At give med bæger, kopmadning

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Plejepersonale der har ansvar for barselsplejen på A1-1, A1-2, F1-2 og intensiv.

Instruks anvendes i forbindelse med, at raske nyfødte, der har brug for andet end moderens mælk eller er nødt til at få moderens mælk på anden måde end ved amning, tilbydes mælken på bæger.

Således reduceres risikoen for, at barnet senere vil afvise moderens bryst reduceres, da det ikke forvirres med forskellige sutteteknikker

 

Tilbage til top


Definitioner

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

Personalet viser og vejleder forældrene i, hvorledes de mader barnet med et bæger:

 

-      Lad forældrene se dvd/videoen fra Ammekomiteen omkring ”At drikke af kop”.

-      Sæt barnet relativ oprejst på skødet.

-      Støt barnets nakke og ryg.

-      Beskyt barnets tøj med en stofble.

-      Sæt bægeret til barnets mund, så mælken lige akkurat rører barnets læbe.

-      Lad barnet drikke mælken i sit eget tempo.

-      Mælken skal ikke hældes ind i barnets mund.

-      Lad barnet selv bestemme, hvornår det har fået nok.

-      Lad barnet bøvse undervejs eller til sidst.

 

Børnenes teknik er meget forskellige. Lad barnet finde sin egen.    

 

Personalet, som mader barnet med bæger eller vejleder forældrene heri, skal have set Ammekomiteens dvd/video om ”at drikke af kop”.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Det er afdelingsledelsens ansvar at alt personale som har kontakt med barselskvinderne har modtaget undervisning om at give nyfødte tilskud med bæger; og at de har læst Ammepolitik for Bornholms Regionskommune og efterlever denne.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 At malke med hånden - at drikke med kop”. Dvd/Video fra Ammekomiteen 2007.

”Håndbog i Vellykket Amning - en vejledning til sundhedspersonale” – Sundhedsstyrelsen 2009, 2.udgave, 1.oplag.

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top