Målgrupper og anvendelsesområde
At sikre en aftale for telefon- og mailbetjening, så patienter og samarbejdspartnere kan komme i kontakt med den rette medarbejder.
Tilbage til top
Definitioner
Direktionen har fastlagt følgende retningslinjer for minimum telefonbetjening på hospitalet. Disse omfatter
-
Ambulatoriet skal kunne kontaktes af patienter på hverdage mellem kl. 8-15, hvorfor der ikke er telefonsvarer i dette tidsrum
-
Efter kl. 15.00 skal der være telefonsvarer på, hvor der ikke kan lægges besked
Pt. har mulighed for at kontakte afdelingen pr. mail på ###EMAIL### Mailen besvares i åbningstiden.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
I Lungemedicinsk Ambulatorium er den daglige telefonbetjening organiseret som følger:
Telefonnummer ###TELEFON###
-
Dette nummer er hovednummeret, som er åbent for alle henvendelser mellem kl. 8-15.
-
Det er en Solidus-telefon, som andre i gruppen kan melde sig til og fra på, således man kan deltage i telefonpasningen, hvis der er mange henvendelser. Der må max være 3 i kø af gangen.
Kontakt til telefonnummer ###TELEFON###
-
Særligt udvalgte patienter, hvis sygdom kræver det og som skal have justeret deres behandling og/eller har det meget dårligt, bliver kontaktet af en sygeplejerske inden for arbejdstiden. Sygeplejersken håndterer problemet eller formidler kontakt til den rette fagperson, læge eller specialsygeplejerske.
-
Har patienten ikke en særlig aftale, henvises til praktiserende læge
Telefonnummer ###TELEFON###
-
Der kan omstilles til ovenstående ved særlig akutte behov, dog efter aftale med afdelingssygeplejersken.
Håndtering af henvendelserne til ambulatoriet
1. Kommunikation i telefonen
Alle henvendelser besvares med en præsentation af Lungemedicinsk Ambulatorium, titel og fulde navn
2. Rekvirering af journaler
Patienten slås op i GS, og der tages print screen af siden med journaladresse.
Journalen findes og sendes med næste post
3. Henvendelser til sygeplejersker, læger mellem kl. 8-15.
Der tages imod besked, og patienten oplyses om, at de bliver kontaktet i de pågældende tidsrum.
Svar på undersøgelser gives af sygeplejerskerne.
Brug blokken med ISBAR eller sikker kommunikation.
Beskeden lægges i sygeplejerskernes eller lægens akutkasse.
Ved akutte spørgsmål kontaktes sygeplejersken på ###TELEFON###.
4. Ændring af tider eller ønske om hurtigere tid
-
Ændring af tider effektueres straks, og patienten gives en ny tid (Obs. Pt. kan have flere tider)
-
Patienter, som ønsker en hurtigere tid end den de har fået, må henvende sig til egen læge og bede om en ny henvisning, hvor de henvises som akutte, eller pt. bedes kontakte patientvejlederen på tlf. ###TELEFON###. Patientvejlederen kan være behjælpelig med det frie sygehusvalg.
5. Kørselsproblemer
Kørselsproblemer ordnes med det samme
6. Receptfornyelse
Ved receptfornyelse tages imod besked, og opgaven lægges i akutkassen til lægen sammen
med udfyldt kuvert samt følgebrev til patienten. Lægen lægger selv brevet i posten.
7. Lægeerklæringer og sygemeldinger
-
Patienter, som henvender sig til afdelingen for at få udfærdiget en sygemelding til Socialkontoret, skal bede om, at Socialkontoret henvender sig, da afdelingen skal have betaling fra Socialkontoret/kommunen for sygemeldingen.
-
Sygemeldinger gives af egen læge, som kan se patientdata på Sundhed.dk
-
Lægeerklæringer til egen læge eller anden instans udfyldes af den læge, som har set patienten, hvorfor opgaven lægges i dennes kasse. Er lægen ikke selv til stede, lægges opgaven hos lægens afløser.
8. Aktindsigt
-
Såfremt patienten ønsker kopi af journal, henvises til e-journal på Sundhed.dk (NB: Vi skal sørge for, at det er en del af infopakken, ved første besøg hos lægen eller sygeplejersken).
-
For patienter, der ikke har IT-adgang, udskrives journalen og sendes til patientens hjemmeadresse inden for 10 arbejdsdage. Der skal spørges ind til, hvad patienten specifikt ønsker.
9. Mailbetjening
-
Ambulatoriets elektroniske postkasse tømmes i tidsrummet 8-14. Postkassen kan ikke bruges til akutte henvendelser eller spørgsmål vedrørende det aktuelle sygdomsforløb. (Dette er anført under ”kontakt” på afdelingens hjemmeside).
-
Skulle patienter sende vedhæftede filer, som de ønsker lagt i journalen, returneres mailen med besked om, at denne service desværre ikke kan tilbydes, da journalen kun må indeholde særligt godkendte bilag.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Alle har ansvar for at overholde de vedtagne aftaler og informere patienterne herom.
Sekretærerne har ansvar for dagligt at tilrettelægge arbejdet, så telefonbetjening indgår.
I tilfælde af fravær, der vil betyde at målet om skrivning af dagens produktion ikke kan nås, har ledende lægesekretær og afdelingssygeplejerske et fælles ansvar for at løse det, så der tages hensyn til skrivning af journaler.
Afdelingsledelsen og afsnitsledelsen har fælles ansvar for at sikre udarbejdelse og opdatering af patientinformation, der tilgodeser disse retningslinjer.
Sygeplejerskerne har ansvar for at ydelsesregistrere telefonkonsultationer samt at afslutte disse rekvisitioner.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Sikker mundtlig kommunikation - ISBAR, ISBAR med SALSA og Skriv ned og læs op
Ambulancetransport af patienter mellem hospitaler i Region Hovedstaden
Ambulance-, liggende syge- og siddende patienttransport, bestilling af
Tolke, bestilling og brug af
Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke
Aktindsigt
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
DDKM - 2 > 1.3.1 > Dokumentstyring (1/4)
DDKM - 2 > 1.3.2 > Patientjournalen (2/4)
DDKM - 2 > 1.3.5 > Sikkerhed og fortrolighed ved personhenførbare data (4/4)
Tilbage til top