forgæves ambulante tider for indlagte patienter

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Formål

At nedsætte antallet af ambulante udeblivelser hos indlagte patienter på BFH.

At nedsætte antallet af forgæves kørsler til ambulante tider for indlagte patienter BFH.

 

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sekretærer og stuegangsgående læger i sengeafdelinger.

 

Tilbage til top

Definitioner

En ambulant tid er en tid i et ambulatorie på hospitalet eller et ambulant hjemmebesøg. Endelig kan det være en telefonkonsulation.

En udeblivelse er en patient, der ikke møder op i ambulatoriet, ikke er hjemme som aftalt eller ikke tager telefonen, og som ikke har givet besked i forvejen.

En forgæves kørsel er en befordring fra disponenten af patientbefordring i Region Hovedstaden, hvor patienten ikke er på det aftalte opsamlingssted.

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Sengeafdelingssekretær:

1.Forberedelse:

  • Gennemgå dagligt alle indlagte patienters via sengeafsnitsoversigten ift. fremtige aftaler, suppler med patientens aftaleoversigt gerne om morgenen før patientgennemgang.  Nye patienter, der modtages i løbet af dagen kontrolleres ved ankomst. I afsnit med døgndækkende sekretær fortages proceduren også aften/nat.

  • Hvis der er aftaler indenfor de næste 3 dage, printens patientens aftaleoversigt. (Obs! ikonet ses ikke ved operation/procedure)

  • Aftaleoversigten afleveres til stuegangsgående læge, som skal tage stilling til, om patienten skal bibeholde tiderne, om de skal ombookes eller helt aflyses (dette gælder ikke ikke tider bestilt i afd. under indlæggelsen). Husk orlovs-patienter

  • Tider i egen afd. tages der stilling til uanset hvor langt ud i fremtiden, da nogle konsultationer kan være foretaget under indlæggelsen og derfor skal aflyses m.v

  • Hvis der er aftaler, tjek altid om dser er bestilt taxi, selvom det ikke er angivet som behov i SP (Husk at krydse af i boksen: ”På tværs af hospitaler”, når man søger i historik)

2.Opfølgning:

  • Skab overblik over hvorvidt der er tider, der skal handles på her og nu.

  • På den pågældende aftale i patientens aftaleoversigt noteres ”Aft. Notat” (via "Rediger aftalenotater") hvorvidt patientens aftale skal beholdes, udskydes eller aflyses, dato og hvornår der er taget stilling til dette, lægens navn og egne initialer. Det er vigtigt at skrive efter ambulatoriets egne notater i feltet, så de ikke mister overblikket

2.1 Tider der bibeholdes

  • Tider der skal bibeholdes indenfor 3 hverdage, noteres på afdelingens patient-tavle med dato, tid og ambulatorium

  • Tjek om der er kørsler, der skal afbestilles/ændres til afhentningsadresse

  • Bestil portør til transport til ambulatorier internt

  • Ved udskrivelse til midlertidige døgnpladser kontaktes ambulatoriet mhp. patientens midlertidige adresse - brug evt. FYI i SP

 

2.2 Tider der ombookes

  • Kontakt pågældende ambulatorium mhp. ny tid + tilretning af kørsel, samt evt. koordinering af intern portørbestilling

  • Patienten informeres mundtligt, hvis det skøønes relevant for patienten

 

2.3 Tider der aflyses

  • Dokumentér i aftalenoten (via "Rediger aftalenotater"), at tiden skal aflyses grundet indlæggelse

  • Kontakt pågældende ambulatorium mhp. aflysning af tid og evt. kørsel i TAXI. Dokumentér i aftalenoten, at tiden skal aflyses grundet indlæggelse

  • Patienten informeres mundtligt (hvis det skønnes patient relevant)

  • Ved mors kontaktes Falck mhp. aflysning af alle fremtidige kørsler, da Falck ikke automatisk får besked

 

Ambulatoriets opgaver:

Ambulatorier står for at aflyse eller ombooke alle aftaler efter dialog med sengeafsnittet

  • Når aftaler ombookes, skal ambulatoriesekretæren tilrette aftalenotater, så afdelingens aftalenotater ikke kommer med videre på den nye booking.
  • Ombookes tider, informeres patient om ændringer i tiderne via E-boks/fysisk post
  • Husk evt. ny kørsel

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Hospitalsdirektionen på BFH er overordnet ansvarlig for implementering af arbejdsgangen.

###NAVN### og ###NAVN###, ASP BFH er ansvarlig for implementeringen i afdelingerne i samarbejde med afdelingernes ledelser.

 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

 

Tilbage til top

Bilag

 

 

Tilbage til top