• At tilbyde den ny diagnosticerede patient med IBD en samtale om det at have en
kronisk sygdom indenfor 1 år efter diagnosen er givet.
• At tilbyde IBD-patienten en samtale omkring opstart af biologisk behandling.
• At tilbyde IBD-patienten i højdosis Prednisolon et tryghedsopkald ca. 10-14 dage
efter opstart.
• At vi via samtaler styrker patientens forståelse for sygdommen/behandlingen og
dermed øger compliance.
• At vi ved disse samtaler opfylder de krav og mål fra RKKP som der stilles og får dem
registreret.
• At vi ved afholdelse af samtalerne tager udgangspunkt i N-ECCO-konsensuserklæring
om europæiske sygeplejerskers roller i plejen af IBD-patienter.
Erfarende sygeplejersker i medicinsk ambulatorie K.
Forudsætninger
• Erfarne sygeplejerske med minimum 2 års erfaring indenfor specialet og med kendskab
til IBD
• Skal have gennemgået modul: Ambulatorie :IBD på den gastroenterologiske
efteruddannelse i Region Hovedstaden.
• At sygeplejersken ud fra instrukser, samt flowchart kan varetage konsultationen
• Afdelingssygeplejersken skal sammen med sygeplejerske med klinisk specialfunktion
vurderer hvornår en sygeplejerske kan varetage denne opgave.
• At sygeplejersken har mulighed for at konferere med en læge ved behov.
Visitation
• Læger og sygeplejersker kan henvise til samtaler i sygeplejeambulatoriet
• Følgende samtaler kan der henvises til:
- Samtalen med den ny diagnosticerede IBD- patient.
- Samtale før opstart på biologisk medicin
- Telefonsamtale med patient efter opstart på højdosis prednisolon.
Følgende kriterier skal være opfyldt
• Diagnose og behandlingsplan er fastlagt før samtalen.
• Patienten skal være informeret af en læge før opstart på
biologisk medicin.
• Patienten skal være informeret om Prednisolon behandlingen af en læge
og der skal være fastlagt en plan for aftrapning før tryghedsopkaldet.
• Patienten er informeret om at samtalen afholdes af en sygeplejerske.
Sygeplejerskens opgaver
Patienten skal udfylde et spørgeskema når de møder.
Indkreds forventninger til samtalen:
-hvilke emner skal vi tale om
-varighed af samtalen
-gennemgang af spørgeskemaet
Samtalen med den nydiagnosticerede patient:
Ud fra firkløveren (bilag 2) har patienten mulighed for at vælge hvilke emner der skal berøres. Emner kan også være aftalt før mødet.
Der er følgende emner:
Sygdom: Mb. Crohn og colitis ulcerosa beskrives og det at have en kronisk sygdom
Den medicinske behandling: Indeholder en gennemgang af de forskellige præparater og hvilke kontroller der skal foretages i den forbindelse.
Egenomsorg: At passe på sig selv, fatique, kost, motion, søvn og rygning
Privatliv: Familie/venner, studie/arbejde, fertilitet/graviditet, fester, sex og samliv.
For hvert blad på kløveren er der udviklet et flowchart (se bilag) som bruges til støtte for sygeplejersken til at afholde samtalen. Her er også beskrevet hvilke vejledninger/sider på internettet vi vil anbefale og tips man kan fortælle patienten.
Sygeplejekonsultation til IBD-patienter der opstarter biologisk behandling
Før samtalen sikrer sygeplejersken, at patienten har talt med lægen om behandlingen.
Via flowchart(se bilag) tales der om følgende emner med patienten:
-Hvordan har patienten det med at opstarte biologisk behandling
-Sygeplejersken informerer om behandling – mundtligt og skriftligt
-Sygeplejersken informerer om kontrol af blodprøver
-Sygeplejersken infomerer om hvad betyder det at få immundæmpende medicin?
-Information om bivirkninger
-Fertilitet og graviditet under behandlingen
-Vaccination/rejser under behandlingen
-Snak om gastrobio og funktion
Hvis der under samtalen opstår usikkerhed om opstart på behandlingen må sygeplejersken kontakte PAL mhp. Afklaring af problemet.
Tryghedsopkald til patienter der opstarter højdosis Prednisolon
Når en patient opstarter højdosis Prednisolon planlægges et tryghedsopkald med en sygeplejerske ca. 7 – 10 dage efter påbegyndt behandling.
Via flowshart (se bilag) taler man med patienten om følgende:
-Hvordan er det gået? – er der bedring af symptomerne fra sygdommen?
-Har patienten mærket bivirkninger og kan man afhjælpe disse?
-Er der områder hvor patienten har brug for særlig støtte?
-Er der områder hvor patienten har brug for mere information?
Hvis patienten ikke har fået bedring af symptomerne eller har mærket svære bivirkninger som gør, at de ikke tager medicinen, skal der tages kontakt til kontaktlægen mhp. plan for behandling.
Fælles for de tre sygeplejekonsultationer er
Lægen skal til enhver tid kontaktes hvis:
-der ikke er klarhed over diagnosen eller behandlingen.
-der forekommer opblussen af sygdom som lægen ikke er bekendt med.
-der forekommer bivirkninger til den givne behandling som gør at patienten
-ikke kan tage medicinen.
Sygeplejersken har ansvar for samtalen og dokumentationen under hensyntagen til overnævnte forudsætninger.
Sygeplejersken har ansvaret for at konferere patienten jvf. relevant instruks, eller hvis der er tvivl om den aktuelle behandling.
Samtaler skal dokumenteres i SP via status og smartphrase.