Tælling og kontrol af instrumenter, servietter og andet anvendt materiale i forbindelse med kirurgiske og invasive indgreb på Bedøvelse og Operation 1 & 2, Herlev matriklen

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

Henvender sig til sundhedsfagligt personale med ansvar for optælling og kontrol af instrumenter, servietter og andet anvendt materialer i forbindelse med kirurgiske og invasive indgreb.

Vejledningen beskriver optælling og kontrol af servietter, tamponer, instrumenter, nåle, knivsblade, kanyler og bændler præ-, per- og postoperativt.

Tilbage til top


Definitioner

Sundhedsfagligt personale: Operationssygeplejersker, so-su assistenter og operationstekniker.

Invasiv indgreb: Indgreb med penetration af hud eller naturlige legemsåbninger; omfatter både kirurgiske og ikke kirurgiske invasive indgreb

Materiale: Servietter, tamponer, instrumenter, nåle, knivsblade, kanyler og bændler

Assisterende operationspersonale: Den sterilt omklædte operationspersonale, som assisterer operatøren og er ansvarlig for instrumentering.

Usteril assistent: Den operationspersonale, der varetager gulvfunktionen under indgrebet.

SP: Sundhedsplatform

Bakkeseddel: De medfølgende sedler fra Sterilcentralen hvor alle instrumenter i bakken står anført.

Løstpakkede instrumenter: Instrumenter, som ikke er anført på bakkesedlerne, men er pakket særskilt.

Needle Counter: Steril pakket emballage til optælling af nåle og andre skarpe genstande.

Kontrolmærke: to identiske mærker på servietpakker, der er påført et unikt nummer for den individuelle pakke

Closed loop (tjek-svar): Struktureret kommunikation mellem personer i et team.

Closed loop skal sikre, at en given besked modtages og opfattes korrekt, samt at afsender løbende ved, hvornår beskeden er udført. Dette betyder at en besked i teamsamarbejdet altid skal adresseres direkte til en modtager og ikke ”ud i rummet”. Den person, der modtager beskeden, skal gentage beskeden og bekræfte, at beskeden er opfattet og forstået.

 

Tilbage til top


 

Fremgangsmåde

Kontroltælling af servietter/tamponer

  • Til operationer bruges der kun materialer af røntgenfast karakter. Afvigelser fra dette må kun ske på kirurgerens anmodning og med ham som ansvarlig
  • Der anvendes "closed loop” kommunikation i kontroltælling af servietter/duge/tamponer

Tælling ved udpakning af servietter/duge / tamponer før og under kirurgiske og andre invasive indgreb

  • Den assisterende operationspersonale og den usterile assistent kontrollerer, at antal servietter/tamponer stemmer med antal angivet på kontrolmærkerne på emballagen
  • Tællingen foregår højlydt ved at den assisterende operationspersonale adskiller hver serviet/tampon
  • Under optællingen kontrolleres hver serviet/dug/tampon for røntgentråd
  • Den usterile assistent får det ene kontrolmærke som hænges på stativ med servietkroge (ved mindre indgreb kan kontrolmærket gemmes i en kapsel) og den assisterende operationspersonale beholder det andet under hele indgrebet
  • Den usterile assistent registrerer alle udpakket servietpakker på "serviettavlen" / whiteboardet

Tælling peroperativt

  • Brugte servietter/duge/tamponer og servietter, der falder på gulvet lægges ovenpå en plasticpose på et bord, i et usterilt fad eller ligende udfoldet med røntgentråden synligt

Udtælling:

  • Ved brug af servietter/tamponer over 5 stk., tælles 5 servietter af gangen ”en, to, tre, fire, fem” af den assisterende operationspersonale og den usterile assistent. Herefter holdes de op en ad gangen af gulvpersonen og tælles igen: ”en, to, tre, fire, fem” sammen med den assisterende operationspersonale – de optalte fem servietter/tamponer lægges i en gennemsigtig plastpose som lukkes og hænges op på servietstativet, hvorefter det tilhørende kontrolmærke påklistres
  • Ved udtælling af dug lægges denne enkeltvis på tællebordet, således at røntgentråden kan identificeres, hvorefter den holdes op og tælles igen: ”én dug” - og denne lægges enkeltvis i en klar plastpose og hænges op på servietstativet og det tilhørende kontrolmærke påklistres

