Formålet er;
at øge patientens og de pårørendes handlekompetencer, så de er i stand til at mestre og forbedre deres nye livssituation bedst muligt;
at give patienten og de pårørende viden og indsigt i sygdommen, behandlingen og sygdommens indflydelse på det daglige liv;
at patient og pårørende får viden og indsigt samt motivation til at ændre livsvaner gennem sygdomsspecifik undervisning.
Sygdomsspecifik patientuddannelse har en central rolle i forhold til at sikre, at patienten bliver informeret, er aktiv og i videst mulig omfang kan tage vare på egen sygdom. Sygdomsspecifik patientuddannelse kan bidrage til, at patienterne får redskaber til at håndtere livet med en eller flere kroniske sygdomme. Uddannelsen kan samtidig hjælpe patienten med at skelne mellem de grundvilkår, den kroniske sygdom skaber, og de muligheder patienten har for at ændre sit liv (1,2).
Patienten og de pårørende tilbydes et forløb i Hjertesvigtsklinikken. Forløbet består af individuelle samtaler med fokus på optitrering af patientens medicin samt fokus på det at leve med sygdommen. Samtalerne tager udgangspunkt i Familiefokuseret Sygepleje. Derudover tilbydes patienten og de pårørende holdundervisning. I holdundervisningen er de centrale punkter følgende:
Gennem dialog og medinddragelse forsøges der i holdundervisningen at styrke patientens og de pårørendes ressourcer og handlekompetencer i forhold til det at leve med sygdommen. Dette gøres, fordi mennesker har et grundlæggende behov for at føle sig kompetente, det vil sige at have den nødvendige indsigt, viden og de nødvendige færdigheder, der gør os i stand til at tage ansvar for og være i kontrol over os selv, vores adfærd, vores livssituation samt et grundlæggende behov for at være kompetente og autonome i forbundethed og interaktion med andre mennesker (3).
Undervisningen foregår dels ved de individuelle samtaler og dels ved holdundervisning.
Holdundervisning består af et fagligt team af læger, fysioterapeuter, diætister og sygeplejersker, der hver især byder ind til undervisningen ud fra deres fagspecifikke område.
Sygeplejersken er den gennemgående figur, dels som tovholder og dels for at holde "den røde tråd" gennem hele forløbet og være med til at afklare eventuelle tvivlsspørgsmål under de andre faggruppers præsentationer.
Der afholdes 4 holdmøder på 4 uger - 1 gang ugentligt - 1 gang i patientens rehabiliteringsforløb. Hvert møde varer 1 1/2 time. Pårørende opfordres til at deltage i møderne, hvis patienten ønsker det.
Der serveres kaffe, the og vand til møderne.
Der kan ca. tilmeldes 15 deltagere + pårørende til et møde, da der ofte ses frafald til møder for denne patientgruppe.
Holdundervisning er en blanding af fremlæggelse fra de fagprofessionelle og erfaringsudveksling mellem patienter/pårørende, fordi netop deres livssituation og erfaringer betragtes som et væsentligt og værdifuldt bidrag til undervisningen. Det er sygeplejerskens opgave at fungere som tovholder og animere patienterne til en konstruktiv dialog og debat, så der gives mulighed for i åbenhed at stille spørgsmål, dele viden og erfaringer.
Første møde
Mødets formål:
Forberedelse for sygeplejersken - før mødet skal sygeplejersken;