Key performance indicators: KPI.
Der benchmarkes løbende med andre fertilitetsklinikker.
Ledelsen evaluerer årligt kvalitetssikringssystemet, Se p-drev: Laboratoriet/kvalitetssikring og oplæring/Intern Audit/årstal
Kvalitetssikrings systemets ydeevne måles i
1) Der stræbes mod at antallet af utilsigtede hændelser og afvigelser er minimalt. Vævscenteret har et internt system for håndtering af utilsigtede hændelser (se SOP for UTH) og der er mellem 0-3 utilsigtede hændelser om året. Se i øvrigt VIP for UTH
2) Klinikkens ART resultater følges løbende som led i kvalitetssikringen og der er til stadighed fokus på at forbedre behandlingerne.
Følgende KPIer følges løbende (opgøres hver måned): Fertilisationsrate (65%, 55%); delingsrate (95%, 85%), raten af brugbare blastocyster (50%;40%), positiv hCG rate (55%, 45%) implantationsrate (45%,35%) følges løbende. Data præsenteres for klinikkens personale løbende.
KPI rapporter trækkes hver 3. måned; og gemmes på p-drev: Laboratoriet/kvalitetssikring og oplæring/intern Audit/årstal/KPI.
Seriediagrammer generes løbende for KPIerne og der tages aktion hvis 3 konsekutive punkter er negativt afvigende:
1. Periodens patienter gennemgåes mht alder og tidligere behandlingsresultater. Kan faldet i resultater sandsynliggøres herved gøres ikke yderligere.
2. Der opgøres om det er generelt suboptimalt eller om det specifikt er en af behandlingstyperne, hvorved søgningen på mulige årsager kan indskrænkes.
3. Når resultater er under middel også for 'good prognosis patients' tænkes først på
Ad a) Der dannes en liste over ’utensilier i brug’ i den aktuelle periode og der tjekkes for datosammenfald med de dårlige resultater og ibrugtagning af et utensil. Utensilier, der har været i brug i en ’good performance’ periode udelukkes. I muligt omfang kontaktes andre fertilitetsklinikker for at sammenligne Batch-performance på utensilier, herunder medier, der er i brugtaget efter/ved faldet i resultater.
Er der mulige utensil-kandidater mht suboptimale resultater tages disse ud af rutinen og andre (produkter og/eller batchnumre) tages i brug.
Ad b) Det kritiske apparatur overvåges dagligt. Kritiske parametre på arbejdsstederne måles hyppigere.
Der undersøges om der er sammenfald mellem anvendt apparatur og patienter med suboptimale resultater.
Ad c) Så tjekkes at alle gør som de plejer – SOP'er gennemgås med bioanalytikerne og de øvrige grupper gøre det samme. Individuel performance gennemgås: Der undersøges om det er person sammenfald ved de mange aflyste / dårlige resultater: Her tjekkes rutinemæssigt: 1) Læge der fastsatte hCG tidspunktet, 2) Læge og bioanalytiker ved ægudtagning, 3) bioanalytiker, der tilsætter sæden 4) bioanalytiker, der denuderer på 1.dagen, 5) bioanalytiker, der denuderer til ICSI, 6) bioanalytiker, der laver ICSI. 7) læge og bioanalytiker, der transfererer.
Ad d) Rengøringspersonalet kontaktes ang rengøringsrutiner i laboratoriet/patientstuerne.
Maskinmesteren, der står for ventilationen kontaktes.
Der sammenlignes jævnligt resultater (ongoing graviditet og antal fødsler pr. påbegyndt cyklus) med flere andre fertilitetsklinikker og ved Dansk fertilitetsselskabs årsmøde kan klinikkens performance sammenlignes med landets øvrige klinikker. Klinikkens mål er at ligge på eller over landsgennemsnittet.
Der deltages løbende i kongresser/møder med fokus på at forbedre ART behandlingen – herunder også in vitrodelen af behandlingen. Inspiration herfra anvendes for at optimere vævscenterets resultater.
3) Individuel performance følges ved oplæring og løbende på diverse procedurer som led i kvalitetssikringen
Der trækkes data fra Formatex og signifikante niveauforskelle, igangsættes yderligere uddannelse/træning og især sidemands-inspiartion. Altid fokus på holdet og alles læring.
_______________________________________________________________________________
((Kommentar: Det er altid hårdt med disse perioder, som ALLE oplever. I de fleste tilfælde har ALLE på klinikken gået ALT igennem for at finde forklaring/ændringer (både i stimulationsprotokollen og labproceduren) – rengøringspersonalet krydsforhørt, maskinmesteren der står for ventilationen ringet op, batches af diverse utensiler ibrugtaget omkring droppet udskiftet etc. Altså spredt fægtning og stemning af lettere panik. Og så vender det uden at man har kunne sætte en finger på noget bestemt. Der vigtigt at holde hovedet koldt – og sørge for at INGEN i personalegruppen føler sig mistænkeliggjort, idet det blot gør perioden endnu mere ubehagelig. Ledelsesgruppen har en aftale om at beskyldninger og hentydninger om hvem, der har aben er bandlyst.))
Ledelsen er ansvarlig for det faglige indhold af instruksen, samt at den er implementeret.
Den enkelte vævscenteransvarlig og klinisk ansvarlig læge er ansvarlig for at kende og anvende instruksen.