  • Kontrolmærkerne skal være synlige for den assisterende operationspersonale, således at optællingen overskueliggøres under og efter indgrebet
  • De borttalte servietter/duge/tamponer skal indgå i kontroltællingen

Borttælling:

  • For at fastholde overblikket og øge patientsikkerheden ved større operative indgreb, kan det være hensigtsmæssigt at foretage en "borttælling" af eksempelvis servietter.
  • Borttællingen foretages ved, at servietterne udtælles, som ovenfor beskrevet
  • Den assisterende operationspersonale giver et kontrolmærke ud til den usterile assistent, der finder det identiske kontrolmærke
  • De to identiske kontrolmærker påklistres posen med de borttalte servietter
  • Posen med de borttalte servietter og to identiske kontrolmærker, kommes i en gennemsigtig pose, der adskiller sig fra de øvrige affaldsposer på stuen
  • Posen forbliver på operationsstuen indtil det pågældende indgreb er slut 
  • De borttalte servietter/duge/tamponer skal kun indgå i yderligere tælling, hvis der er uoverensstemmelse med sluttælling

Tælling før lukning af operationssåret

- Første gang inden operatøren/kirurgeren påbegynder lukning af hulrum/ facsie

- Anden gang inden huden lukkes

  • Den assisterende operationspersonale giver besked til den usterile assistent om at servietter/tamponer nu skal tælles
  • Den usterile assistent tæller sine kontrolmærker og meddeler, hvor mange kontrolmærker hun har samt hvor mange servietter/duge/tamponer hun er i besiddelse af. Antallet sammenholdes med serviettavlen
  • Den assisterende operationspersonale fortsætter herefter en fortløbende tælling af de servietter der befinder sig på de sterile borde og differencen mellem dette tal og kontrolmærkerne meddeles kirurgen (f.eks 2 servietter på lejet)
  • Operatøren tæller antal servietter på lejet og melder tilbage (der er 2 servietter på lejet) (samme procedure for tælling af duge og tamponer)
  • Den assisterende operationspersonale oplyser operatøren om, at antal servietter stemmer

Tælling efter lukning af huden eller afslutning af indgrebet.

  • Før patienten forlader stuen tæller den assisterende operationspersonale igen
  • Servietter /duge / tamponer og kontrolmærker kan derefter kasseres

Kontroltælling af instrumenter

Tælling før kirurgiske og andre invasive indgreb

  • Alle instrumenter på bakken optælles af den assisterende operationspersonale for at sikre at antallet stemmer med medfølgende bakkeseddel og sikre at instrumenterne er intakte
  • Den usterile sygeplejerske scanner emballage mærkaterne fra instrumentbakkerne i T-doc som dokumentation for udpakning og sterilitet (Denne procedure afventer, da T-doc er endnu ikke en del af SP)
  • Samme procedure (når T-doc bliver en del af SP) gøres for løst pakkede instrumenter. (Løstpakkede emballage gemmes, og de løst pakkede instrumenter sendes retur heri til Sterilcentralen)

Tælling før lukning af operationssår eller afslutning af invasive indgreb

  • Alle instrumenter tælles før og efter lukning af hulrum/fascie

  • Ekstra udpakkede instrumenter, som er noteret på "serviettavlen" /Whiteboard, læses op af den usterile assistent og / eller afstemmes med gemt emballage, hvorefter de tælles sammen med den assisterende operationspersonale

Tælling, efter indgrebets afslutning

  • Alle instrumenter på bakken optælles, så det sikres at instrumenter og bakkeseddel stemmer overens og at instrumenter er intakte
  • Hvis der er bemærkninger/beskeder til SUC skrives dette på kuffertmærke med vandfast tusch, som herefter sendes med bakken tilbage til Sterilcentralen (Husk desuden at skrive dato, operationsstue og assisterende operationspersonales initialer)

