Kontrol og rengøring af apparatur i SA53S1

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

 

At det tekniske apparatur rengøres og kontrolleres i henhold til hygiejniske principper.

At alle ansatte er vidende om, hvorledes rengøring af apparatur foretages

 

Tilbage til top

 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Sygeplejersker og læger i ambulatoriet

 

Tilbage til top

 

Definitioner

 

Fremgangsmåde

Dokumentationen af rengøringen skal foregå i mappen ”mappe til observation af rengøring af udstyr” der forefindes på sygeplejerske kontoret på SA53S1

 

EKG-apparat

Rengøres med efter hvert brug med Wetwipe vådservietter.

Hvis apparatet har været brugt på en isolationsstue, desinficeres der med Actichlor Plus® efter gældende hygiejniske retningslinjer

Rengøres af apparaturansvarlige 4 gange årligt (februar, maj, august, november)

 

Defibrillator

Rengøres efter Instruks fra hjertestophåndbogen

Hvis apparatet har været brugt på en isolationsstue, desinficeres den med Actichlor Plus® efter gældende hygiejniske retningslinjer.

Kontrol af indhold + teststrimmel kontrolleres og dokumenteres efter seperat instruks

 

Monitoreringsudstyr

R-test, ledninger og døgnblodtryksapperatur

Rengøres efter brug med Wetwipe gul vådservietter, efter brug.

Udstyret må ikke påsættes en isoleret patient.

 

Blodtryksapparater

Ved brug skal BT-apparaterne tørres af med Wetwipe vådserviet mellem hver patient.

 

SAT–målere

Ved brug skal BT-apparaterne tørres af med Wetwipe vådserviet mellem hver patient.

Da apparatet ikke bruges særligt ofte, rengøres det også 4 gange årligt (februar, maj, august, november)

 

Lejer

Der skal benyttes lejepapir mellem hver patient, og lejet rengøres ved behov mellem hver patient

Rengøring 4 gange årligt (februar, maj, august, november)

 

Ekkoapparat

Aftørres dagligt af lægen, der har benyttet apparatet med gul Wetwipe klud, ultralydsproben aftørres mellem hver patient. Hvis apparatet har været brugt på en isolationsstue, rengøres der med Actichlor Plus® efter gældende hygiejniske retningslinjer.

Anden rengøring bør udføres i følge serviceaftale

Rengøres 4 gange årligt (februar, maj, august, november)

 

Arbejds-ekg udstyr

Apparatet må ikke benyttes til isolationspatienter

Ekg-ledninger, blodtryksmanchet og cykel aftørres med Gul Wetvipe klude efter brug mellem hver patient.

Ekstra rengøring af PC bordet gøres 4 gange årligt (februar, maj, august, november)

 

Generelt

Apparaturet tjekkes for teknisk kontrol på gul/rød mærkat påklistret det enkelte apparat.

Hvis denne kontrol er overskredet, må apparaturet ikke benyttes, men skal kontrolleres af medicoteknisk afdeling.

Ved fejl på apparatur udfyldes en fejlmeldingsseddel, som sendes til medicoteknisk afdeling.

Diverse små apparaturer (Døgn-BT; R-tester; Holter; BT-apparat; SAT) sendes til kontrol i medicoteknisk afdeling én gang årligt.

 

Tilbage til top

 

 

Bilag