hjælpemidler, isolation, anvendt til patienter i, på Bispebjerg matriklen, Vejledning for håndtering af

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At skabe en ensartet retningslinje for bestilling, levering, tilpasning og returnering af hjælpemidler på Bispebjerg matriklen, som har været anvendt til isolations patienter.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Denne kliniske vejledning anvendes af ergoterapeuter, fysioterapeuter, sygeplejepersonale samt portører ansat på Bispebjerg- og Frederiksberg Hospitaler, matrikel Bispebjerg, til patienter hvor der er behov for bestilling, levering, tilpasning og returnering af hjælpemidler i afdelingerne.

Tilbage til top

Definitioner

DMS – Dansk Micro Software

Isolations patienter - Patienter med isolationskrævende mikroorganismer og/eller infektionssygdomme.

Se vejledningen isolationskrævende mikroorganismer og infektionssygdomme (mistænkt eller bekræftet)

Hvilke hjælpemidler kan der være tale om?

  • Kørestole
  • Rollatorer
  • Talerstole
  • Gangbukke
  • Toiletstole/ bækkenstole
  • Badebænke/taburetter
  • Albuestokke
  • Specialpuder (ROHO) inkl. betræk
  • Kugledyner inkl. inkontinensbetræk
  • Skumpuder, som ikke tages retur og genbruges
  • Toiletforhøjer, som ikke tages retur og genbruges

Herudover opbevares og udleveres en del småhjælpemidler, som gribetænger, strømpepåtager, mm fra Hjælpemiddeldepotet.

Særligt for XL-hjælpemidler

XL-hjælpemidler - (Bariatriske hjælpemidler) bestilles i Hjælpemiddeldepotet i dagtimerne og via Portørcentralen aften, weekend og på helligdage.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Hjælpemidlerne bestilles af afdelingen eller terapeuten via DMS eller over telefon hos Hjælpemiddeldepotet.

Personalet i Akutmodtagelsen og Psykiatrien kan ringe direkte til Hjælpemiddeldepotet med deres bestilling.

Levering til isolationspatienten i afdelingen sker ved Fysio- og Ergoterapi afdelingens portører eller terapeuter, som selv tager hjælpemidlet med ud i afdelingen.

Tilpasning og oplæring i brug af hjælpemidlet overfor patienten varetages af fysio- og/eller ergoterapeuten i afdelingen.

Returnering til Hjælpemiddeldepotet sker ved Fysio- og Ergoterapi afdelingens portører eller undtagelsesvis terapeuter. Det kan i sjældne tilfælde være en portør fra Portørcentralen.

 

Rengøring af hjælpemidler i afdelingen efter brug

Hjælpemidler der har været på isolationsstue, hvor der er tale om mave- og tarm infektion, skal som udgangspunkt forblive på stuen indtil stuen er blevet rengjort med Rhea Jf. vejledningen  Isolationsstuer, Daglig rengøring og slutrengøring af samt vejledningen  Rumdesinfektion

Sendes et hjælpemiddel retur til Hjælpemiddeldepotet fra en isolationsstue, så skal alle kontaktflader aftørres med klor inden hjælpemidlet forlader isolationsstuen i afdelingen – medmindre der er udført Rhea. Klor aftørring udføres af plejepersonalet eller rengøringspersonalet.

Rengøring med klor forud for portør-afhentning anvendes jf. aftale med Hygiejneorganisationen ved hjælpemidler fra isolationsstuer.

se vejledning: 

Holdeplads for/opbevaring af urene hjælpemidler:

Alle retur-hjælpemidler placeres samme sted udenfor den enkelte afdeling, og det er ikke muligt for de afhentende portører at se, om det enkelte hjælpemiddel har været anvendt på en isolationsstue eller ej.

Returnering af specialpuder og kugledyner, se særskilte afsnit om dette. 

Returkørsel af urene hjælpemidler fra afdelingerne til Hjælpemiddeldepotet

Rene og urene hjælpemidler transporteres helt adskilte.

 

Specialsiddepuder/ROHO-puder

Efter endt brug hos isolations patienter lægges specialsiddepuden og betræk i en klar pose og placeres på den uren seng og transporteres efterfølgende til Vaskeriet af Portørcentralens portører, hvor den rengøres. Det er vigtigt at posen mærkes, så det tydeligt fremgår at den har været på en isolationsstue.

Kugledyner

Efter endt brug hos patienten lægges kugledynen og betræk ned i en pose og mærkes ”kugledyne” på den uren seng og transporteres derefter til vask i Vaskeriet af Portørcentralens portører. Det er vigtigt, at det på posen tydeligt fremgår at kugledynen har været brugt på en isolationsstue.

Kugledyner må aldrig gå med patienten hjem, på plejehjem eller på rehabiliteringsophold!

Reparation af defekte hjælpemidler fra isolationspatienter

Findes der defekter på hjælpemidlerne, så kan det skrives som en note til Hjælpemiddeldepotet på retursedlen på hjælpemidlet. Hjælpemidlet vil efter korrekt rengøring blive tilset og repareret.

Skulle et hjælpemiddel kræve reparation mens det er i brug på en isolationsstue, må den tilknyttede fysio- eller ergoterapeut kontakte Hjælpemiddeldepotet med det samme, så der kan laves en aftale for snarlig reparation.

For terapeuter

Udlån af hjælpemidler fra Depotet i weekend- og helligdagsvagten


Hvis pt tidligere har fået udleveret et tilsvarende hjælpemiddel til midlertidig brug i hjemme, så skal det hjælpemiddel der udleveres i vagten, monteres skiltet "Kun til låns, når du er indlagt" på hjælpemidlet. Dette for at optimere anvendelsen af det eksisterende antal af hjælpemidler på Hospitalet og samtidigt minimere antallet af ens hjælpemidler til den enkelte patient.

Returnering af hjælpemidler, som har været udlånt til en isoleret pt og dermed er blevet anvendt på en isolationsstue, foregår på samme måde som øvrige hjælpemidler. Se ovenstående afsnit om returnering af hjælpemidler.

Procedure for løbende rengøring og vedligehold af ganghjælpemidler i de kliniske afdelinger

Ganghjælpemidler til afprøvning og træning, som har fast ophold i den enkelte kliniske afd., bringes af Hjælpemiddeldepotets portører successivt ned til rengøring, funktions- og sikkerheds eftersyn ca. 1 x mdl. i Hjælpemiddeldepotet, mærkes med en farvet mærkat, som skiftes ud ved næste tjek, hvorefter hjælpemidlerne bringes retur til den givne afdeling.

Det anbefales ikke at anvende disse ganghjælpemidler på isolationsstuer.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen i Fysio- og Ergoterapiafdelingen har ansvaret for at vejledningen implementeres samt har ansvaret for at personalet kender og anvender vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag