Henvisning til Akut Team:
Læge: afklar med patient og evt. pårørende om de er interesseret i besøg af Akut Team
Læge/sygeplejerske: ring til Akut Team i patientens kommune, hør om muligheden for at de kan udføre den behandling eller pleje, som patienten har brug for. I denne samtale afklares det også, hvad vi som afdeling, skal sørge for at patienten har til rådighed derhjemme. Se kontakt til patientens hjemkommune, Akut Team:
Se Herlev og Gentofte Hospitals intranet - patient - kommuner og almen praksis - kommunekontakt
Henvisning i SP, skal indeholde:
- Beskrivelse af patientens diagnose, tilstand, problemstillingen/ henvisningsårsag samt
- Hvilke tiltag der allerede er foretaget i udredningen/behandlingen.
- Behandlings- eller udredningsplan for patienten, herunder beskrivelse af ordinerede opgaver og instruktioner, hvor det er relevant.
- Kontaktoplysninger (navn og telefonnummer) til den behandlingsansvarlige læge/hospitalsafsnit.
- Kontaktoplysninger på patientens nærmeste pårørende, såfremt disse er tilgængelige.
- Forventningen til varigheden af forløbet hos den kommunale akutfunktion.
- Oplysninger om borgerens samtykke til, at der videregives oplysninger om borgeren til akutfunktionen.
- Ved IV medicin, skal der vedhæftes blandevejledning, hentes på IV-Vejledninger
Ordination:
- Al medicin skal være ordineret i både SP og FMK, husk at lave slutdato, hvis muligt. FMK skal være afstemt.
Afslutning af forløb hos Akut Team:
- For hver patient aftales det, hvornår et forløb forventes afsluttet, herunder information til den enkelte patient.
- Afslutningen af et forløb skal ske efter en konkret vurdering foretaget i et samarbejde mellem den behandlingsansvarlige læge og den kommunale akutfunktion.
- Når forløbet i akutfunktionen er afsluttet, skal dette dokumenteres i akutfunktionen såvel som på hospitalet. Akutfunktionen sender et afslutningsnotat (XDIS22) til den behandlingsansvarlige afdeling. Hospitalet sender en epikrise til patientens praktiserende læge. Afslutningsnotat XDIS22 kan tilgåes i Meddelelsesstatus eller under Korrespondancer eller via Vis journal under Epikrise/notat til prak. læge.
Oprettelse af henvisning i SP:
- I best./ord. vælges fanen Ambulante best/ord.
- Fremsøg best./ord. Henvisning til kommunal forebyggelse,
- Tryk på 'Type' og vælg XREF22, Henvisning til kommunens akutfunktion
- Udfyld Til lok./beh.sted (patientens kommune, udfyld med KOM og derefter kommunens 3 cifret kode. Kommunekode findes via dette link
- Udfyld desuden henvisningsdiagnose og kommentarer. Brug gerne Smart Text: .efekhenvisningtilkommunen, husk at skrive kontaktoplysninger til vores afdeling kl. 8-15 (Klinik 5: 3868-9191), i vagten tlf. 3868-3868.
- Udfyld evt. mangler og sæt Status: lukket. Afslut med Accepter. Henvisningen er nu sendt.
Tilbage til top