Vagt og lægelige arbejdsgange, Lungemedicinsk Afdeling L

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Læger i lungemedicinsk afdeling L.

Vagtholdet møder sammen med det øvrige lægelige personale til morgenkonferencen i L konferencerum, L kontorgang, Bygning 60, 1. sal på hverdage kl. 08.00. Her aflægger den afgående forvagt rapport, hvor døgnets indlagte patienter gennemgås. Der gives oplysning om:

Tilgående forvagt har ansvaret for at PC’er er tændt og logget ind på WEB1000 således, at han/hun kan vise røntgenbilleder til morgenkonferencen. Der findes en ”morgenkonferencevejledning” som man vil blive gjort bekendt med i forbindelse med introduktionen.

I weekenden mødes det afgående og det kommende vagthold kl. 08.30 i L konferencerummet til en kort gennemgang af døgnets indlagte patienter samt overlevering af opgaver.

Ved overgang mellem forvagtens dag- og aften-nattevagt afholdes en lignende konference i L-konferencerum Kl. 16.00, alle dage. Dagvagten mødes med Fælles Medicinsk Bagvagt og øvrige vagter på MMA1 kl. 20.30 på hverdage og kl. 17.30 weekend/helligdage.

Kommunikation
Alle læger udstyres med en mobiltelefon, som kun må bruges i arbejdmæssig sammenhæng. Den kan bruges til målrettet kommunikation med andre læger, men er ikke personsøger for vagtholdene. Alle læger skal daglig ved tilstedeværelse holde sig ajour med meddelelser/henvendelser i:

Introduktion til afdelingen

Afdelingen omfatter 2 sengeafdelinger på hver 20 lungemedicinske senge (L13 og L23), et Lungemedicinsk Ambulatorium (L-amb) og en Lungemedicinsk Infiltratenhed (L-inf) samt Lungemedicinsk Forskningsafdeling med professorat og klinisk forskningslektorat.

Den fastansatte lægelige bemanding består aktuelt af 11 lungemedicinske og 1 infektionsmedicinsk overlæge. Afdelingen deltager i den lægelige videreuddannelse med 3 HU-forløb i lungemedicin (15 måneder), 1 HU-forløb i geriatri (6 måneder). Desuden har vi 9 introduktionsstillinger i intern medicin samt 3 KBU læger.

Akut som elektivt modtages der overvejende patienter med:

Afdelingen modtager desuden akutte patienter med andre infektionssygdomme, som:

I afdelingen er der:

Ambulant varetager Lungemedicinsk Afdeling diagnostik og behandling af patienter med medicinske lungesygdomme i Bispebjerg Hospitals optageområde (Indre By, Nørrebro, Bispebjerg og Østerbro, ca. 420.000 borgere) samt infiltratudredning for alle borgere i Planlægningsområde Byen og Syd (ca. 860.000 borgere).

Der er foretages ca.:

Ambulatoriet står for for- og ambulante undersøgelser, kontroller efter indlæggelse samt for gennemførelse og koordination af de alle ambulante undersøgelser.

Der ydes KOL-rehabilitering til lungemedicinske patienter.

Lungemedicinsk Forskningsenhed er bemandet med forskningssygeplejersker, som i samarbejde med afdelingens professor og kliniske forskningslektor gennemfører forskningsprojekter.

Behandling af patienter med lungetuberkulose varetages af Lungemedicinsk Afdeling Y, Gentofte Hospital, men udredningen kan foregå på Bispebjerg Hospital.

Tilbage til top


Definitioner

Forvagtslaget

Der er to døgndækkende vagtfunktioner for forvagterne, begge 7-skiftet;

Begge vagtlag varetages fortrinsvis af KBU-læger, Intro-læger og vikaransatte læger. Alle læger kvalifikationsvurderes med henblik på funktionen.

Dagvagten går fra 08.00 til 16.30 på hverdage og 08.30 til 16.30 lørdag og søndag. Aftennattevagten går fra 16.00 til 09.00 alle dage. Vagten i Akutmodtagelsen er todelt med dagvagt 08.00 til 16.30 (hverdage) eller 08.30-16.30 (weekend/helligdage) og aftennattevagten 16.00 – 09.00. Forvagter deltager (efter kvalifikationsvurdering) i weekendstuegang fra 08.00 – 16.00 ligesom bagvagter og overlæger.

