Tavlemødet- TMP N31

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål: 

Formålet med denne vejledning er, at det tværfaglige personale ift. tavlemødet er vidende om:
Fremgangsmåden
Formålet og indholdet
Egen rolle og ansvarsområder

Formålet med tavlemødet er at skabe overblik samt tværprofessionelt at planlægge og koordinere mål og plan for patientens indlæggelsesforløb samt udskrivelse ud fra patientens mål. Det er således et redskab til at lægge en samlet/fælles behandlingsplan for patienten, give en status eller sætte nye undersøgelser og behandlinger i gang.
Indhold: ikke alle patienter på afsnittet fremlægges hver dag. Kun nye patienter og de patienter, hvor status eller TMP i forvejen er planlagt diskuteres.
 

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde: 

Vejledningen er gældende for klinisk personale og er relevant for læger, plejepersonale, fys.- og ergoterapeuter, sekretærer, diætist, logopæder samt evt. andet fagpersonale tilknyttet N31, BBH.

Tilbage til top

Definitioner: 

Begreber:
TMP: Tværfaglig Mål og Plan

Status: opfølgning på resultater siden TMP/sidste status

DIS: Den inddragende stuegang. (se evt. VIP vejledningen for ”Den inddragende stuegang N31”)

Miniteammøde: aftales ved behov til tavlemødet

Forklaring af begreberne:

Tværfaglig mål og plan (TMP):

TMP er en grundig gennemgang af patienten mhp de tværfaglige mål og planer for patienten, altså en overordnet tværfaglig behandlingsplan. Derfor er forberedelse før TMP af stor betydning for tavlemødet og niveauet af det faglige indhold.

Den første gang patienten fremlægges tværfagligt kaldes ’Tværfaglig Mål og Plan’. Dette oftest på 2. eller 3. dagen for indlæggelsen, såfremt alle relevante faggrupper har tilset patienten.
Såfremt patienten indlægges uden flerfaglige Best./ord., skal relevansen for et tværfagligt forløb afklares efter første lægelig vurdering. Er det ikke relevant notes ”IR” på tavlen.

Ved TMP starter lægen sin præsentation af patientens lægelige problematik samt konklusion og lægelige behandlingsplan, så terapeuterne, herefter plejen og til sidst øvrige relevant fagpersonale.

Ved TMP fastsættes dato for forventet lægelig færdigmelding (obs. PFP) samt dato for tværfaglig status og forventet udskrivelse (eget hjem/rehab/aflastn./døgnophold).

Inklusion: Patienter med behov for et tværfagligt forløb, heraf vurderings-, rehabiliterings- og evt. udredningspatienter, samt patienter med nedsat funktionsniveau og uvis udskrivelsesdestination.

Eksklusion: 1) Patienter som ikke har tværfagligt personale tilknyttet. 2) Elektive indlæggelser via daghospital, såsom ved pumpe-regulering, dopa-challenge, præ-DBS, o.lign.

Status:
Kan indeholde de samme elementer som ved TMP, og forberedelse før status er også af væsentlig betydning for, at der kan følges op på tværfaglige planer fra TMP. Status er ikke en rigid fastsættelse. Den er fleksibel, og kan ændres såfremt der sker akutte ændringer i planen og/eller patientens tilstand.

Forskellen på TMP og status er, at ved status følger man op på de tværfaglige mål og planer man satte ved TMP.

Dato for første status fastsættes ved TMP og siden løbende indtil der ikke længere er behov.
Der stiles mod, at status placeres på patienternes DIS-dage, foruden de akut opståede behov for status.
Ved status evalueres de igangværende interventioner, mål, dato for PFP, samt ny dato for status.

Alle faggrupper må placere en dato for status såfremt patientens tilstand ændres, og der er behov for ændring af den igangværende intervention.
Det er en fordel, at dato for kommende status fastsættes allerede ved tavlemødet, så der sikres en kontinuerlig opfølgning.
Det kan være relevant at afslutte patienten efter en status, hvis den tværfaglige plan er klar for alle og patienten fx afventer rehabilitering. Der skrives ”AFSL” på tavlen.

Miniteammøde:
De patienter, der skal på specialiseret rehabilitering har brug for både terapeut og neuropsykolog. Når alle faggrupper har set patienten aftales et miniteammøde efter tavlemødet med henblik på at skabe enighed om plan for specialiseret genoptræning. 

Nye patienter:
Nye patienter præsenteres kort. Præsentationen består af indlæggelsesårsag, og relevansen for tværfagligt forløb. Er der ikke indikation for en tværfaglig indsats skrivers der IR (ikke relevant) i tavlens felt til TMP. Er der tvivl om behovet for en tværfaglig indsats skrives ”AFV” på tavlen.

Koordinering af DIS-samtaler:
Dagligt orienterer de tværfaglige behandlingsteams sig om dagens DIS-samtaler.

Koordinering af udskrivelser:
Dagligt orienteres om patienter til udskrivelse.

