoretisk uddannelse og praktisk oplæring finder sted, og at der sker en evaluering af kompetencerne ved den årlige MUS (medarbejderudviklingssamtale).

Social- og sundhedsassistenten er ansvarlig for at kende denne vejledning og at de beskrevne processer efterleves.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Lægemiddelordination Se lokal tilføjelse

Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler Se lokal tilføjelse

Lægemiddelbivirkninger - indberetning af

 

Tilbage til top


Bilag

 Tilbage til top