God omgangstone i Abdominalcenter K

 

 

Overordnede visioner og  mål

Abdominalcenter K er et sted med fastforankrede værdier. Vi vægter den gode relation og kommunikation meget højt, idet omgangstonen og -formen har afgørende betydning for afdelingens miljø og dermed for, hvordan det opleves at være patient, pårørende og ansat i afdelingen.

Retningslinjen er desuden blevet beskrevet i et forskningsprojekt om kommunikationskultur på Bispebjerg Hospital fra 2008 af ###NAVN###, ph.d. i forandringskommunikation og master i organisationspsykologi. I bogen ”Det kommunikerende hospital” beskriver hun en afdeling, hvor patienttilfredsheden er høj og har som tese, at det må være pga. god kommunikationskultur. Her fremhæver hun fire vigtige hovedpointer:

  • Klare retningslinjer – som alle kender og følger
  • Italesættelse – man taler dagligt om kommunikation
  • Feedback – på tværs af faglige og hierarkiske skel
  • Metakommunikation – man taler om måden at kommunikere på

Afdelingen, som har den forbilledlige kommunikationskultur er Abdominalcenter K. Vi er stolte af vores kommunikationskultur og retningslinjen, som beskriver den.

Vi ønsker, at vores patienter og deres pårørende skal føle sig trygge og godt behandlet. Vi ønsker det samme for vores ansatte. Og vi ønsker, at det kan mærkes i både den fysiske, telefoniske og elektroniske kontakt, vi har med hinanden.

Som ansat i Abdominalcenter K forventes det, at du er imødekommende, ansvarsbevidst og serviceorienteret.

Imødekommenhed handler netop om måden, vi tager imod hinanden og hinandens budskaber på. Det kan synes banalt eller som en selvfølge, men vi skal være enige om, hvad vi lægger i ordet imødekommenhed og efterleve dette - se vedhæftede bilag for konkrete handlinger.

 

Vi ønsker, at omgangstonen personalet er fri, men venlig og respektfuld og dermed anerkendende. Vi taler med hinanden og ikke om hinanden. Uenigheder er uundgåelige, men de bør bruges konstruktivt til saglige og faglige diskussioner med mulighed for at udvikle sig. Har du en konflikt med en kollega, som I ikke selv kan løse imellem jer, så skal du tale med din leder om det og få hjælp til at løse konflikten.

Skulle du mod forventning opleve, at ovenstående ikke bliver udlevet i praksis, bedes vi dig påtale dette over for din nærmeste leder - for vi mener det alvorligt.

 

 

Bilag: Imødekommenhed K.pdf

Tilbage til top