Vejledningen har til formål at beskrive indsatsen på Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme i forbindelse med akut opståede tale, sproglige og kommunikative vanskeligheder, ofte som følge af stroke.
Afasi: Forstyrrelse af sproget forårsaget af erhvervet hjerneskade, som regel i venstre hjernehalvdel. Afasi kan ramme sprogets struktur (lyd, betydning, grammatik) i tale, forståelse, læsning og stavning/skrivning.
Afasi er nedsat evne til at forstå og producere talt og skrevet sprog (tale, forstå, læse og skrive). De fire sproglige modaliteter kan være ramt i forskellig grad. Afasi kan klassificeres som flydende afasi (påvirket sprogforståelse, normal talehastighed, men med uforståelig tale) eller ikke-flydende afasi (ordmobiliseringsbesvær, nedsat taletempo, opbrudt tale). Global afasi er en betegnelse for svær afasi, hvor alle fire sproglige modaliteter er svært ramt.
Dysartri: Talemotorisk forstyrrelse forårsaget af skade på én eller flere af de nerver, der kontrollerer muskulaturen i taleorganerne. Art og sværhedsgrad varierer.
Taleorganerne, læbe, tunge, kæbe, gane og/eller stemmelæber fungerer ikke normalt. Skadens placering er bestemmende for, hvordan dysartrien ytrer sig.
Verbal apraksi: Forstyrrelse af evnen til at udføre viljestyrede artikulatoriske bevægelser og sekvenser.
Kognitive kommunikationsvanskeligheder: Kognitive kommunikationsvanskeligheder er en bred betegnelse for kommunikative udfald, som ikke skyldes specifikke sproglige vanskeligheder (afasi). Der kan forekomme vanskeligheder med at planlægge og strukturere samtale, holde fokus på emnet, problemer med at igangsætte tale, initiere samtale, øget eller nedsat talemængde samt pragmatiske vanskeligheder.
Den logopædiske indsats er målrettet patienter med kommunikative forstyrrelser i form af:
Patienten henvises ved at lægen sender en best.ord på ”Logopædisk tale-/sprogvurdering”. Af henvisningen skal fremgå formålet med undersøgelsen. Ved tvivl om, hvorvidt det er relevant at henvise, konfereres med logopæden.
Logopæden tilser patienten enten på sengestuen eller ved at give patienten en tid til logopædisk undersøgelse med mulighed for, at de pårørende kan være til stede.
Logopædens indsats består i at:
Logopæden dokumenterer undersøgelsesresultat og aftalte interventioner i patientens journal.
Logopæden deltager ved tavlemøder og er til stede på afdelingen alle hverdage.
Logopæden beskriver patientens tale-, sproglige-, kommunikative funktionsnedsættelse i patientens journal. Her noteres også eventuelle gode råd til samtale og kommunikation med patienten. Logopæden sætter gode råd til samtalen op på patienttavlen, hvor det er relevant. Logopæden vurderer, om der er behov for yderligere tiltag for at tydeliggøre patientens behov for støtte til samtalen.
Hvor der er behov for at benytte samtalestøtte udleveres en ”Støt Samtalen” samtalebog, hvor personale og pårørende kan skrive stikord til samtalen eller på anden vis visualisere kommunikationen. Logopæden introducerer samtalestøttemetoden for pårørende og hjælper gerne personale med vejledning og sparring i brug heraf.
Logopæden kan tilbyde individuel træning under indlæggelsen på afdelingen til patienter, hvor logopæden vurderer det relevant.
Logopæden varetager løbende undervisningsseancer for personalet i forhold til tale- og sprogforstyrrelser. Logopæden er ansvarlig for implementering af SCA (Supported Conversation for Adults with Aphasia) på afdelingen, SCA er en metode til samtalestøtte til mennesker med afasi og andre kommunikative vanskeligheder.
Ved udskrivelse skriver logopæden et notat i genoptræningsplanen (GOP) under "Helbredsrelateret funktionsevne på udskrivningstidspunktet” og ”Patientens genoptræningsbehov og potentiale”. Patienten informeres om, at denne vil blive kontaktet af logopæd/ kommune mhp. det videre forløb.
Personalet på afdelingen har ansvar for at henvise patienter med påvirket kommunikation, tale og/eller sprog til logopædisk vurdering og evt. indsats i kommunalt regi. De tale-sproglige deficit beskrives så præcist som muligt i patientens journal. Der gives besked til sekretær, om at indsætte standardnotat i GOP. Patienten informeres om henvisning til logopæd og der udfyldes evt. samtidig relevant henvendelsesskema til kommune eller Kommunikationscenter afhængig af hvilken kommune patienten bor i.
Logopæden har ansvar for at udrede alle akutte patienter med tale- og sprogforstyrrelser, og iværksætte træning hvor det skønnes muligt og relevant.
Logopæden er ansvarlig for: