Postoperativ telefonopfølgning af dagkirurgiske patienter, Herlev matriklen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Fastlægge ensartet retningslinje for postoperativ telefonopfølgning af dagkirurgiske patienter den første hverdag efter operation.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen beskriver fremgangsmåde og tidspunkt for den postoperative telefonopfølgning samt dokumentation.

Tilbage til top

Definitioner

Postoperative problemer defineres som postoperative symptomer (fysiske såvel som psykiske) relateret til operationen og som kræver behandling, støtte eller vejledning.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Indledning

Postoperativ telefonisk opfølgning beskrives som en effektiv metode til at yde vejledning og støtte af patienten efter udskrivelse (1,2).

Hvilke patienter skal der ringes til postoperativt

Alle patienter tilbydes postoperativ telefonopfølgning den første hverdag efter operation. Ønsker patienten at benytte sig af dette tilbud noteres dette med et kryds i tlf. feltet på det blå dagsprogram. I Sundhedsplatformen dokumenteres der i navigatoren "Før operation" eller "Opvågning til hjem", under Vejl/aftaler for postoperativt opkald ønsket. Tjek patientens telefonnr. i personoplysninger. I navigatoren "postop. opkald" ses med grønt flueben for ønsket opkald postoperativt. Modtagelse af patienter til dagkirurgi på operationsdagen, Herlev matriklen Der tilbydes ikke telefonopfølgning til patienterne efter ferie eller helligdage.

Hvem foretager den postoperative telefonopfølgning

Telefonopfølgningen foretages af en sygeplejerske med kendskab til de patienter, der ringes til. 

Tidspunkt

Der ringes mellem kl. 9-14.

Fremgangsmåde og dokumentation

Telefonopfølgningen foretages i samtalerummet eller kontor på gangen.

Guide til telefonopfølgning anvendes  Telefonopfølgning.docx Spørgeguide ved postoperativ telefonopfølgning i Bedøvelse og Operation 2.docx  Eventuelle tvivlsspørgsmål og problemer identificeres og relevant information og vejledning udføres af sygeplejersken.

Hvis der ved den postoperative telefonsamtale er behov for kontakt til kirurg, anæstesilæge, ambulatorie, akut modtagelse/klinik m.m. skal det registreres som et notat i Sundhedsplatformen under navigatoren "Notat", som skrives direkte i patientens journal. Hvis patienten skal kontaktes igen noteres dette og den opfølgende kontakt i Sundhedsplatformen. Hvis sygeplejersken ikke har fået kontakt til patienten dokumenteres dette ligeledes i SP.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingssygeplejersken og den funktionsansvarlige overlæge i dagkirurgisk afsnit er ansvarlig for, at personalet er bekendt med vejledningen, samt at der skabes de nødvendige rammer for udførslen af den postoperative telefonopfølgning. Den enkelte medarbejder i Dagkirurgisk afsnit er ansvarlig for at kende og følge vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

  1. Devar A, Scott J., Muir J. Telephone Follow-up for Day Surgery Patients: Patient Perceptions and Nurses´ Experiences. Journal of PeriAnesthesia Nursing. 2004; 19 (4): 234-241
  2. Stormberg Warrén M, Sergerdahl M., Rawal N. et.al. Clinical Practice and Routines for Day Surgery in Sweden: Implications for Improvement in Nursing Interventions. Journal of PeriAnesthesia Nursing. 2008; 23 (5): 311-320

Modtagelse af patienter til dagkirurgi på operationsdagen, Herlev matriklen

Tilbage til top

Bilag