Formålet med denne politik er at skabe rammen for en sund forflytningskultur, fordi vi med en sund forflytningskultur:
Forflytning og mobilisering er et anliggende for mange faggrupper, herunder portører, plejepersonale, terapeuter, læger og radiografer. I den enkelte forflytning kan der være flere faggrupper, der skal samarbejde. Det kræver, at faggrupperne har en fælles viden om forflytning og mobilisering og kender hinandens arbejdsmåde og faglige tilgang til emnet.
Der er evidens for, at man kan nedsætte muskel- og skeletsmerter hos personale, der arbejder med personhåndtering, hvis man sætter ind på nedenstående tre områder samtidig:[1]
Ledelsen har en særlig rolle som kulturskaber ved at have fokus på den gode forflytning i det daglige arbejde.
Lederens tre vigtigste opgaver
Du skal skabe rammerne
Afdelingen skal have de nødvendige hjælpemidler, som lifte og glidedug, og medarbejderne skal på kursus og instrueres, så de bliver fortrolige med brugen af forflytningsteknikker og hjælpemidler. Arbejdet skal også planlægges, så det i praksis er muligt at bruge de rigtige forflytningsteknikker og samarbejde om det på tværs af faggrupperne, når det er nødvendigt.
Du skal bidrage til et godt samarbejde om forflytning
Du skal sørge for, at der er 1-2 forflytningsvejledere pr. afsnit og bakke dem op, så alle forstår, at du står 100 procent bag indsatsen. Du skal sikre et godt samarbejde med forflytningsvejlederen og arbejdsmiljørepræsentanten, både på møder og i de daglige drøftelser.
Du skal gribe anledningen – og gribe ind
Grib anledningen til at sætte fokus på forflytning, når den viser sig. Det kan være en særlig vellykket forflytning, eller én der ikke gik så godt. Det kan også være særlige problemstillinger, som viser sig, fx en bariatrisk patient. Tilfælde af dårlig ryg, skulder eller lignende blandt personalet kan også være en anledning til at promovere de gode forflytningsteknikker. Grib ind, hvis afdelingens praksis ikke lever op til retningslinjerne.
Som afsnitsleder har du ansvaret for, at dine medarbejdere er instrueret i og bruger korrekte forflytningsteknikker og -redskaber. Og du skal sørge for, at der bliver ført tilsyn med det.
På næste side finder du en oversigt over organisering af forflytningsområdet på hospitalet ift. instruktions- og tilsynspligt.
Du kan delvist uddelegere tilsynet
Som leder kan du naturligvis ikke være til stede ved alle forflytninger. Derfor kan du uddelegere dele af tilsynet til afsnittets forflytningsvejleder(e). Men det er vigtigt, at du som leder ved, hvordan forflytningerne finder sted i afsnittet, at du sikrer en systematik for tilsynet, og at du er i løbende dialog med afsnittets forflytningsvejleder(e).
Hvor ofte skal du som leder føre tilsyn?
Der er ikke generelle regler for, hvor ofte du skal føre tilsyn. Det afhænger af personaleomsætning, patientsammensætning og medarbejdernes forudsætninger. Brug din viden og erfaring til at vurdere, hvor ofte der skal udføres tilsyn for at understøtte og fastholde den gode forflytningskultur.
Arbejdstilsynet har ved tilsynsbesøg fokus på både instruktions- og tilsynspligt og vil give påbud, hvis de vurderer, at den ikke er overholdt. Det vigtige ift. Arbejdstilsynet er at kunne redegøre for, at der er en struktur for tilsynet, som har en effekt i dagligdagen.
Årshjul og kompetencekort
Det enkelte afsnit har forflytning på årshjulet i alt min. én måned om året. Dette indebærer, at alle medarbejdere i afsnittet gennemgår min. én forflytning med afsnittets forflytningsvejleder, evt. med mulighed for sparring med forflytningsunderviser. Kompetencekortet i bilag 2 kan evt. benyttes til at sikre systematik ift. instruktions- og tilsynspligt.
Koordinering og udvikling af den samlede forflytningsindsats varetages af HR og Arbejdsmiljø i samarbejde med Fysio- og Ergoterapiafdelingen og hospitalets korps af forflytningsundervisere.
Målgruppe
For alle afsnit / faggrupper hvor forflytning er en del af det daglige arbejde, gælder nedenstående ift. instruktion og tilsyn med forflytning.
###TABEL_1###
###TABEL_2###
Formålet med en forflytningsvejlederordning er, at personalet i det daglige får mulighed for sparring og vejledning fra en kompetent kollega. Forflytningsvejlederne kan rekrutteres fra alle faggrupper i afsnittet, også blandt arbejdsmiljørepræsentanterne.
Antal forflytningsvejledere
Som udgangspunkt skal der være tilknyttet mindst én forflytningsvejleder til hvert afsnit, hvor der foretages forflytning. Det er dog hensigtsmæssigt med flere forflytningsvejledere, da det giver mulighed for sparring og videndeling, og fordi det giver mindre sårbarhed, hvis der skal dækkes flere vagtlag, eller hvis der opstår fravær ved barsel eller lignende.
