Ensartet kvalitet af oplæring af forældre i sondemadning og dokumentation heraf.
Formålet med oplæringen af forældrene i at give deres barn sondemåltider er ønsket om at bidrage til styrkelse af forældrekompetencerne og autonomien. Formålet er også at øge patientsikkerheden, idet forældrene ses som garanter for, at barnet får den rette mad med den rette temperatur i den rette mængde på det rette tidspunkt og over den tid, der er mest hensigtsmæssigt for barnet.
Medinddragelse, forståelse og viden om barnets situation er essentiel for tilknytningen til barnet og den situation forældre befinder sig i under en indlæggelse på Behandling af Nyfødte – kort, som langvarig.
Sondemadning: Ernæring gives vha. en sonde. Indeholder tre delelementer:
Oplæring og vejledning af forældrene tager udgangspunkt i den enkelte forældres erfaringer, behov og ønsker.
Oplæringen gælder derfor alle forældre, også forældre der er overflyttet fra andre neonatalafsnit, hvor de har varetaget sondemadning af deres barn.
Ordningen skal ses som en mulighed/ et tilbud og ikke et krav. Der kan hverken stilles krav fra forældre eller personale om at indgå i ordningen.
Ved indlæggelsessamtalen informeres forældrene om muligheden for selv at varetage sondeernæringen af deres barn. De informeres om, at de skal gennemgå et formelt oplæringsforløb for at få overdraget ansvaret for proceduren og skal sige til, når de er klar til at begynde oplæringen.
Ved de opfølgende samtaler tages muligheden/ tilbudet for at indgå i ordningen op efter behov og med udgangspunkt i den enkelte families ressourcer og behov.
Oplæringen kan startes til enhver tid, når forældrene ytrer ønske om det, og personalet mener forældrene er parate til at modtage og forstå indholdet af undervisningen.
Når forælderen/ forældrene selv vurderer at være klar til at påtage sig opgaven med at give barnet sondemad OG sygeplejersken er enig i dette, opstartes oplæring og undervisning:
Alle delelementer undervises efter princippet om:
Selvom personalet i afsnittet har overdraget ansvaret til forældrene, som herefter påtager sig ansvaret for opgaven ved at skrive under, er det personalets ansvar at korrigere/ gribe ind, hvis proceduren ikke følges eller der observeres andet, der kan hindre proceduren i at blive udført forsvarligt og korrekt.