Akutte operationspatienter, Herlev matriklen

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At sikre en entydig kommunikation omkring den akutte operationspatient, herunder, at udføre alle akutte operationer hurtigst muligt i vagten, bedre patientkvalitet, minimere aflysninger og sikre at det akutte operationsprogram kan gennemføres i dagtid.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen omfatter voksne og børn, der skal opereres akut på Herlev matriklen.

Den henvender sig til sundhedspersonale fra de kirurgiske specialer og anæstesiologisk afdeling.

Tilbage til top


Definitioner

Akut patient: En patient som står i depotet i Sundhedsplatformen

SP: Sundhedsplatformen 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Alle akutte operationspatienter meldes telefonisk til anæstesilæge af kirurg.

Valg af Akutliste

Hele regionens operationsprogrammer kan ses i SP

Vælg snapboard HeH COP. I depotetet ses hvilket speciale patienten tilhører. Patientens casebestilling vil fremstå i depotet med et blåt plus ikon i caselisten

Patientens status på Akutlisten

Den kirurgiske læge, som primært indstiller patienten til operation, booker patienten til akut operation og booker case i SP. Patienten vil herefter stå i "depotet."

Når operationsindikationen er verificeret af kirurg med endelig kompetence til at stille operationen, prioriterer denne rækkefølgen af de akutte patienter indenfor eget speciale med # 1, # 2 etc.

Kommunikation til COP sker i notatfeltet i depotet således: Højreklik, åben case - booking info. Under særlige behov skrives prioriteringen med # markeringen

Klargøring af patienter til operation sker via navigatoren "Før operation" Se tipsheet Forbered OP - Vær opmærksom på hvornår på døgnet du åbner operationsloggen. Heri dokumenterer du/vælger du relevante best/ord sæt.

Procedurepasset oprettes samtidig med casebestillingen og anvendes som kommunikationsmiddel mellem sengeafdeling og operationsgang. Når opgaverne i procedurepasset er markeret som fuldført/ikke relevant kan man se i SP, at patienten er klar til operation.

Når patienten får en tid på en operationsstue flyttes patienten fra Akutlisten til listen ”Oversigt – operationsstuer”

Præmedicinering

Se nærmere detaljer i hospitalets tilføjelse i VIP: Præoperativt, - vurdering, prøver og patientinformation inden anæstesi (voksne og børn)

Små indgreb i vagten

###TABEL_1###

 Tilbage til top


Ansvar og organisering

De kirurgiske specialer og anæstesiologisk afdelings afdelingsledelser har truffet beslutning om, at alle akutte patienter, som er meldt til operation, opereres uanset tidspunktet på døgnet. Dels af hensynet til patienterne, dels det faktum, at der ikke er plads på det akutte operationsprogram næste dag.

Der kan normalt opereres på 2 operationslejer om natten fordelt med

Anæstesiologisk bagvagt har endelig prioriteringskompetence over akutte operationer i vagten.

Man skal først søge konsensus med de pågældende specialer. Ved uenighed/tvivlstilfælde beslutter anæstesiologisk bagvagt hvilken operation, der tages først.

Anæstesiologisk bagvagt prioriterer og har endelig beslutningskompetence for rækkefølgen af operationer i vagten. Denne beslutningskompetence er uddelegeret af afdelingsledelserne for de kirurgiske specialer og anæstesiologisk afdelingsledelse.

Den læge, der har visitationsretten for det pågældende kirurgiske afdeling er ansvarlig for booking af case i Sundhedsplatformen

Plejepersonalet på stamafdelingen er ansvarlig for udfyldelsen af Navigatoren Forbered OP/ Procedurepasset.

Alle med behandlingsansvar for patienten har ansvar for at kommunikere i notatfeltet i depotet vedrørende enkle beskeder. Mere kompleks kommunikation omkring patienterne foregår telefonisk læge til læge

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 Tilbage til top


Bilag

 Tilbage til top