Telefon- og mailbetjening i Lungemedicinsk Ambulatorium

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag


Målgrupper og anvendelsesområde

At sikre en aftale for telefon- og mailbetjening, så patienter og samarbejdspartnere kan komme i kontakt med den rette medarbejder.

Tilbage til top


Definitioner

Direktionen har fastlagt følgende retningslinjer for minimum telefonbetjening på hospitalet. Disse omfatter

Pt. har mulighed for at kontakte afdelingen pr. mail på ###EMAIL### Mailen besvares i åbningstiden.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

I Lungemedicinsk Ambulatorium er den daglige telefonbetjening organiseret som følger:

Telefonnummer ###TELEFON###

Kontakt til telefonnummer ###TELEFON###

Telefonnummer ###TELEFON###

Håndtering af henvendelserne til ambulatoriet

1. Kommunikation i telefonen

Alle henvendelser besvares med en præsentation af Lungemedicinsk Ambulatorium, titel og fulde navn

2. Rekvirering af journaler

Patienten slås op i GS, og der tages print screen af siden med journaladresse.

Journalen findes og sendes med næste post

3. Henvendelser til sygeplejersker, læger mellem kl. 8-15.

Der tages imod besked, og patienten oplyses om, at de bliver kontaktet i de pågældende tidsrum.

Svar på undersøgelser gives af sygeplejerskerne.

Brug blokken med ISBAR eller sikker kommunikation.

Beskeden lægges i sygeplejerskernes eller lægens akutkasse.

Ved akutte spørgsmål kontaktes sygeplejersken på ###TELEFON###.

4. Ændring af tider eller ønske om hurtigere tid

5. Kørselsproblemer

Kørselsproblemer ordnes med det samme

6. Receptfornyelse

Ved receptfornyelse tages imod besked, og opgaven lægges i akutkassen til lægen sammen

med udfyldt kuvert samt følgebrev til patienten. Lægen lægger selv brevet i posten.

7. Lægeerklæringer og sygemeldinger

8. Aktindsigt

9. Mailbetjening

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Alle har ansvar for at overholde de vedtagne aftaler og informere patienterne herom.

Sekretærerne har ansvar for dagligt at tilrettelægge arbejdet, så telefonbetjening indgår.

I tilfælde af fravær, der vil betyde at målet om skrivning af dagens produktion ikke kan nås, har ledende lægesekretær og afdelingssygeplejerske et fælles ansvar for at løse det, så der tages hensyn til skrivning af journaler.

Afdelingsledelsen og afsnitsledelsen har fælles ansvar for at sikre udarbejdelse og opdatering af patientinformation, der tilgodeser disse retningslinjer.

Sygeplejerskerne har ansvar for at ydelsesregistrere telefonkonsultationer samt at afslutte disse rekvisitioner.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Sikker mundtlig kommunikation - ISBAR, ISBAR med SALSA og Skriv ned og læs op

Ambulancetransport af patienter mellem hospitaler i Region Hovedstaden

Ambulance-, liggende syge- og siddende patienttransport, bestilling af

Tolke, bestilling og brug af

Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke

Aktindsigt

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

DDKM - 2 > 1.3.1 > Dokumentstyring (1/4)
DDKM - 2 > 1.3.2 > Patientjournalen (2/4)
DDKM - 2 > 1.3.5 > Sikkerhed og fortrolighed ved personhenførbare data (4/4)

Tilbage til top