Udpakning af sterile utensilier

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle medarbejdere, der indgår i håndtering og udpakning af sterile utensilier til operationsstuen

Tilbage til top

Definitioner

Ved sterile utensilier forstås materialer, som har været igennem en sterilisationsproces, hvor levende mikroorgansimer er uskadeliggjort.

Utensilier kan være fabriksfremstillede, eller pakkede og steriliserede i Sterilcentralen

Den sterile assistent er operationssygeplejerske eller læge, der assiterer kirurgen 

Den usterile assistent er operationssygeplejerske, der er "på gulvet" og hjælper bl.a. med udpakningsprocessen 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Generelt

Udpakning af sterile utensilier foregår altid på operationsstuen med stille og rolige bevægelser for at holde kimtallet indenfor anbefaldede grænser

Alle teammedlemmer på operationsstuen, der har observeret / har mistanke om at steriliten er brudt, skal gøre opmærksom herpå. De usterile utensilier skal skiftes ud.

Instrumentbakker/instrumenter medbragt på operationstuen men ikke åbnet placeres i rent område således at

  • udstyret ikke udsættes for stænk og sprøjt
  • Udstyret beskyttes mod kontanminering ved trafik og færdsel på operationsstuen

Ekstra sterile utensilier / instrumenter, der medbringes til evt. brug under operationen, skal opbevares i en lukket SUC kasse, placeret på rullebord eller i lukket gennemstiksskab (Bedøvelse og Operation 2)

Transport af sterile instrumenter udenfor operationsgangen skal altid opbevares i lukket kasse på et rullebord.

Udpakning af sterile utensilier

  • Hvis der er en anvisning på pakken, om hvordan pakken åbnes, følges ansvisningen altid
  • Ved åbning af utensilier pakket i "poselignende pakker" skal hjørnerne frigøres først.
    • Dette for at undgå at den sterile utensilie kommer til at røre hjørnerne, som er usterile, når utenstilen løftes ud af posen 
  • Hjørner af den åbnede pakke må aldrig "svirpe" tilbage. Sker dette vil pakken blive betragtet som usteril
  • Det kontrolleres om posen/papirer et intakt, og at datoen ikke overskrider udløbsdatoen
  • Autoklavetapen kontrolleres, farveskiftet fra lys til mørk på autoklavetapen indikerer at bakken har være igennem en sterilisationsproces
  • Autoklavetapen brydes forsigtigt
    • Den sterile assistent løfter bakken mens
    • Den usterile assistent kontrollerer sterisheeten for evt. huller
    • Er der huller, sættes bakken tilbage på papireet - handsker og evt. kittel skiftes
    • Hullet markeres med en tegnet ring mhp information til sterilcentralens personale
      • Instrumenter pakkes ind igen og sendes tilbage med de urene instrumenter

Optælling af sterile utensilier

Den sterile assistent og den usterile assistent har ansvaret for tælling af de obligatoriske sterile utensilier og dokumenter dette på tavlerne - og i SP

Efter udpakning

Når udpakningen er foretaget, skal den sterile assistent hele tiden have fokus på at sterilitet på de sterile utenstilier og området omkring disse ikke brydes. Den strerile assisstent vender altid front mod bagbord og assistancebord idet ryggen betragtes som usterilt område.

Udpakkede instrumenter skal være tildækket under transport og lejring af patienten ind på operationsstuen.

Ved aflysning af operation, kan udpakkede instrumenter anvendes til næste operation indenfor max 6 timer, forudsat at stuen i den mellemliggende periode er uden aktivitet, står urørt og tom. Instrumenterne skal være overdækket af steril støvfri barriere (sterilt afdækningsstykke). Ventilationen skal overvåges og være i modus drift.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag