Ansvar og opgaver for sygeplejersken med gulvfunktion på operationsstuen - Usteril assistance, Bedøvelse og Operation 1 & 2. Herlev matriklen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Formålet er at sygeplejersken kender ansvar og opgaver for den usterile assistance i forbindelse med operation, samt at operationsforløbet kan foregå på en sikker og omsorgsfuld måde for patienten.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen er sygeplejersker med operationserfaring eller andet operationspersonale oplært i den sterile funktion ud fra det enkeltes afsnittes oplæringsprogram / kompetencekort på Bedøvelse og Operation 1 & 2, Herlev matriklen.

Vejledningen angiver ansvar og opgaver for den usterile assistance (sygeplejerske / operationstekniker / sosu.ass. med gulvfunktion). 

Tilbage til top

Definitioner

  • Operationsforløbet på Bedøvelse og Operation 1:  patienten hentes i forrum, efter endt indgreb forflyttes patienten til sengen og transporteres til opvågning eller stamafdeling afhængigt af indgreb
  • Operationsforløbet på Bedøvelse og Operation 2:  patienten hentes på senge-/hvilestuen og ledsages til operationsstuen. Efter endt indgreb transporteres patienten i seng/kørestol til senge-/hvilestuen
  • Den sterilt omklædte sygeplejerske: Den person som assisterer kirurgen under operation / invasive indgreb. Denne person vil også til specifikke indgreb (defineres i de enkelte afsnit) kunne være en operationsteknikker eller sosu.ass.
  • Usteril assistent: Den person, der varetager gulvfunktionen under indgrebet

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Klargøring af operationsstue:

  • Patientens data hentes frem i SP
  • Sikre at alt nødvendigt udstyr, utensiler m.v. forefindes på operationsstuen
  • Procedurebeskrivelser for de enkelte indgreb forefindes på VIP-portalen under dokumentsamlinger

Transport af operationspatient til operationsstue:

Bedøvelse og Operation 1:

  • Patienten kaldes ned i seng via CLS
  • Der aftales hvem af personalet på operationsstuen, der følger patienten fra forrum til operationsstuen
  • Patienten iføres engangssko, samt et varmetæppe omkring livet og følges til operationsstuen. Kan patienten ikke gå, køres patienten i seng til operationsstuen og forflyttes til operationslejet.
  • Bilagsmappe medbringes uden blå pose, der forbliver hængende på patientens seng.

Bedøvelse og Operation 2:

  • Der aftales hvem af personalet på operationsstuen, der følger patienten til operationsstuen
  • Patienten følges til operationsstuen af et personale fra operationsteamet. Patienten er iført patienttøj, engangs sko og operationshue.
  • Bilagsmappe medbringes

Beklædning og adfærd - Infektionshygiejniske retningslinier ved operative indgreb/invasive procedurer

Modtagelse af operationspatienten på operationsstuen eller forrum i Bedøvelse og Operation 1 & 2:

  • Præsentere sig for patienten med navn og titel
  • Som det første udføres patientidentifikation med navn og cpr nr. og der foretages Tjek ind i forhold til Sikker Kirurgi som dokumenteres i SP

Bedøvelse og Operation 1

  • Operationsteamet bekræfter patientens identitet via armbånd og patientlabels. Disse informationer holdes op imod oplysninger i SP samt patientens bilagsmappe

Bedøvelse og Operation 2

  • Operationsteamet bekræfter patientens identitet via armbånd og patientlabels. Disse informationer holdes op imod oplysninger i SP samt bilagsmappen
  • Sygeplejersken med gulvfunktion tjekker patientidentifikation i SP. Operationssygeplejersken med den sterile funktion tjekker samtidigt   patientidentifikationsarmbånd, mens anæstesisygeplejersken tjekker anæstesijournal i SP

Patientidentifikation:

Identifikation af patienter

Omsorg for patienten: 

  • Udviser med sit kropssprog, mimik og tonefald imødekommenhed, tillid og engagement
  • I samarbejde med det øvrige personale på operationsstuen medansvalig for at patienten føler sig tryg og velinformeret om, hvad der skal foregå i forbindelse med indgrebet på operationsstuen
  • Ved behov tilbydes patienten at blive holdt i hånd ved perifert venekateter anlæggelse (PVK), anlæggelse af lokalbedøvelse, samt under indsovningen

