Anæstesiapparat med cirkelsystem og Sevofluran fordamper påmonteret, kontrolleres efter gældende vejledning Dräger, Primus, dagligt tjek, Herlev matriklen.
Anæstesiapparatet indstilles efter fuld systemtjek til:
FLOW: 100 % O2 - 15/min
Vægt: 60 kg
APL ventil: "Spontan/Manuel"
Sug , kontrolleret og påsat kort sugekateter
Iltbrille, påhængt i pose på eksternt ilt flowmeter
Engangsbæger
1. stk. færdigpakket Endotrachela tube med stilette str. 7,0
1. stk. 10 ml Cuff sprøjte
1 stk. engangsventilations maske str. 4
Toppen af anæstesiapparatet
Kontroller McGRATH kit for indhold + funktion af McGRATH videolaryngoskop
McGRATH kit Indhold
1 stk. McGRATH MAC videolaryngoskop
2 stk. McGRATH MAC engangs videolaryngoskop blad - størrelse 3 og 4
2 stk. McGRATH MAC engangs videolaryngoskop blad - X blade (vanskelig luftvejsblad)
1 stk. batterier - specielt designet til McGRATH MAC
1. stk. Cuff måler
1. stk Hax pude
1. stk. Håndsprit
Bordpladen på anæstesiapparat
1 rulle hvid silke plaster
1. stk. engangs staseslange
1. stk. PVK størrelse 1,4 G
1. stk. PVK fikseringsplaster
Skuffen under anæstesiapparatet
1 stk. temperatur kabel
5 stk. engangstemperaturfølere
1. stk. engangsvinkelventil system til voksne
1. stk. engangsventilationsmaske str 5
1 stk. Hudson maske med reservoir
1 stk. OxyPlus maske
1 stk. 5 - aflednings EKG kabel
1 stk. trykkabel
1 stk. holder til A-tryk/CVP
2 stk. værdikuverter
1. stk. 500 ml isotonisk NaCl 0,9 %
1 stk. transportabel SAT måler
1. stk øre SAT måler
1 pakke EKG elektroder
Påmonteret 3 - aflednings EKG kabel med påsat elektroder
Påmonteret Blodtryksmanchet
Påmonteret Saturationsmåler
Påmonteret NMT kabel med påsat elektroder
1. stk. Ringer Laktat/Acetat a´ 1000 ml
Infusionsposen skal være markeret med initialer, dato og klokkeslæt
Ubrugt infusionspose/infusionssæt kasseres 24 timer efter klargøring
1. stk. engangs trykpose (1000 ml)
1 stk. TIVA infusionssæt/klorhexidin swabs på toppen af Docking Station
"Docking Station" - Skal være tilsluttet strøm
Sprøjtepumpe klargjort med
Luer lock infusionssprøjte indeholdende 20 ml færdigblandet Phenylephrin (Metaoxedrin) infusionsvæske (ialt 2 mg)
Alternativt 20 ml medicinblanding indeholdende:
2 ml Phenylephrin (Metaoxedrin) tilsat 18 ml isotonisk NaCl 0,9 % Phenylephrininfusion - sectio i spinalanalgesi, Herlev matriklen
Sprøjten skal være markeret med initialer, dato og klokkeslæt
Ubrugt Phenylephrin (Metaoxedrin) infusion SKAL erstattes med nyt dispenceret medicin ved hvert vagtskifte
Infusionspumpe
Skal altid være til rådighed på operationsstuen
Når der anvendes infusionspumpe ved transport af patient til opvågningen medtages en ny retur, som placeres i "Doking station" på operationsstuen.
Anæstesi kommode
Kurv med
1 stk. isotonisk NaCl a´500 ml
4 stk. infusionsæt til B.Braun infusion pumpe ( til Syntocinon administration)
Kontroller medicimærkater er fyldt op
Nederste skuffe
Kontroller der findes 1. stk. indpakket engangs laryngoskop håndtag
Kontroller der findes 1. stk. indpakket engangs laryngoskop blad størrelse 3
Kontroller at der findes 1. stk. indpakket engangs laryngoskop blad størrelse 4
Kontrol og opfyldning efter gældende VIP - vejledning Sectio stue - Medicinskab - Indhold
Klargøring af netkurv med akutmedicin/sprøjter efter gældende VIP - vejledning Sectio stue - Medicinskab - Indhold
Sprøjterne skal være markeret med initialer, dato og klokkeslæt
Ubrugte sprøjter/kanyler skal kasseres 24 timer efter klargøring
1. stk. sterilt præpakket "Spinalsæt"
1. stk. spinalkanyle, PP 25 G – 90 mm
1. stk. spinalkanyle, PP 27 G – 90 mm med introducer
1. stk. spinalkanyle, Pencan 25 G - 120mm
1. stk. spinal introducer til 27 G spinalnål
1 flaske Klorhexidin sprit farvet 0,5 %
1 ampul 20 ml Lidokain 10 mg/ml
1 ampul Marcain spinal tung 5 mg/ml
En kasse mundbind
1 pakke Latex fri sterile handsker af hver størrelse: 6, 6½, 7, 7½, 8, 8 1/2
Indeholder utensilier/medicin til anlæggelse af spinalanæstesi Anæstesi - Blokskab - sectiostuer - Herlev matriklen.