FMB (Fælles Medicinsk Bagvagt)

Vagten er en tilstedeværende bagvagt med primær funktion inden for det interne medicinske område på Bispebjerg Hospital.

Fysisk dækker funktionen patienter henvist til Akutmodtagelsen (AKM), patienter indlagt på Medicinsk Modtage Afsnit (MMA) samt patienter med klinisk relevante problemstillinger i øvrige afsnit / afdelinger på Bispebjerg Hospital.

Vagten sammensættes af læger (enten HU-læger eller speciallæger) fra de medicinske afdelinger Y, L, I og G, læger fra AKM samt læger fra Abdominalcentret (medicinske del). Vagtperiode hverdage 18.00 – 08.30, vagtperiode weekend/helligdage 17.00 – 09.00.

Bagvagtslaget

Bagvagtslaget er 12-skiftet for R1 læger med normaltjeneste og efterfølgende rådighedsvagt fra bolig.

Det består overvejende af vagtbærende overlæger samt 1. reservelæger under hoveduddannelse i lungemedicin (3). Normaltjenesten går tilstedeværelse fra kl. 08.00 til 21.00 på hverdage og 08.30 til 18.00 lørdag og søndag, begge efterfulgt af rådighed fra hjemmet .

Tilbage til top


Fremgangsmåde

DE LÆGELIGE ARBEJDSGANGE

Forvagterne i Afdeling L

Generelt er forvagten en fællesvagt mellem Afdeling L og I. Dvs. at forvagterne i fællesskab varetager de medicinske indlæggelser i Medicinsk Modtage Afsnit, dog således at læger fra Afdeling L primært modtager patienter til Afdeling L efter visitationsretningslinjerne – og vise versa. I det omfang det kan lade sig gøre af hensyn til de foreliggende opgaver, hjælper man hinanden.

Forvagten i Medicinsk Modtage Afsnit (telefonnummer ###TELEFON###)

Akutmodtagevagten (Skadestuevagten)

Fælles Medicinsk Bagvagt (telefonnummer ###TELEFON### )

Overordnede funktioner

  1. Vagtleder for de medicinske forvagter (I, L, K) når disse repræsenterer højeste kompetence i eget speciale (dvs. bagvagten er i tilkald). Vagtleder/sparringspartner for vagthold (forvagt og mellemvagt) i afdeling Y – primært i forhold til patienter indlagt i AKM/MMA når FMB ikke har kardiologisk tilhørsforhold (i disse tilfælde håndteres problemstillinger blandt patienter indlagt i afdeling Y i udgangspunktet i Y vagtlinjen. Når FMB selv har kardiologisk baggrund, gælder vagtleder funktionen også forvagt/mellemvagt i afdeling Y. Vagtlederfunktionen indebærer, at FMB understøtter de vagthavende lægers prioritering og fordeling af fælles arbejdsopgaver og agerer som faglig støtte og sparringspartnerfor dem. Jævnfør nedenstående gælder dette i særligt omfang i forhold til patientforløb i AKM og MMA.
  2. Akutmodtagelsen: FMB har det overordnede ansvar for patientforløb for ikke-kirurgiske patienter i akutmodtagelsen, herunder sikring af flowet for disse patienter. Indbefatter patienter, der forventes indlagt eller skal vurderes med henblik på mulig indlæggelse enten som selvhenvendere, patienter henvist fra almen praksis eller patienter henvist fra 1813.
  3. MMA 1 og 2: Gennemgang af ny indlagte patienter på MMA 1/MMA 2 i Lersøbygningen efter klokken 21 (18 weekend), hvor dette er hensigtsmæssigt for patientforløbet.
  4. Tilsyn på patienter (akut uopsættelige tilsyn) indlagt på samtlige kliniske afdeling efter 21 (18). Rammer for tilsynsaktivitet aftales med relevante vagthavende specialebagvagt. Blandt opgaverne under 2-4 betragtes 2 og 3 som hovedfunktionen. De akutte tilsyn under punkt 4 varetages i samråd med såvel forvagt som bagvagt i de relevante specialer og udføres i nært samarbejde med øvrige vagthavende speciallæger i tilstedeværelse (intensiv, anæstesi, kirurgi).