Ved lokal anæstesi eller patienter i RUS:

  • Patienten tilbydes musik (Maysound musikplayer)
  • Løbende observation af patientens tilstand og behov under hele operationsforløbet

Lejring af patienten:

 (ud fra klinisk vejledning for den pågældende lejring)

  • Korrekt lejring af patienten finder sted i samarbejde med anæstesipersonalet og anæstesiforberedelse påbegyndes herefter med anlæggelse af perifert venekateter (PVK), monitorerer m.v.

Steril påklædning af operationspersonale:

  • Hjælpe operationspersonale med iklædning af operationskittel og evt. sterile handsker

Respekt for patientens blufærdighed:

  • Dørene holdes så vidt det er muligt lukkede og automatikken slås fra
  • Patienten holdes tildækket i det omfang det er muligt

Pårørende eller tolk på operationsstuen:

  • Tolk og pårørende placeres tæt på patienten i hovedenden af operationslejet. Pårørende tilbydes en stol
  • Ved tilstedeværelse af pårørende eller tolk følges vedkommende ud af operationsstuen:
    • For pårørende sker dette efter indsovningen
    • For tolk sker dette, når patienten er lejret korrekt og patientidentifikation er foretaget

Hårfjernelse præoperativt:

  • Skal der anvendes neutralplade på patienter med kraftig hårvækst på stedet hvor neutralpladen skal placeres f. eks. på patientens lår, foretages der rasering af området

Assistere den sterilt assisterende sygeplejerske med:

  • Udpakning af instrumenter, afdækning, utensiler m.m., herunder

    • Kontrol af dato for sterilitet
    • Kontrol af intakt indpakning af sterile instrumenter

Tælling og kontrol af instrumenter, servietter og andet anvendt materiale i forbindelse med kirurgiske og invasive indgreb på Bedøvelse og Operation 1 & 2, Herlev matriklen

Tilslutte/indstille apparatur, instrumenter, sug og evt. neutralplade

Sikker Kirurgi:

  • Ansvarlig i samarbejde med kirurgen for at udføre og dokumentere Sikker Kirurgi tjekliste, brug af, herunder Tjek ind – Time out – Tjek ud.

Håndtering af prøver:

Håndtering af vævsprøver til patologisk afdeling fra Bedøvelse og Operation 1 og 2, Herlev matriklen

 

Overholde hygiejniske retningslinjer:

Håndhygiejne for sundhedspersonale

Beklædning og adfærd - Infektionshygiejniske retningslinier ved operative indgreb/invasive procedurer

Dokumentation:

Løbende registrering i SP Peroperativ dokumentation i SP, Herlev matriklen

Oprydning af operationsstuen:

Tælling og kontrol af instrumenter, servietter og andet anvendt materiale i forbindelse med kirurgiske og invasive indgreb på Bedøvelse og Operation 1 & 2, Herlev matriklen

Rengøring af operationsstue

  • Vurdere graden af rengøring på stuen inden næste operation

Rengøring af operationsstuer

Andre opgaver

  • I samarbejde med operationsteamet tilkaldes portør, anæstesipersonale, kirurg ved behov

  • Besvare operationsstuens telefon samt kirurgernes DEC-telefon under operation

  • Anvende close-loop kommunikation

  • Guidning af studerende, kursister, konsulenter, mediocotekninker m.m. i overensstemmelse med patientsikkerhed og hygiejniske principper

  • Følge operationsforløbet - vær på forkant

 Tilbage til top


Ansvar og organisering

Områdeledelsen på Bedøvelse og Operation 1 og Afd. Sygeplejersken på Bedøvelse og Operation 2 er ansvarlig for at operations personalet er bekendt med vejledningen

Den enkelte operationssygeplejerske / operationspersonale er ansvarlig for at kende og følge vejledningen, samt for sygeplejersker uden operationserfaring, har bestået de 10 Regionale kompetencekort eller de 9 Nationale kompetencekort

Ansvar og opgavefordeling svarer til fremgangsmåden. 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Akkrediteringsstandarder

Bilag