At forebygge infektioner forårsaget af smitte på grund af utilstrækkelig rengøring og desinfektion af elektroniske temporal scannere, øretermometre og digitale rektaltermometre.
Denne retningslinie gælder for Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler og omfatter rengøring og desinfektion af temporal scannere, elektroniske øretermometre og digitale rektaltermometre. Følg altid fabrikantens anvisninger for rengøring og desinfektion.
Ved rengøring forstås reduktion af antallet af mikroorganismer, således at deres betingelser for at formere sig fjernes.
Ved desinfektion forstås en procedure, hvor mikroorganismer hæmmes eller dræbes i en sådan udstrækning, at det desinficerede kan benyttes uden risiko for infektion.
Single use: Udstyr må kun benyttes en gang og skal kasseres efter brug. Fx. kanyler, sprøjter, overtræk til rektaltermometer.
Single patient use: Udstyr må anvendes flere gange til samme patient.
Elektronisk temporal scanner
Scanner og probehoved rengøres med vand og sæbe/engangsrengøringsklud mellem hver patient. Generelt anbefales det at efterleve fabrikantens anvisning.
Objektivet renses hver uge med en vatpind vædet med hospitalssprit.
Monitoren rengøres med vand og sæbe/engangsrengøringsklud.
Elektronisk øretermometer
For at sikre en korrekt temperaturmåling er det vigtigt at holde følerhovedet/linsen ren. Selv små støv- og mikropartikler kan påvirke nøjagtigheden.
Vær opmærksom på, at der ikke må trænge desinfektionsvæske ind i apparatet. Hold derfor følerhovedet nedad under rengøringsproceduren.
Ønskes yderligere information om apparatets funktion rettes henvendelse til leverandøren, som også udleverer en vejledning om anvendelse og vedligeholdelse.
Digitale rektaltermometre
Det anbefales generelt, at rektaltermometre kun anvendes til en patient (single patient use), men altid ved behov for rektaltemperatur hos isolationspatienter.
Generelt
Den mekaniske rengøring er den vigtigste del i rengørings- og desinfektionsproceduren.
Termometret kasseres eller medgives patienten, når patienten udskrives. Batteriet fjernes og bortskaffes i affaldsspand til batterier og termometret borskaffes som dagrenovation. Alternativt bortskaffes hele termometret i affaldsspanden til batterier.
Afdelings- og afsnitsledelse har ansvaret for at vejledningen implementeres.
Den enkelte medarbejder har ansvaret for at kende og anvende vejledningen.
Nationale infektionshygiejniske retningslinjer om desinfektion i sundhedssektoren. Statens Serum Institut, CEI. 2018