Hvis antallet af tilsyn/akutte opgaver i de øvrige kliniske afdelinger i en vagtsituation får et sådant omfang, at det påvirker løsningen af opgaver under 1 og 2, må FMB anmode relevante speciallæger om at møde ind og varetage opgaver i eget afsnit. Det samme gælder  naturligvis, såfremt problemstillingen der har udløst behov for tilsyn omfatter områder der ligger udenfor FMBs kompetenceprofil.

Konkrete FMB opgaver i AKM:

  1. I samarbejde med FV, lægge planer for patienter henvist mhp. vurdering (og eventuel indlæggelse). For patienter der indlægges gælder generelt at opholdstiden i AKM højst må være 120 minutter*. For patienter til indlæggelse i medicinske senge kan indlæggelsesjournaler skrives i AKM hvis der er tid og mulighed for dette alternativt i modtagende sengeafsnit, inklusiv MMA. Der skal altid, ved direkte læge til læge kontakt, være klar aftale om hvor patienten håndteres. Speciallægevurderinger, men ikke egentlige gennemgange foretages på AKM. Gennemgange kun på modtagende afdelinger.
  2. Patienter i rød og orange triage-kategori, tilses, såvidt muligt, altid af FMB sammen med FV mhp. planlæggelse af primære udredning og behandling. Dvs. FMB tilkaldes når rød/orange patienter ankommer. For alle patienter, der indlægges i triage-kategori rød og orange, skal der foreligge behandlingsplan inden for 60 min.
  3. I øvrige forløb kan FMB indgå ved behov og altid forud for evt. tilsyn fra anden afdeling (afklaring af indikation). FMB har under alle omstændigheder ansvar for opretholdelse af flowet for disse patienter i tæt sparring med den koordinerende sygeplejerske (KOS)
  4. For patienter, der indlægges i tiage-kategori gul, skal der foreligge behandlingsplan inden for 120 minutter efter indlæggelse. Patienterne må dog maksimalt opholde sig 120 minutter i AKM inden indlæggelse.
  5. For patienter, der indlægges i tiage-kategori grøn, skal der foreligge behandlingsplan inden for 240 minutter efter indlæggelse. Patienterne må dog maksimalt opholde sig XX minutter i AKM inden indlæggelse.
  6. For patienter, der indlægges uden for triage-kategori (tidligere blå) skal behandlingsplan ved FMB fastlægges inden for en individuelt bestemt tidsramme. Gennemgang kan således udsættes til næste morgen, hvis det vurderes nødvendigt og fagligt forsvarligt. Hvis antallet af opgaver får et omfang, der hindrer løsning inden for de fastsatte tidsrammer eller antager en kompleksitet, der overstiger FMBs kompetenceniveau, tilkaldes relevante specialebagvagter.

* De 120 minutter er retningsgivende og vejledende. De repræsenterer såvel en faglig ambition om opretholdelse af den nødvendige fremdrift i patientforløbene som et rent praktisk krav om at undgå stase i AKM. Antallet af vurderingspladser er ofte (især eftermiddag/aften) en begrænsende faktor – opretholdelse af flow er ganske enkelt en nødvendighed. I disse situationer må den videre udredning og behandling  foregå i modtagende afsnit, ikke i AKM.

Opgaver i MMA 1 og 2:

  1. Gennemgå og tilrettelægge planer for pt. som indlægges, og som ikke kan afvente plan til næste formiddag.
  2. Udskrive patienter i løbet af aftenen (AKM/MMA), når biokemi, radiologisvar foreligger fra primærjournal/skadesjournal.

Flowmasterfunktion

Flowmaster funktionen er et nyt tiltag, der introduceres parallelt med etableringen af FMB. Udover at løse de ovenfor beskrevne opgaver og fungere som vagtleder, er det tanken at flowmasteren overtager funktionen som primær visitator, når specialebagvagterne ikke er tilstede. Flowmasteren får således den endelige visitationsret og pligt i vagtperioden, typisk 21-08 på hverdage (18-08 weekend/helligdage).