Tilbage til top

Fremgangsmåde: 

Hyppighed:                Dagligt på hverdage
Tid:                           09.00 – 9:30, 30 min. Torsdage: 09:15 – 09:45, 30 min 
                                 (25 min. til tværfaglig dialog, de sidste 5 min. til koordinering)
Sted:                         Sygeplejekontoret med patientoversigtstavlen. Lokalet bør fritages for andre samtidige aktiviteter.
Deltagere:                  Stuegangsgående læger, plejepersonale, terapeuter, sekretærer, diætist, logopæder samt evt. andre relevante
                                 faggrupper tilknyttet N31.
Tavle- og ordstyrer:    Ansvarshavende sygeplejerske eller ansvarshavende terapeut.

Formålet med tavlemødet er at skabe overblik samt tværprofessionelt at planlægge og koordinere mål og plan for patientens indlæggelsesforløb samt udskrivelse ud fra patientens mål. Det er således et redskab til at lægge en samlet/fælles behandlingsplan for patienten, give en status eller sætte nye undersøgelser og behandlinger i gang.
Indhold: ikke alle patienter på afsnittet fremlægges hver dag. Kun nye patienter og de patienter, hvor status eller TMP i forvejen er planlagt diskuteres.

Tilbage til top

Ansvar og organisering:

Fælles:

  • Der er krav om respekt, disciplin og ansvarlighed.
  • Deltagerne skal være motiverede, strukturerede og medvirke engagerede og forberedte hver dag.
  • Beretninger skal være korte, ca. 30 sek., (præsenter konklusion og plan). Gentagelser skal så vidt muligt undgås.
  • Der udpeges inden mødestart et personale til dokumentation i SP under .N31TMPSTATUS

 

Lægesekretærer:

  • Sørge for at opdatere Epic Monitor (huskenote) med datoer for kommende TMPér og statusér. Dette gøres om eftermiddagen på alle hver mellem kl. 13.00 og 15.00, således at det fremgår af det print, som lægerne får udleveret til morgenkonferencen.

 

Tavle- og ordstyrers rolle og ansvarsområder:

  • At tavlemødet afvikles på afsatte tid og at tavlen opdateres
  • At sikre en god proces og at det tværfaglige personale kommer i mål med en fælles behandlings- og udredningsplan for patienten. Det er derfor tilladt for tavle- og ordstyreren at afbryde deltagere, hvis de taler for længe, eller hvis der er behov for, at andre kommer til orde.
  • At der tages stilling til identificerede problematikker omkring patienten, at alle ved, hvad der besluttes og at der er taget ansvar for handlinger forbundet hermed.
  • Medvirker til at identificere patientproblematikker, som kræver et internt tværfagligt møde. Dette typisk mhp en mere kompleks tværfaglig planlægning og fælles målsætning end hvad tavlemødets struktur tillader.
  • At resumere planen kort, så det er tydeligt for alle. Dokumenteres i SP under .N31TMPSTATUS ’den tværfaglige plan’
  • Efter tavlemødet notes læge initialer på tavlen samt rækkefølgen af patienter til stuegang.

 

Lægens, fysioterapeutens, ergoterapeutens og sygeplejerskens rolle – og ansvarsområder:

###TABEL_1###

*Skema ovenfor udarbejdet som lommekort

Typisk algoritme:

1. indlæggelsesdøgn: Nyindlagte patienter nævnes kort mhp. planlægning af dato for TMP
2. el. 3. indlæggelsesdøgn: TMP
Status: med jævne mellemrum og ved akut behov, og altid samme dag som DIS.

 

Tavlemødet – Step by step:

  1. Fordeling af fagpersoner:
    1. Plejepersonale:
      1. Ved starten af dagvagten opdeler plejen sig efter principperne i primær sygepleje, uafhængigt af patienternes placering på afdelingen.
    2. Læger:
      1. Lægerne fordeler sig selv på hver sine patienter før eller efter tavlemødet.
    3. Terapeuter og andet fagpersonale:
      1. Terapeuterne og andet fagpersonale tilføjes den enkelte patients forløb, såfremt det er lægeligt vurderet. Dette gøres af den enkelte terapeut/ fagperson.
  2. Afholdelse af tavlemødet:
    1. Man-, tirs-, ons- og fredag afholdes tavlemødet kl. 09.00 – 09:30, og om torsdagen afholdes tavlemødet kl. 09:15 – 09:45. Mødets indhold består af TMP, status, nye patienter, koordinering af DIS-samtaler samt information om udskrivelser. De sidste 5 min. af tavlemødet kan med fordel bruges på koordinering ift. fordeling af tværfagligt personale.
    2. Strukturen på mødet er således; Lægen starter, dernæst plejen og så terapeuterne og slutteligt andet fagpersonale.
    3. Under tavlemødet vil der være en tavlefører, som har styringen af mødet.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag: 

  1. For monofaglig beskrivelse af rolle ved tavlemødet samt monofaglige lommekort, se nederst i vedhæftede bilag: Tværfagligt Tavlemøde N31 dok. rev. januar21.docxTværfagligt Tavlemøde N31 dok. rev. januar21.docx

Tilbage til top