Sectio og Neonatal anæstesi beredskab - Operationsstue 75 - Klargøring af - Herlev matriklen

Indhold

Sectio anæstesi beredskab

Anæstesiapparat

  • Anæstesiapparat med cirkelsystem og Sevofluran fordamper påmonteret, kontrolleres efter gældende vejledning Dräger, Primus, dagligt tjek, Herlev matriklen.

  • Anæstesiapparatet indstilles efter fuld systemtjek til: 

    • FLOW: 100 % O2 - 15/min 

    • Vægt: 60 kg

    • APL ventil: "Spontan/Manuel"

  • Sug , kontrolleret og påsat kort sugekateter

  • Iltbrille, påhængt i pose på eksternt ilt flowmeter

Engangsbæger

  • 1. stk. færdigpakket Endotrachela tube med stilette str. 7,0

  • 1. stk. 10 ml Cuff sprøjte 

  • 1 stk. engangsventilations maske str. 4

Toppen af anæstesiapparatet

  • Kontroller McGRATH kit for indhold + funktion af McGRATH videolaryngoskop

  • McGRATH kit Indhold

    • 1 stk. McGRATH MAC videolaryngoskop

    • 2 stk. McGRATH MAC engangs videolaryngoskop blad - størrelse 3 og 4

    • 2 stk. McGRATH MAC engangs videolaryngoskop blad - X blade (vanskelig luftvejsblad)

    • 1 stk. batterier - specielt designet til McGRATH MAC

  • 1. stk. Cuff måler

  • 1. stk Hax pude

  • 1. stk. Håndsprit

Bordpladen på anæstesiapparat

  • 1 rulle hvid silke plaster

  • 1. stk. engangs staseslange

  • 1. stk. PVK størrelse 1,4 G

  • 1. stk. PVK fikseringsplaster

  • 1 stk. foroptrukket sprøjte med isotonisk NaCl 0,9 %

Skuffen under anæstesiapparatet

  • 1 stk. temperatur kabel

  • 5 stk. engangstemperaturfølere

  • 1. stk. engangsvinkelventil system til voksne

  • 1. stk. engangsventilationsmaske str 5

  • 1 stk. Hudson maske med reservoir

  • 1 stk. OxyPlus maske

  • 1 stk. 5 - aflednings EKG kabel

  • 1 stk. trykkabel

  • 1 stk. holder til A-tryk/CVP

  • 2 stk. værdikuverter

  • 1. stk. 500 ml isotonisk NaCl 0,9 %

  • 1 stk. transportabel SAT måler

  • 1. stk øre SAT måler

  • 1 pakke EKG elektroder

  •  

     

Patient monitor

  • Påmonteret 3 - aflednings EKG kabel med påsat elektroder

  • Påmonteret Blodtryksmanchet

  • Påmonteret Saturationsmåler

  • Påmonteret NMT kabel med påsat elektroder

Dropstativ

  • 1. stk. Ringer Laktat/Acetat a´ 1000 ml

    • Infusionsposen skal være markeret med initialer, dato og klokkeslæt

    • Ubrugt infusionspose/infusionssæt kasseres 24 timer efter klargøring

  • 1. stk. engangs trykpose (1000 ml)

  • 1 stk. TIVA infusionssæt/klorhexidin swabs på toppen af Docking Station

  • "Docking Station" - Skal være tilsluttet strøm

  • Sprøjtepumpe klargjort med

    • Luer lock infusionssprøjte indeholdende 20 ml færdigblandet Phenylephrin (Metaoxedrin) infusionsvæske (ialt 2 mg)

    • Sprøjten skal være markeret med initialer, dato og klokkeslæt

    • Ubrugt Phenylephrin (Metaoxedrin) infusion SKAL erstattes med nyt dispenceret medicin ved hvert vagtskifte

  • Infusionspumpe

    • Skal altid være til rådighed på operationsstuen 

    • Når der anvendes infusionspumpe ved transport af patient til opvågningen medtages en ny retur, som placeres i "Doking station" på operationsstuen.

Anæstesi kommode

  • Kurv med

    • 1 stk. isotonisk NaCl a´500 ml

    • 4 stk. infusionsæt til B.Braun infusion pumpe ( til Syntocinon administration)

  • Kontroller medicimærkater er fyldt op

  • Nederste skuffe

    • Kontroller der findes 1. stk. indpakket engangs laryngoskop håndtag

    • Kontroller der findes 1. stk. indpakket engangs laryngoskop blad størrelse 3 

    • Kontroller at der findes 1. stk. indpakket engangs laryngoskop blad størrelse 4 

Medicinskab

Rullebord klargjort med

  • 1. stk. sterilt præpakket "Spinalsæt"  