Øvrige opgaver inkluderer

  1. Samarbejde med øvrige vagthavende læger omkring visitation til højintensive og semiintensive behandlingspladser (ITA, POA senge i Z, IMA senge L og GIO senge i abdominalcenter).
  2. Forestå visitation ud af MMA i perioder med høj belægning. Primært i samarbejde med relevante bagvagter, KOS og ansvarshavende sygeplejersker) og iht. relevante instrukser.
  3. Være med til at styre patientflow i AKM såfremt der er stort patientindtag og truet ventetid, bl.a. gennem udvisitering og triage. I denne situation kan FMB overveje selv at forestå primære gennemgang i enkelte forløb.
  4. Blive konfereret i akutområdet vedr. intern medicinske problemstillinger hos komplicerede eller dårlige patienter.

Bagvagten (telefonnummer ###TELEFON###)

Bagvagten skal, inden sygehuset forlades:

Bagvagten skal altid være kontaktbar for forvagterne, og skal kunne komme på sygehuset inden for ½ time.

Stuegang/gennemgange i Medicinsk Modtage Afsnit i øvrigt

I Medicinsk Modtage Afsnit foretager bagvagten/øvrige læger, i samarbejde med den pågældende patients sygeplejerske, en vurdering og stillingtagen til patientens fortsatte forløb, herunder planlægning af evt. udredning, videre behandling, tilsyn fra andre specialer samt plan for udskrivelse, udflytning til sengeafsnit eller fortsat afklarende ophold i Medicinsk Modtage Afsnit.

Såfremt patienten fortsat skal forblive i Medicinsk Modtage Afsnit, skal der aftales, hvilke opgaver afdelingens vagthold skal løse i det kommende døgn. Det skal samtidig anføres, hvorvidt patienten er "specialepatient", og således ikke fx af pladsmæssige hensyn kan udflyttes til en anden afdelings sengeafsnit.

Ved stuegang løses alle forhold omkring patienten – herunder også epikriseskrivning, recepter, konferencer med andre specialer – og aftaler om opfølgning på senere tilsyn m.v. Hvis den specialestuegangsgående læge ikke kan tilse patienten, skal evt. opfølgning aftales med vagtholdet.

Hvis patienten udvisiteres til et stationært sengeafsnit i anden afdeling, overflyttes patienten med en standardepikrise. Der anvendes de i dag gældende standarddiagnoser for de enkelte specialer.

Arbejdstider i Lungemedicinsk Afdeling

Hverdage: Almindelig dagtid Kl. 08.00 – 15.00

###TABEL_1###

 

Week-end / helligdage - Stuegang Kl. 08.00 – 16.00

###TABEL_2###

 

Skadestuevagt hverdage

###TABEL_3###

 

Skadestuevagt week-end / helligdage

###TABEL_4###

 

FMB - Fælles medicinsk bagvagt hverdage

###TABEL_5###

 

FMB - Fælles medicinsk bagvagt week-end/helligdage

###TABEL_6###

 

Der er særskilte vagtplanlæggere for bagvagts-, forvagts- og FMB-laget. Den endelige koordinator af vagtplanen er overlæge Nanna Eriksen. Nærmere information gives ved ansættelsen.

Sygemeldinger

Konferencer og møder

  1. Morgenkonference på hverdage kl. 08.00-08.15. i L-konf. Den afgående forvagt gennemgår i en overordnet problemorienteret præsentation døgnets indlagte patienter. I weekender afholdes morgenkonferencen kl. 08.30-08.45 i L’s konferencerum. Middagskonference afholdes på hverdage kl. 13.00-13.30 i L konf. Alle læger deltager så vidt muligt, konferencen ledes af Bagvagten. Her har alle mulighed for at præsentere patienter fra ambulatorier og stuegang. Ved konferencen foretages en konferencebeslutning, som altid skal føres i journalen. Endvidere benyttes middagskonferencerne til fælles undervisning.
  2. Infiltratkonference afholdes mandag og torsdag kl. 13.45-14.30.Her gennemgås systematisk en række patienter fra infiltratenheden. I  konferencen deltager flg. specialer: Lungemedicin, patologi, radiologi, klinisk fysiologi, thoraxkirurgi og onkologi. Afholdes i bygning 7, 1. sal reposen – alle læger er velkomne.
  3. ILS (Interstitielle lungesygdomme) MDT konference afholdes onsdage i lige uger kl. 14-15.
  4. Arbejdsmedicinsk konference afholdes ca. en gang pr. måned. I konferencen deltager flg. specialer: Arbejdsmedicin, lungemedicin, allergologi, dermatologi. Tidspunktet aftales løbende. Tidspunkter vil blive slået op på tavlen i konferencerummet – alle læger er velkomne.