Kontroltælling af nåle, knivsblade, kanyler og bændler

  • Alle nåle, knivsblade/knive, kanyler og bændler tælles, når pakningerne åbnes og antal registreres på "serviettavlen" /whiteboard
  • Den assisterende operationspersonale kontrollerer, at alle knivsblade, kanyler og nåle er intakte ved udleveringen
  • Den usterile assistent kontrollerer at emballagen til knivsbladet ikke er brudt, ved at åbne emballagen helt og holde den op i luften mod lyset
  • Den assisterende operationspersonale gemmer suturpakningerne
  • Efter brug opbevares nåle, kanyler og knivsblade i Needle Counter på magnetpladen
  • Den assisterende operationspersonale tæller løbende de udleverende nåle under indgrebet, således at nålene stemmer overens med suturemballagen

Afløsning af assisterende sygeplejerske eller usteril assistent under indgrebsforløbet

  • Ved afløsning dokumenteres i SP hvem der overtager funktionen som assisterende operationspersonale eller usteril assistent
  • Ved afløsning af assisterende operationspersonale foretages en kontroltælling af alle synlige servietter, nåle og ekstra udpakkede instrumenter. Dette gøres mellem den tilkomne og afgående assisterende operationspersonale 
  • Det dokumenteres under "Overlevering" i SP

Hvis flere operatører og afdelinger deltager under indgrebsforløbet

  • Skal der altid laves timeout, når der skiftes operatør mhp optælling mv.
  • Ved afløsning dokumenteres endvidere, hvem der overtager operatørrollen

Uoverensstemmelse ved kontroltælling.

  • Er der uoverensstemmelse ved kontroltællingerne, der mangler f. eks. en serviet, tampon, instrument, nål, knivsblad eller andet, meddeles dette straks operatøren
  • Ved manglende serviet, som ikke kan findes ved gennemlysning (C-bue) og mistanken om, at servietten er intraabdominalt, skal radiologisk afdeling tilkaldes mhp røntgenoptagelse på operationsstuen
  • Såfremt den assisterende operationspersonale fastholder, at der mangler en serviet, overvejes det at (gen)åbne feltet
  • Det er kirurgen, der afslutter operation og lukker operationsfeltet, som er ansvarlig for, at der lægges en plan for eftersøgning af evt. manglende materiale, samt at planen bliver udført
  • Uoverensstemmelsen samt handling dokumenteres i SP

Risikoprocedurer

  • Der må ikke klippes i servietter og lignende materiale
  • Tamponer og bændler på assistencebordet skal altid være monteret på instrumenter
  • Øvrige tamponer og bændler skal opbevares på bagbordet
  • Der må ikke opbevares utensilier uden røntgentråd på hverken assistance- eller bagbord, mens indgrebet er i gang og feltet er åbent
  • Ved udpakning af servietter eller andet materiale der ikke er intakte, afleveres de til den usterile assistent og lægges til side til indgrebet er slut
  • Der må ikke fjernes affaldssække/spande eller linned fra operationsstuen før operationen er afsluttet og patienten er kørt ud af stuen

Dokumentation

  • Dokumentation af optælling af servietter, Nåle/skarpe genstande og instrumenter foretages både ved udpakning, ved lukning og efter afslutning af indgrebet i sektionen optælling i SP (peroperativ dokumentation)
  • Der signeres ved at klikke på de personer, der foretager optællingen

Tilbage til top

 

 

Ansvar og organisering

Det er operationsteamets ansvar at kende til og anvende denne instruks.

Det er Områdeledelsen i Bedøvelse og Operation 1, samt de ansvarlige kirurgiske overlæger tilknyttet Bedøvelse og Operation 1, der har ansvaret for at denne instruks implementeres.

Tilbage til top

 

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

 

Akkrediteringsstandarder

 

 

Bilag