  • 1. stk. spinalkanyle, PP 25 G – 90 mm

  • 1. stk. spinalkanyle, PP 27 G – 90 mm med introducer

  • 1. stk. spinalkanyle, Pencan 25 G - 120mm

  • 1. stk. spinal introducer til 27 G spinalnål

  • 1 flaske Klorhexidin sprit farvet 0,5 %

  • 1 ampul 20 ml Lidokain 10 mg/ml

  • 1 ampul Marcain spinal tung 5 mg/ml

  • En kasse mundbind

  •  1 pakke Latex fri sterile handsker af hver størrelse: 6, 6½, 7, 7½, 8, 8 1/2

"Blok" skab

  • Ansvar for opfyldning er placeret hos Service og Logistik, samt SoSu. gruppen - normalt på Dech telefon 8 - 2166

Generelt

  • Vomitusposer

  • Pose med vaskeklude

  • Kurv til journal - der anvendes kurv på operationsgangens WOW bord

OBS: Rengjort "Sectio" whithe board tavle (anæstesisygeplejerske ansvarsområde)

 

Neonatal anæstesi beredskab

Panda x 2

Herunder 

  • Kontrol af varmelegmet fungerer 

  • Klargøring af Neopuff systemet  

  • Kontrol af Neopuff systemet fungerer 

  • Kontrol af sugesystemet fungerer - Indstil sugestyrken til 100 mmHg

  • Kontrol og opfyldning af sugekatetre

    • 6 stk. sugekatetre str. CH 06 (grønt)

    • 6 stk. sugekatetre str. CH 08 (blåt)

    • 6 stk. sugekatetre str. CH 10 (sort)

  • Kontrol af der forefindes selvudfoldende engangventilationspose str. Neonatal ( er placeret bag på Pandaen)

OBS

  • Efter brug af Neopuff systemet og evt sugesystemet klargøres Pandaen med nyt Neopuff og sugesystem (social og sundheds assistent i dag/aften vagt)
  • Det nye sæt skal altid tjekkes af anæstesisygeplejerske efter gældende vejledning 

     

Patientmonitor x 2

M​​onitorerne er som standard indstillet i "Neonatal" profil

Hvert enkelt monitor skal kontrolleres og være klargjort.

  • Kontroller at monitorerne er tilsluttet EL - stik (operationssøjle) ved at tænde og slukke igen

  • På krog til venstre for monitor:

    • Neonatal Blodtryks -kabel

    • BT - machetter er placeret i Neokommodens overdel og skal først tilsluttes ved behov

  • På krog til højre for monitoren:

    • EKG kabel - På kablet er påmonteret en klemme

      • I klemmen hænges en uåben pakke neonatal EKG elektroder,

      • Åbnes først ved behov (ekstra elektroder i Neokommodes overdel)

    • SAT - kabel der passer til engangs SAT føler (2- delt) 

      • 1 stk. SAT engangs føler

      • I klemmen hænges en uåbet SAT måler (ekstra engangs føler i Neokommodes overdel)

Neonatal kommode

Ekstra stålbord

  • Anvendes til brug ved anlæggelse af navlevenkateter

Intubations skråkile

  • Kontrol af intubationskilen står i udpakningsrum mellem operationsstue 73 og 75 

Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen for Bedøvelse og Operation 1 og 4 er ansvarlig for implementering af gældende VIP vejledning.

Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende til og efterleve gældende VIP vejledning. 

Anæstesisygeplejersken med akut funktionen 8-9001 der er ansvarlig for, i hvert vagtskifte, at sikre korrekt klargøring af sectio og neonatal anæstesi beredskab efter gældende vejledning.

Er akut sygeplejersken med 8-9001 optaget af andre opgaver, overgår ansvaret til koordinator i Bedøvelse 4, som kan uddelegere opgaven til anden anæstesisygeplejerske.

I det tidsrum koordinatorfunktionen ikke er dækket og akut sygeplejersken med 8-9001 er optaget af andre opgaver, er det dennes ansvar at uddelegerer og sikre at korrekt klargøring af sectio og neonatal anæstesi beredskab efter gældende vejledning.

I tilfælde af igangværende sectio er det koordinator og flowmasters  ansvar, at vurderer om der skal etableres udvidet akut sectio og neonatal anæstesi beredskab på en anden operationsstue, samt sikre at dette er koordineret med det ansvarlige G - operationspersonale.

I det tidsrum koordinator og flowmaster funktionen ikke er dækket er det anæstesiologisk bagvagt der er ansvarlig for, at beslutte om der kan og skal etableres udvidet akut sectio og neonatal anæstesi beredskab på en anden operationsstue,

Social og Sundhedsassistent gruppen er medansvarlig for kontrol og opfyldning af anæstesikommode, blokskab, Neonatalkommode, samt rengøring og klargøring af Panda efter brug. 

Bilag

Kontrol og klargøring af sectiostue 75 - Neonatal beredskab.pdf

Kontrol og klargøring sectiostue 75 - sectio beredskab.pdf

Tilbage til top