Alle konferencer tilstræbes at have stor uddannelsesværdi og det er vigtigt at prioritere deltagelse i disse højt. Det forventes, at læger under uddannelse træner i at foretage en relevant udvælgelse af den type af problemer, der forelægges ved de forskellige typer af kliniske konferencer, og give en kort og stringent præsentation af problemet.

Stuegang L13/L23

Tavlekonference:

Ved middagskonferencen kl. 13.00:

Efter middagskonference foretages opfølgende arbejde i sengeafsnittet og konferencebeslutninger effektueres. I forbindelse med udskrivelse skal det sikres, at oplysninger om medicin er til stede i epikrisen. Alle oplysninger om medicin skal stemme overens med oplysninger i EPM. I EPM skal fanebladet ”Medicin ved udskrivelsen” altid bruges.


Alle patienter skal dagligt revurderes mhp. om de er akutte (rødt kort) (denne funktionalitet er under revision) eller stabile. Det er bagvagtens opgave at spørge ind til dette ved frokostkonferencen. "Lægers kasse" på sekretariatet tømmes alle hverdage. Alle læger introduceres til stuegang ved ansættelsen.

Aften- og weekendstuegang

Der gås hver aften alle ugens dage omkring kl. 18.00 en behovsorienteret stuegang på L13/L23. Weekendstuegange (lørdag/søndag/helligdage) varetages af alle læger, afhængig af kompetenceniveau kl. 8-16 (8-15.24 for overlæger).

Tilsyn

Såvel elektive som akutte tilsyn rekvireres i GS.

Undervisning

Tilbage til top


Ansvar og organisering

DET LÆGELIGE ANSVAR

Ansvarsfordeling for patienterne i Medicinsk Modtage Afsnit. Alle patientforløb i Medicinsk Modtage Afsnit varetages af vagtholdene. Patienter i Y-regi behandles med lægefaglig reference til ledende overlæge ved Afdeling Y, patienter i L-regi med lægefaglig reference til ledende overlæge ved Afdeling L, mens patienter i I-regi behandles med lægefaglig reference til ledende overlæge ved Afdeling I.

De lægelige kompetencer i vagtholdet

Der henvises til de lægelige instrukser for Afdeling L i VIP rummet. Hvor der ikke er lægefaglige Afdeling L instrukser, henvises til instrukser fra de øvrige afdelinger på BBH. Instrukserne skal følges – og ved afvigelser skal der argumenteres for dette i journalen. Afdeling L’s læger vil alle blive bekendtgjort med de forventede kompetencer i det akutte lægearbejde i forbindelse med introduktionen inkl. følgevagter.

Kompetencerne understøttes af:

På Bispebjerg Hospital er udfærdiget en særlig manual for medicinsk skadekald som udløses efter en række fastlagte kriterier (Se ”Manual for Medicinsk Skadekald” på forsiden af BBH intranet).

Den lægelige arbejdstidstilrettelæggelse

Vagtplaner meddeles månedsvis forud. Der følges fastlagte rulleplaner, som dog korrigeres månedsvist under hensyn til nyansættelser, hvor vagtbelastningen mindskes i introduktionsperioden. Vagt- og frihedsønsker skal være vagtplanlæggerne i hænde senest d. 7. to måneder forud.

Ved ønske om frihed til kursus, konferencer og uddannelse vedlægges dokumentation (se Ferieplanlægning for personalet i Lungemedicinsk afdeling L ).

Uvarslet fravær fra planlagt deltagelse i vagten dækkes af vagtlagets øvrige medlemmer. Der må ikke foretages vagtbytte med mindre, det er timeneutralt og godkendt af overlæge Nanna Eriksen eller ledende overlæge Helle Frost Andreassen.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

DDKM - 2 > 1.4.4 > Arbejdstilrettelæggelse (3/6)

Tilbage til top


Bilag

Vagtinstruks og lægelige arbejdsgange Lungemedicinsk afdeling L.doc

Tilbage til top