Ansvar for opfyldning er placeret hos Service og Logistik, samt SoSu. gruppen - normalt på Dech telefon 8 - 2166
Generelt
Vomitusposer
Pose med vaskeklude
Kurv til journal - der anvendes kurv på operationsgangens WOW bord
OBS: Rengjort "Sectio" whithe board tavle (anæstesisygeplejerske ansvarsområde)
Sikre Pandaerne er tilsluttet El - stik (operationssøjle)
Sikre Pandaerne er tilsluttet det centrale ilt/atmosfæriske leveringssystem (operationssøjle)
Hver enkelt Panda klargøres og kontrolleres efter gældende VIP - vejledninger:
Herunder
Kontrol af varmelegmet fungerer
Klargøring af Neopuff systemet
Kontrol af Neopuff systemet fungerer
Kontrol af sugesystemet fungerer - Indstil sugestyrken til 100 mmHg
Kontrol og opfyldning af sugekatetre
6 stk. sugekatetre str. CH 06 (grønt)
6 stk. sugekatetre str. CH 08 (blåt)
6 stk. sugekatetre str. CH 10 (sort)
Patientmonitor x 2
Monitorerne er som standard indstillet i "Neonatal" profil
Hvert enkelt monitor skal kontrolleres og være klargjort.
Kontroller at monitorerne er tilsluttet EL - stik (operationssøjle) ved at tænde og slukke igen
På krog til venstre for monitor:
Neonatal Blodtryks -kabel
BT - machetter er placeret i Neokommodens overdel og skal først tilsluttes ved behov
På krog til højre for monitoren:
EKG kabel - På kablet er påmonteret en klemme
I klemmen hænges en uåben pakke neonatal EKG elektroder,
Åbnes først ved behov (ekstra elektroder i Neokommodes overdel)
SAT - kabel der passer til engangs SAT føler (2- delt)
1 stk. SAT engangs føler
I klemmen hænges en uåbet SAT måler (ekstra engangs føler i Neokommodes overdel)
Neonatalkommoden kontrolleres og klargøres efter gældende VIP - vejledning Neo-kommode - akutkommode på Behandling af Nyfødte, Børne- og Ungemodtagelse, Fødegang, Graviditet og Fødsel, sengeafsnit 1 og 2, Operationsgang (sectiostuer) og Opvågning
Kontrol af 2 stk. laryngoskophåndtag - placeret i Neonatal kommodens overdel - fungerer
Kontrol af korrekt størrelse laryngoskop blade - placeret i Neonatal kommodens overdel - forefindes
Kontrol af C- MAC kit efter gældende tjekliste
Anvendes til brug ved anlæggelse af navlevenkateter
Intubations skråkile
Afsnitsledelsen for Bedøvelse og Operation 1 og 4 er ansvarlig for implementering af gældende VIP vejledning.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende til og efterleve gældende VIP vejledning.
Anæstesisygeplejersken med akut funktionen 8-9001 der er ansvarlig for, i hvert vagtskifte, at sikre korrekt klargøring af sectio og neonatal anæstesi beredskab efter gældende vejledning.
Er akut sygeplejersken med 8-9001 optaget af andre opgaver, overgår ansvaret til koordinator i Bedøvelse 4, som kan uddelegere opgaven til anden anæstesisygeplejerske.
I det tidsrum koordinatorfunktionen ikke er dækket og akut sygeplejersken med 8-9001 er optaget af andre opgaver, er det dennes ansvar at uddelegerer og sikre at korrekt klargøring af sectio og neonatal anæstesi beredskab efter gældende vejledning.
I tilfælde af igangværende sectio er det koordinator og flowmasters ansvar, at vurderer om der skal etableres udvidet akut sectio og neonatal anæstesi beredskab på en anden operationsstue, samt sikre at dette er koordineret med det ansvarlige G - operationspersonale.
I det tidsrum koordinator og flowmaster funktionen ikke er dækket er det anæstesiologisk bagvagt der er ansvarlig for, at beslutte om der kan og skal etableres udvidet akut sectio og neonatal anæstesi beredskab på en anden operationsstue,
Social og Sundhedsassistent gruppen er medansvarlig for kontrol og opfyldning af anæstesikommode, blokskab, Neonatalkommode, samt rengøring og klargøring af Panda efter brug.
Kontrol og klargøring af sectiostue 75 - Neonatal beredskab.pdf