At sikre korrekt rengøring og desinfektion af sengestue, toilet/baderum, operationsstue, undersøgelses- og behandlingsrum ved isolation, så risikoen for smittespredning forebygges.
Klinisk personale og servicepersonale på Herlev og Gentofte Hospital
Vejledningen beskriver hvordan rengøring og desinfektion skal foregå ved patienter i isolation:
Desinfektion: Proces, der er i stand til at dræbe patogene mikroorganismer i et sådant omfang, at det desinficerede kan benyttes uden risiko for infektion.
Door caddy: Stor pose med lommer med plads til værnemidler og desinfektionsklude der kan hænge på døren med sugekopper. eller kroge. Hvis den hænger på ydersiden af døren skal den indeholde værnemidler og desinfektionsklude. Door caddy kan hænge på indersiden af døren til isolationsstuen/rummet så skal den kun indeholde overtrækskitler
Inventar: Fast eller flytbart, som fx seng, sengebord, stol, leje, lampe.
Isolationsvogn: Bord/vogn indeholdende overtrækskitler, handsker, masker, håndsprit, vejledninger. Isolationsvogn er normalt placeret udenfor isolationsstuen.
Kontaktpunkter: Dørhåndtag, sengebord, klokkesnor, sengehest, sengegavle, vandhane, knap til toiletskyl, fjernbetjening, telefon, tastatur og andre punkter som personalet og patienten har kontakt med.
Klorholdigt desinfektionsmiddel: Desinfektionsmiddel til overfladedesinfektion med 1000 ppm (parts per million) aktivt klor. Klorholdigt desinfektionsmiddel kan fremstilles som opløsning eller der kan anvendes fordoserede engangsklude.
Rengøring: Proces, der fjerner støv, evt. pletter, affald, løst snavs og mikroorganismer for dermed at forhindre en opformering.
Særligt udstyr: Infusomat, afdelingspecifikt udstyr (defineres nærmere i afdelingerne), isolationsvogn.
Udstyr: Instrument, apparat, utensilie eller hjælpemiddel som anvendes ved pleje, behandling eller diagnostik.