Det er dog den enkelte afdeling, der afgør hvor mange forflytningsvejledere, der skal tilknyttes afsnittene, da det afhænger af karakteren i kerneopgaven, samarbejdskulturen og organiseringen af arbejdet. Ligeledes kan en afdeling fastlægge, at forflytningsvejlederens opgaver varetages af arbejdsmiljørepræsentanten. Ledelsen fastlægger rammerne på baggrund af en drøftelse i afdelingens MED-udvalg.
Kvalifikationskrav til forflytningsvejledere
Se bilag 1 for funktionsbeskrivelse for forflytningsvejledere
Der skal være adgang til et tilstrækkeligt antal relevante hjælpemidler på afsnittene og i andre områder, hvor der udføres forflytninger. Relevante vil sige ajourførte hjælpemidler, som passer til den patient, som skal bruge dem. Personalet skal være instrueret i at anvende disse.
De fysiske rammer er ikke hensigtsmæssige alle steder på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, men ofte vil I kunne skabe den nødvendige plads, ved at I forbereder forflytningen godt, inden I går i gang. Det handler blandt andet om simple forholdsregler som at slå sengebordet sammen og placere det i et hjørne eller at køre vasketøjskurven midlertidigt ud på gangen.
Hvis I har brug for vejledning til at vælge de relevante hjælpemidler i afsnittet, kan I kontakte HR og Arbejdsmiljø – https://intranet.regionh.dk/bfh/personale/arbejdsmilj%C3%B8-og-trivsel/arbejdsmiljoeteamet/Sider/default.aspx
En god forflytningskultur skal understøtte, at forflytning bliver en naturlig del af behandlingen og plejen af patienter på hospitalet.
I inddrager patientens ressourcer og sørger for, at forflytningen foregår på en respektfuld måde for patienten.
Risikovurdering er væsentlig i jeres daglige forflytningspraksis, da I på den måde reducerer risiko og forebygger skader for både patienten og medarbejderne.
Sådan laver man en risikovurdering i dagligdagen
Risikovurderingen er særligt vigtig i nedenstående situationer, da der erfaringsmæssigt er øget risiko for arbejdsskader i netop disse situationer:
Ud over det tre timers obligatoriske forflytningskursus skal alle nyansatte introduceres til forflytningspraksis i afsnittet. Det er afsnittets forflytningsvejledere, der skal stå for introduktionen i samarbejde med afsnitslederen. Indhold og omfang fastlægges efter, hvor relevant det er for den nyansatte.
Introduktion til forflytningspraksis skal indgå i introduktionsprogrammet og målet er, at den nyansatte har viden om:
Afdelingsledelsen
Afdelingsledelsens hovedopgave er at prioritere forflytning og mobilisering som et løbende fokusområde i afdelingen.
Desuden har afdelingsledelsen følgende opgaver og ansvarsområder:
Afsnitsledelsen
Afsnitsledelsens hovedopgave er at skabe sammenhæng mellem forflytning og behandling/pleje og understøtte den gode forflytningskultur.
Desuden har afsnitsledelsen følgende opgaver og ansvarsområder:
Forflytningsvejlederen i afsnittet
Forflytningsvejlederen skal være rollemodel for den gode forflytning og i samarbejde med ledelsen tage initiativer til at forbedre forflytningspraksis i afsnittet.
Desuden har forflytningsvejlederen følgende opgaver:
Medarbejderen
Medarbejderen skal bruge hensigtsmæssige forflytningsteknikker og -redskaber, fejlmelde defekt udstyr og deltage i forflytningskurser.
Desuden har medarbejderen følgende opgaver:
VirksomhedsMED-udvalget
VirksomhedsMED-udvalget vedtager de overordnede rammer og evaluerer indsatsen.
Det lokale MED-udvalg
Det lokale MED-udvalg tilpasser rammerne til de lokale forhold i afdelingerne og evaluerer indsatsen.
Arbejdsmiljøgruppen
Arbejdsmiljøgruppen samarbejder med afsnitsledelse og forflytningsvejlederne om APV og opfølgning på forflytningsulykker.
Forflytningsunderviserne
Forflytningsunderviserne har følgende opgaver:
HR og Arbejdsmiljø
HR og Arbejdsmiljø tager initiativ til at udvikle rammerne for forflytningsindsatsen og har desuden følgende opgaver og ansvarsområder:
At-vejledning 1.7.1-1 - 1. januar 2015: Oplæring, instruktion og tilsyn med arbejdet (www.amid.dk)
At-vejledning D.3.3 - 1. juli 2004: Forflytning, løft og anden manuel håndtering af personer (www.amid.dk)
Forflytning i social- og sundhedssektoren (www.forflyt.dk)
Forflytningsguiden (www.arbejdsmiljoweb.dk)