Fast vagt i Akutmodtagelsen & Akutklinikken, HGH

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

 

At sikre patientsikkerheden ved patienter som har behov for opsyn/fast vagt.

Tilbage til top

 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Sygeplejersker, social og sundhedsassistenter ansat i Akutmodtagelsen He og Akutklinikken Ge, Medicinsk afdeling , samt læger i specialerne

Tilbage til top

 

 

Definitioner

Fast vagt: at være fast vagt indebærer kontinuerligt at være omkring en patient, som har behov for konstant opsyn eller observation. Fast vagt  funktionen kan varetages af social og sundhedsassistenter, sygeplejersker, portører eller elever/studerende i samråd med deres vejleder. Funktionen kan i begrænset omfang varetages af FADL vagter, men kun efter vurdering af afdelingssygeplejerske eller ansvarshavende/koordinerende sygeplejerske.

Tilbage til top

 

 

Fremgangsmåde

Indikation for fast vagt

Patienter der ikke kan lades uden opsyn og hvor andre muligheder er indtænkt eller afprøvet f.eks. "berøringsklokke", faldforebyggende tiltag i forhold til faldplejeplan, madras på gulvet, klokkesnor fastgjort på patientskjorte, flytning af patient til anden stue (tættere på personale), søgt afklaring af årsager som medicinpåvirkning, smerter m.m.

Fast vagt kan være indiceret ved flg. tilstande og hvor oventående ikke hjælper eller ikke er relevant:

Vurdering og ordination

Det er afdelingssygeplejersken eller den ansvarshavende/ koordinerende sygeplejerske som i samarbejde med den vagthavende læge vurderer om der er behov for fast vagt.

Fast vagt skal ordineres i patientjournalen og der skal udfyldes et "fast vagt" skema med indikation. 

Afdelingssygeplejersken/koordinerende sygeplejerske vurderer i samarbejde med sygeplejerske i teamet hvordan fast vagt sikres i denne og de kommende vagter.

Følgende muligheder søges anvendt:

  • at sygeplejerske eller social og sundhedsassistent i teamet allokeres til at være fast vagt hos patienten.
  • at patienten fysisk placeres, så det er muligt at observere patienten
  • Hvis ovenstående ikke vurderes at kunne lade sig gøre, kan der bestilles en fast vagt fra FADL vagtbureau. Dette gøres via FADL vagtbureau på tlf. ###TELEFON###.
  • Hvis patienten IKKE er udadreagerende kan Røde kors medarbejderen være fast vagt, hvis denne indviljer til dette.
  • I det tilfælde at det ikke er muligt at skaffe en fast vagt er det Afdelingssygeplejerskens/ den koordienrendes opgave at pålægge en medarbejder til at fortsætte i den kommende vagt

Det er Akutmodtagelsens opgave at bestille fast vagt fra FADL til de kommende vagter hvis det vurderes patienten skal indlægges og at der er et konstant behov for observation af patienten i det videre indlæggelsesforløb i stamafdelingen.

Den visiterende sygeplejerske i den modtagende afdeling informeres om behovet for fast vagt og om status på den afgivede bestillingen, i forbindelse med udflytning af Akutmodtagelsen.

I det tilfælde at man ikke kan skaffe en fast vagt til den modtagende afdeling, der det denne afdelings opgave selv at finde en løsning blandt egne medarbejder til at dække den faste vagt.

FADL vagter kan altid afbestilles op til 4 timer før næste vagt og afdelingssygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske er ansvarlig for at dette gøres i tide.

Registrering af forbrug af FADL vagter

Den koordinerende er ansvarlig for at registrere forbruget af FADL vagter med patient navn, cpr. nummer det speciale patienter er indlagt under, samt indikation. Registreringen skal månedligt afleveres til ledende oversygeplejerske.

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Læger, sygeplejersker og social og sundhedsassistenter har i samarbejde med afdelingssygeplejersken/ansvarshavende sygeplejerske ansvar for at efterleve denne vejledning i forhold til at vurdere om der er patienter, der har behov for opsyn og hvordan det bedst løses med omtanke for patientens sikkerhed og med økonomisk ansvarlighed.

Afdelingsledelsen har i samarbejde med områdeledelserne ansvar for løbende at vurdere patienternes behov for opsyn, sikre patientsikkerheden ved at fokusere på optimale arbejdsgange, anvendelse af ny teknologi m.m.

Tilbage til top


 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

 

Bilag