At forebygge infektioner i forbindelse med operative indgreb.
At operationsstuen fremtræder synligt ren efter rengøring således at der ikke er risiko for at overføre mikroorganismer mellem patienterne via direkte eller indirekte kontaktsmitte.
Vejledningen er gældende for personale på Bispebjerg Hospital, som medvirker ved operationer og rengøringspersonale, som rengør operationsstuerne efterfølgende.
Ved kontaktsmitte forstås enten smitte ved direkte kontakt mellem smittekilden og den modtagelige person eller smitte ved indirekte kontakt via et forurenet mellemled fx personalets hænder, instrumenter, linned m.v.
Operationsstue: Et rum med høje hygiejnekrav, hvor der foretages operationer af mere eller mindre omfattende karakter. Operationsstuerne er fortrinsvis placerede på operationsafsnittene, men kan også være placeret i ambulatorier.
Mellemrengøring: Rengøring og evt. desinfektion af muligt forurenede overflader efter hvert indgreb på operationsstuen udføres af rengøringspersonalet. Undtaget er anæstesibordet og blodtryksapparat/temperaturmålere/engangssugeglas o.l., hvilke rengøres af plejepersonalet.
Slutrengøring: En grundig rengøring af hele operationsstuen og alt udstyr. Udføres mindst en gang i døgnet af rengøringspersonalet. Undtaget er anæstesibordet og blodtryksapparat/temperaturmålere/engangssugeglas o.l., hvilke rengøres af plejepersonalet.
Ved rengøring forstås reduktion af antallet af mikroorganismer, således at deres betingelser for at formere sig fjernes. De nationale infektionshygiejniske retningslinjer (NIR) beskriver hvordan der rengøres og afbrydes smitteveje.
Ved desinfektion forståes en uskadeliggørelse af mikroorganiskmer, ved at dræbe dem, eller gøre dem inaktive.
INSTA 800: En kvalitetsstandard, der beskriver krav til et lokale, der inspiceres visuelt umiddelbart efter rengøring.
Kvalitetsniveau 5: Niveaut en operationsstue skal leve op til efter endt rengøring, jvf NIR. Der må ikke forefindes støv, affald og løs snavs eller human biologisk materiale på risikopunkterne efter endt rengøring.
Tilgængelige steder: Frie flader, uanset størrelse.
Svært tilgængelige steder: Steder, der ikke er frie eller ikke i direkte nåhøjde. Fx. borde fyldt med udstyr, OP-lamper, understel på operationsleje, lokaler med høj møbleringsgrad/med meget udstyr, som gør det vanskeligt at komme til. Vandrette flader på borde, hylder, reoler hvor det tilgængelige areal er mindre end 20 x 30 cm.
En operationsstue skal efter hver rengøring leve op til kravene i INSTA 800 og NIR for Rengøring, hvor en operationsstue har kvalitetsniveau 5, som er det absolut højeste. Støv, affald og løst snavs eller human biologisk materiale på risikopunkterne efter endt rengøring. På de 4 objektgrupper (lofter, inventar, vægge og gulv) fastsætter INSTA800, hvor mange samlinger der må forefindes.
I praksis betyder det, at det ikke er nødvendigt at skelne mellem rene og urene operationer eller mellem operationer på en patient under isolationsforholdsregler eller en patient med fx. en absces.
Generelt gælder:
Plejepersonalets opgaver:
Anæstesipersonalets opgaver:
Rengøringspersonalets opgaver:
Operationsstuer der ikke har været i brug:
Operationsstuer der ikke har været i brug i 24 timer, skal af rengøringen have foretaget en mellemrengøring inden stuen tages i brug. Fx. MOA og KOA.
Isolationspatienter
Efter operation af patienter, som er under isolationsforholdsregler af den ene eller anden årsag anvendes et klorholdigt produkt til desinfektion efter en rengøring af operationsstuen.
Mellemrengøring
Ved mellemrengøring rengøres alt udstyr tæt på lejet. Øvrigt udstyr rengøres, hvis det er forurenet. Dvs. at hele operationsstuen med udstyr skal tjekkes for spild, stænk og sprøjt.
Slutrengøring
Ved slutrengøring anvendes samme principper, som for mellemrengøring, men alt udstyr, som findes på operationsstuen rengøres, uanset om det har været anvendt.
Alle operationsstuer skal gennemgå en slutrengøring mindst en gang i døgnet.
Rengøringsafdelingen har ansvaret for at implementere vejledningen blandt rengøringspersonalet.
Rengøringsafdelingen har ansvaret for at rengøringspersonalet kender og anvender INSTA 800, DS 2451-10 og NIR for Rengøring.
Afdelingsledelsen har ansvaret for at vejledningen implementeres.
Personalet har ansvaret for at kende og anvende vejledningen.
DS/INSTA 800. Rengøringskvalitet - System til fastlæggelse og bedømmelse af rengøringskvalitet. Dansk Standard 2018.
Nationale infektionshygiejniske retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler. Statens Seruminstitut, Central Enhed for Sygehushygiejne 2.udgave 2023