Alt personale i Akutmodtagelsen Herlev og Akutklinikken Gentofte skal have kendskab til: At alle udenlandske patienter har ret til akut behandling, men at Økonomi- og planlægningsafdelingen har brug for oplysninger om patienten.
En faktura vil blive fremsendt til patienten indenfor ca. 7 dage efter afsluttet behandling, såfremt der ikke foreligger den nødvendige dokumentation for ret til vederlagsfri behandling, eller patienten ikke lovgivningsmæssigt er undtaget.
Hospitalet kan i visse tilfælde sende regningen for den akutte behandling videre til patientens hjemland.
Udenlandsk patient: Patient der ikke har folkeregisteradresse i Danmark.
Alle patienter uden dansk CPR-nr./eller har dansk cprnr. men ikke har dansk folkeregisteradresse bedes udfylde ”Oplysningsblanket”:
Endvidere skal der tages kopi af id (EU:blåt EU-kort / udenfor EU: PAS eller andet legitimationskort). EU-lande.docx inkl. Norge, Island, Liechtenstein eller Schweitz.
Ovenstående gælder også for patienter til lægevagten.
Arbejdsgang med indscanning:
Dagligt vil disse dokumenter blive indscannet i SP og derefter fremsendes de fysiske papirer til:
###NAVN### og ###NAVN###
Økonomi -, data - og Planafdelingen
Opgang 65
Gentofte Hospital
Den ledende sekretær er ansvarlig for at lægesekretærene er bekendt med VIP og at proceduren efterleves. Sikre at skemaer afsendes til økonomiafdelingen.
Oversygeplejerskerne er ansvarlige for at plejepersonalet er bekendt med VIP og gældende regler, så de kan støtte op om proceduren ved f.eks. indhentningen af kopi af pas samt om udfyldning af "oplysningsblanket".
Bilag
Oplysningsblanket til brug for patienter uden folkeregisteradresse dansk, engelsk, tysk, fransk.pdf
Oplysningsblanket til brug for patienter uden folkeregisteradresse dansk, spansk, italiensk.pdf
Patientinformation vedr. betaling for sygehusbehandling på dansk (Klik her), fransk (Klik her), russisk (Klik her), engelsk (Klik her), kinesisk (Klik her) og tysk (Klik her)